Annons

Vilka objektiv använder ni mest?

Produkter
(logga in för att koppla)

deity

Medlem
Tänkte dra igång en tråd där folk kan lista sina favoriter bland sina objektiv.

Det som är intressant är vilka objektiv som ni brukar använda mest, de som alltid får komma med, och vad ni använder dem till för typ av foton.

För all del får ni gärna länka till exempelbilder med, sånt är alltid roligt att se ^^
 
Ah, kan ju vara intressant. Själv använder jag mitt Canon EF 24-105 f4L IS mest, just på grund av kombinationen med omfånget och IS som fungerar mycket bra. Kan känna att jag saknar lite ljusstyrka ibland, men det är mycket sällan.

Ibland blir man ju däremot sugen på att lägga den åt sidan och använda fasta brännvidder istället, för att tvinga fram lite mer aktivt fotande. Slutar oftast med att man är alldeles för bekväm för det. Jag är lite av en soffpotatis när det kommer till fotande helt enkelt :)
 
70-200/2.8 VR sitter på till 90% men 28-75/2.8 följer oftast med i väskan där även ett vidvinkel ligger. Fotar ofta konserter.

www.snap-it.se finns en del av de jag tagit.

Nu var det dock Canon objektiv men skickar in va jag använder iallafall.
 
Senast ändrad:
På min kamera sitter det oftast ett Canon 50mm f/1.8 eller Tamron 90mm f/2.8. Det senare förstås vid planerad macrofotografering men "till vardagas"; utflykter, kalas, evenemang etc, oftast fast 50mm. Det ger fotandet lite utmaning och bilderna en härlig känsla!
 
mitt är sigma 10-20 ,har kommit på att jag använder vidvinkel nästan jämnt, skulle jag vara tvungen att välja ut ett objektiv skulle det bli det här. Som nån gammal storfotograf sagt "om inte bilden är bra har du inte varit tillräckligt nära". Det är inte alltid det är bekvämt att gå tillräckligt nära men när man gör det blir det bäst bilder!
 
Tänkte dra igång en tråd där folk kan lista sina favoriter bland sina objektiv.

Det som är intressant är vilka objektiv som ni brukar använda mest, de som alltid får komma med, och vad ni använder dem till för typ av foton.

För all del får ni gärna länka till exempelbilder med, sånt är alltid roligt att se ^^

Canon 24-105 L på en 400D
http://farm3.static.flickr.com/2141/2369237340_c1cf35d65b_o.jpg


Sigma 18-200 OS på en 40D
http://farm4.static.flickr.com/3459/3854768231_4fb068d6df_o.jpg
 
Canon 85/1.2L II och 17-40/4L är de enda två objektiven jag använder ö.h.t.

Jag har ett 100mm macro som är utlånat på obestämd tid då jag aldrig använder det själv. Har en 50/1.4 som också är utlånad på obestämd tid, dock utan fungerande autofokus.
 
Har 'bara' tre:

Canon EF 24-85/3,5-4,5
Sigma 18-50/2,8 EX
Canon EF 70-200/4L
(ett trasigt 50/1,8 också,,,räknas bort då det är trasigt(!) samt det användes abolut minst även när det fungerade.

Sigma 18-50/2,8 EX har använts mest på mitt digitala EOS-hus (350D) de år som gått sen jag skaffade dem.

Nu har mitt digitala EOS-hus lagt ner, så för tillfället blir det vid "Canonfotande"*** de två "FF"-objektiven som kommer användas...
Det blir mkt lite analogt fotande (då på en EOS 600) men 24-85 kommer antagligen sitta på lite oftare vid de tillfällena än 70-200.
65/35 kanske...



***Olympus E-620 samt 14-42 & 40-150 har "ersatt" EOS 350D för digitalt.Kan ju bli en 14-54 & 50-200 framöver när/om pengar rinner till...och vad annat än stålar hindrar att ett beggat 30D/40D kläms in i väskan?
Känns inte som dessa gluggarna ska säljas av, inte i den närmaste tiden iaf...
 
Fotar mest ute i naturen, så 400/5.6 är nog mitt förstaval.

Annars det jag gillar mest är nog 70-200/4. Ett riktigt härligt objektiv som jag gärna skulle vilja använda mer...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.