Annons

Vilka objektiv ska jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

ZyBeR

Avslutat medlemskap
Hej!

Håller på att kika på en ny kamera, lutar åt en 10D eller ev en G70.
Men jag har så himmla dålig koll på objektiv.

Vad jag behöver är:
* vanliga bilder
* GRYM tele!!

Telen behöver inte vara den bästa kvaliten men jag vill kunna plåta saker på låååångt håll. Har ju sett att detta kostar flis, men finns det nått under 10 000:- som konverterar min kamera till kikare?? :)

Sedan har jag förstått att fasta objektiv ger bilder av bättre kvalite än zoomar och till vardags antar jag att man klarar sig med ett fastobjektiv för att få så bra bilder som möjligt??

Hur översätter jag brännvidden till verkliga siffror?
Tex vad blir skillnaden i avstånd till motiven om jag använder ett 24mm och ett 300mm och vill ha samma storlek av motiven på den tagna bilden?
/R
 
Hejsan!

Mitt tipps är att söka upp en begagnad Sigma 300 4 Macro eller (Sigma 400 5,6 Macro/vet inte om den tillverkas längre..). Bra objektiv med en MYcket bra närgräns för att vara långa telen och utan mellanringar!

300,an kanske blir för kort för dig som önskar lååång b,vidd men med b,viddsförlängningen så borde det räcka låångt.
300,an kostar ny ca 10000,- men beg för runt 5000,- Hittar du den några år gamla modellen så kostar den nog inte mer än runt 4000,- även i mycket fint skick!

Varför inte Sigmas eller Tamrons normalzoom i 2,8.

Mvh Niclas.
 
Senast ändrad:
digiscope

Hej
om du vill ha extrem tele varför inte kolla på
tex: nikon 4500 med adapter och monokikare
ett sådant paket ligger ca på 10-15000:-
 
Vanliga bilder brukar jag använda en Tamron 28-75 till min 300D. I övrigt letar jag som du efter en grym tele.
 
jag igen

en kamera som oxo kan va intresant är pentax istD
den är lite dyr i inköp men man kan använda all
k-fattning optik till kameran jag har en expert
400 5,6 som är köpt för 1500:- i paket med 3 andra
gluggar
 
Sigma EX 100-300/4,0 HSM toppklassad i FOTO..med en sån + 1.4x konverter + 10D får du 672mm!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.