Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilka minneskort passar i K100D?

Produkter
(logga in för att koppla)

fringie

Aktiv medlem
Jag ska köpa en K100D och riktig nybörjarfråga ploppade upp i huvudet. Tittar man på tex Cyberphotos webshop så kan jag se under fliken tillbehör att man kan köpa miniSD samt adapter.

Varför skulle man välja en miniSD framför ett vanligt SD?

Är de lika snabba etc etc?

Och vilken hastighet ska man lägga sig på som lägst för att kunna utnyttja kameran optimalt?

Jag antar att kameran inte kan tillgodogöra sig de snabbaste korten?

Jag skulle tro att adaptern och minkortet finns för de anävdare som vill kuna dela kortet med andra apparater bara avsedda för mini.

Det var en diskussion på DP där någon hävdade att kameran blev långsammare med ett långsamt kort.Kanske i så fall har större betydelse om man skall plåta i RAW, för när jag testade med ett ordinärt kort i jpg kändes den lika snabb som jag förväntat mig.

Min gissning är alltså att man inte vinner något nämvärt med att använda de absolut snabbaste korten.

För att komplettera Patrick:
Du kommer nog att vinna en del på att inte ha de långsammaste korten.

Jag har börjat fundera lite på en K100D, har en Panasonic FZ5 nu och där märker jag skillnad mellan ett Panasonic-kort (omärkt, troligen 5 MB/s) och ett Sandisk Ultra II (9 MB/s).

Så ett kort som klarar runt 10 MB / s (det som kallas 60 X) är nog bra, men om du har nytta av nästa steg (20 MB / s (130 X)) vågar jag inte svara på.

Jag skulle rekommendera dig att köpa SanDisk Ultra II eller Extreme III-kort, de flesta kameror funkar bättre med snabbare kort (till en viss gräns förstås), troligen ligger extreme 3-korten över den gränsen, men ibland kan det vara bra att ha (t.ex. Sony A100 skriver RAW i 13MB/s, så ett Ultra 2 på 9MB/s funkar sämre än ett Extreme 3), dessutom så blir överföringen Kort->Dator snabbare med ett snabbare kort.

SanDisks kort verkar vara de som fungerar bäst med de flesta kameror, andra tillverkares kort (ex. Kingston mm.) som är bra kort egentligen, funkar dåligt i endel kameror. Det beror på hur kameratillverkaren har optimerat kontrollenheten för kortet.

För att välja bästa kortet till din kamera så är det bara att vänta tills den är släppt och läsa tester på överföringshastigheter med olika kort.

Micro/Mini SD-kort är främst för mobiltelefoner och annat sånt, hittar ingen data på överföringshastigheter så jag vet inte om de verkligen är långsammare än vanliga SD, men man skulle ju kunna tro det iaf.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar