Annons

Vilka nikon linser överlever de nya digitalkamrorna

Produkter
(logga in för att koppla)

esbtse

Aktiv medlem
Jag håller på att byta ut mina gamla linser då jag skall köpa min första Nikon fullformat digital kamra om något år.
Men måste man köpa allt i senaste lins generationen som saknar bländar ring eller kan man behålla AF-s linserna? Hur är det med AF linser kan dessa behållas?
Jag funderar på en AF 20/2.8 D AFS-80-200/2.8D.
man har ju inte råd att köpa allt nytt.

Det enda som är begränsande är DX-linserna.

De kommer inte att lysa ut hela sensorns yta men de går fortfarande att fotografera med.

Du behöver inte byta ut några linser. De sitter där de sitter. I objektiven!!!

Förlåt, jag kunde inte låta bli.

Erik Schalin skrev:
Det enda som är begränsande är DX-linserna.

De kommer inte att lysa ut hela sensorns yta men de går fortfarande att fotografera med.

På en D3 så känner kameran av om det satts på ett DX-objektiv och då ställer kameran om sig med automatik. Man får ut 5 mpix-bilder med den kombinationen.

SVAR FRÅN NIKON

Samtal med NIKON rep på fridluftmässan:

- Det är ingen ide att byta ut optik från en äldre till AF-S då G optik är mycket bättre än dessa.

- Har du en äldre optik som är mycket bra så behåll den.Optiken sprider inviduellt och det är inte säkert att den nya optiken är så mycket bättre att de motiverar kostnaden.

- G optik kan användas på Nikon F5 och F6

Re: SVAR FRÅN NIKON

Lena W skrev:
Du behöver inte byta ut några linser. De sitter där de sitter. I objektiven!!!

Förlåt, jag kunde inte låta bli.
Fem särskrivningar i ett enda kort inlägg är inte dåligt jobbat heller:-O

Kunde inte heller låta bli.

esbtse skrev:
Samtal med NIKON rep på fridluftmässan:

- Det är ingen ide att byta ut optik från en äldre till AF-S då G optik är mycket bättre än dessa.

- Har du en äldre optik som är mycket bra så behåll den.Optiken sprider inviduellt och det är inte säkert att den nya optiken är så mycket bättre att de motiverar kostnaden.

- G optik kan användas på Nikon F5 och F6
Jag undrar vad det var för tomte du snackade med. Existerar det någon G-optik som är icke AF-S? Inte vad jag kan se.

Re: Re: SVAR FRÅN NIKON

Makten skrev:
Fem särskrivningar i ett enda kort inlägg är inte dåligt jobbat heller:-O

Kunde inte heller låta bli.

Jag undrar vad det var för tomte du snackade med. Existerar det någon G-optik som är icke AF-S? Inte vad jag kan se.

Många omogna på denna tråden, väx upp!!

Jag antar att Nikonsnubben menade att G-gluggarna är bättre än de äldre AF-S som saknar "G" i modellbeteckningen.

G-modellerna är förstås de modernaste i Nikons sortiment, men många äldre gluggar (inklusive AF-S) fungerar förstås utmärkt på en FX-kamera.

Fast just G-funktionen är väl otvivelaktigt en försämring eftersom det minskar objektivets användningsområden när man inte kan ställa in bländaren manuellt?

Lena W skrev:
Va? Var särstavade jag?
Inte du, utan Thomas.

esbtse skrev:
"Som man frågar får man svar" brukar det heta. Jag tycker att det är omoget att särskriva. Det lärde man sig att inte göra i mellanstadiet eller så.

jonasy skrev:
Fast just G-funktionen är väl otvivelaktigt en försämring eftersom det minskar objektivets användningsområden när man inte kan ställa in bländaren manuellt?
Varför skulle man inte kunna ställa bländaren manuellt?? Givetvis kan man det, men det finns ingen bländarring på objektivet. Enda nackdelen är att man inte kan använda objektivet på kameror som saknar elektroniskt inmatningshjul, och då snackar vi gamla analoga saker. Eller om man medelst adapter vill sätta sitt Nikonobjektiv på en Canon. Då krävs bländarring.

Re: Re: Re: SVAR FRÅN NIKON

nikitin skrev:
Nikon 28-80/3.5-5.6G och 28-100/3.5-5.6G, fast det är väl inte dessa objektiv som man i första hand sätter på en D3...

-- Nicke

Såvitt jag kan se finns de där hemskheterna, tack och lov, inte kvar i Nikons sortiment, så alla aktuella G-objektiv är också AF-S.

Rättning: DX 10,5mm fisheye är ett G-objektiv och inte AF-S, men det verkar vara det enda.

Senast ändrad:

esbtse skrev:

En gång i tiden arbetade jag för en chef, som kontruerade engelska ord. Han tog ett svenskt ord och "förengelskade" det, så det lät helt korrekt och rätt. Jag som skulle skicka brev och telex åt den mannen till USA, Kina och andra länder hade fullt upp att kolla alla ord han skrev och det var c:a fem konstruerade ord per telex.

Som du förstår gör sådant där mig lite allergisk.

esbtse skrev:

En gång i tiden arbetade jag för en chef, som kontruerade engelska ord. Han tog ett svenskt ord och "förengelskade" det, så det lät helt korrekt och rätt. Jag som skulle skicka brev och telex åt den mannen till USA, Kina och andra länder hade fullt upp att kolla alla ord han skrev och det var c:a fem konstruerade ord per telex.

Som du förstår gör sådant där mig lite allergisk, för detta är ju samma sak fast tvårt om (nästan).

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto