Annons

Vilka objektiv passar till Olympus?

Produkter
(logga in för att koppla)

jarnjungfrun

Aktiv medlem
Har en Olympus E-500 och sitter och tittar på ett nytt macroobjektiv... och undrar vilka som passar till Olympus, är det helt olika fattningar till t ex Canon och Olympus? Måste det stå att det är till för Olympus eller är det någon sorts universal gänga på alla systemkameror?
/ magnus
 
jarnjungfrun skrev:
Har en Olympus E-500 och sitter och tittar på ett nytt macroobjektiv... och undrar vilka som passar till Olympus, är det helt olika fattningar till t ex Canon och Olympus?

Ja, helt olika fattningar. Vet dock ej om det finns adapter som gör att EOS-objektiv passar på Olympus. Säkert andra på forumet som vet.

Måste det stå att det är till för Olympus eller är det någon sorts universal gänga på alla systemkameror?

Olympus har den så kallade "four-thirds" fattningen som delas mellan Olympus, Panasonic och en modell från Leica (ej M8:an). Objektiv från dessa kameror är utbytbara mellan respektive märke. Vissa tredjepartstillverkare gör också objektiv till "four-thirds" fattningen, tex Sigma. Bla deras utmärkta makro-objektiv 105/2,8 och 150/2,8.

http://www.sigmaphoto.com/lenses/lenses_all_details.asp?id=3253&navigator=5

http://www.sigmaphoto.com/lenses/lenses_all_details.asp?id=3283&navigator=5

mvh / Matti
 
oh tackar!

Vad sägs om dom lite billigare objektiven som olympus egna modeller? Är dom ok eller skall man satsa på ett lite dyrare kanske?


/ magnus
 
Senast ändrad:
Här är en till som är på jakt efter objektiv till E-500. Jag skulle väldigt gärna vilja ha en rejäl telezoom, men jag tycker att de är rätt dyra överlag.

Jag undrar också över det där med vilka objektiv som passar var. Är det bara fattningen som styr om ett objektiv passar? Jag menar; om man kan få ett t ex canonobjektiv att passa via en adapter, kan man då räkna med att det "finess-mässigt" fungerar fullt ut?

Är en telekonverter ett vettigt alternativ?? Förlorar man i ljusstyrka?
 
Greta-Lotta skrev:
Här är en till som är på jakt efter objektiv till E-500. Jag skulle väldigt gärna vilja ha en rejäl telezoom, men jag tycker att de är rätt dyra överlag.

Vill du ha en riktigt bra telezoom till Olympus som visserligan kostar en slant men ändå inte är extremdyr är ju följande orginalobjektiv i "halvproffsklassen" det bästa alternativet. Har inte fått annat än lysande recensioner. Olympus kan bygga optik, den saken är klar :)

http://www.olympus.se/consumer/dslr_ZUIKO_DIGITAL_ED_50-200mm_1_2_8-3_5.htm

Annars är denna "konsumentzoom" också riktigt bra och har faktiskt lite bättre ljusstyrka (3,5-4,5) än många andra märkens motsvarigheter.

http://www.olympus.se/consumer/dslr_ZUIKO_DIGITAL_40-150mm_1_3_5-4_5.htm

....om man kan få ett t ex canonobjektiv att passa via en adapter, kan man då räkna med att det "finess-mässigt" fungerar fullt ut?

Nej, som regel förloras det mesta av "automatiken" och man får köra i manuellt läge. Ljusmätningen brukar dock funka.

Är en telekonverter ett vettigt alternativ?? Förlorar man i ljusstyrka?

En telekonverter kan vara vettigt. Men för bra bildkvalitet krävs dock att objektivet du använder tillsammans med konvertern är av bra kvalitet. Du förlorar vanligen 1 till 2 steg i ljusstyrka (1,4x konvertrar ger som regel 1 stegs förlust och 2x konvertrar 2 steg). Således krävs det ljusstarka objektiv med bra optisk kvalitet för att en konverter skall funka som bäst = dyra objektiv. Konvertrar funkar mindre tillfredställande på "konsumentzoomar" med dålig ljusstyrka redan från början.

mvh / Matti
 
Tack för svaret!

Jag har ett Zuiko Digital ED 18-180/3,5-6,3, men skulle vilja komma ännu närmare när man försöker fota vilda djur, t ex. Tror du att en konverter skulle funka bra med det objektivet?
 
Greta-Lotta skrev:
Tack för svaret!

Jag har ett Zuiko Digital ED 18-180/3,5-6,3, men skulle vilja komma ännu närmare när man försöker fota vilda djur, t ex. Tror du att en konverter skulle funka bra med det objektivet?

Nej, dessvärre tror jag det skulle bli svårt, ffa i teleläget 180mm (och det är väl det du vill åt). Ljusstyrkan är för dålig, redan med en 1,4x konverter hamnar du på mellan f8-11 i startbländare. Autofokus funkar då inte och även manuell fokusering blir svårt eftersom sökarbilden kommer vara väldigt mörk.

Kanske du kan fundera på den längre av Sigmas makro-objektiv jag nämner ovan. Då får du 150mm brännvidd med maxbländare 2,8. Med en 1,4x konverter får du 210mm (motsvarar 420mm med småbild) och maxbländare 4. Detta är inte så pjåkigt för foto av vilda djur. Optiska kvaliteten på Sigma-objektivet är så pass bra att det klarar en konverter utan att tappa för mycket skärpa. Du får ju på köpet också en förnämlig makro-optik :)

mvh / Matti
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.