Annons

Vilka krav skall jag ha på en kamera om jag vill kunna printa jättestort?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pinocchio

Medlem
Jag funderar lite löst över vad som krävs av kameran för att jag skall kunna printa bilderna jättestort och hänga på en vägg. Jag tänker ungefär så stort som man kan se på gallerier och museer. Någon som har koll på min-krav fr detta?
 
Jag funderar lite löst över vad som krävs av kameran för att jag skall kunna printa bilderna jättestort och hänga på en vägg. Jag tänker ungefär så stort som man kan se på gallerier och museer. Någon som har koll på min-krav fr detta?

En hög upplösning och ett skarpt objektiv bör man ju ha iaf. :) Annars kan man ju såklart också ta flera bilder och sätta ihop. Sen handlar det ju såklart också mycket om betraktningsavstånd. Kollar man på längre avstånd så spelar ju upplösning och skärpa mindre roll.
 
En kort video på youtube och valfritt bildbehandlingsprogram som kan hantera att sätta ihop flera bilder till en med någon automatik så går det fint. Då kan du få otroligt hög upplösning även från en enklare kamera+objektiv.

Vilket avstånd man betraktar från är avgörande. Du kan alltid testa att skriva ut en bild på en del av det du vill använda i den storlek du vill ha. T.ex. huvudet på en person från tavlan. Det kanske blir kring a4 storlek. Skriv då ut den i ett par olika upplösningar. 1 Mp och någon i högre och någon i lägre upplösning. Så ser du vad du behöver på ett ungefär åtminstone.
 
Fotografiska och andra gallerier har visat bilder i stort format av fotografer som inte ens kunde drömma om dagens högupplösta kameror. Trots det har det fungerat och betraktarna har fått fantastiska bildupplevelser. Kameran är bara ett verktyg för att kunna förmedla dessa upplevelser. Så länge bilderna inte är tekniskt undermåliga är det innehållet som är det viktiga.
 
Panoramabilder går att bygga ihop av flera delexponeringar om inte saker i bild rör sig för snabbt (t ex moln). Det går att sätta samman bilder med hundratals miljoner pixlar om så krävs. Men om det handlar om bilder som ska göras i en enda exponering, så är det en annan sak.
 
Jag funderar lite löst över vad som krävs av kameran för att jag skall kunna printa bilderna jättestort och hänga på en vägg. Jag tänker ungefär så stort som man kan se på gallerier och museer. Någon som har koll på min-krav fr detta?

Du får nog definiera jättestort. Hos Hasselblad har man ofta printar på 2X3 meter och större. Detta för att visa på deras kamerors höga upplösning och fina optik.

Tänk på att stora förstoringar tar mycket plats när de väl är ramade med passpartout.

Jag bor i en villa och skriver ut själv. Har plats för cirka 5 st ramade bilder som är utskrivna i A2.

Har hållit på att printa bilder i den storleken i 10 år. Före det klarade min printer A3+.
Jag har använt kameror som 5D och 1D MKIIN som hade cirka 10 Mp och det gav bra slutresultat.

Tycker inte du skall ha högsta möjliga upplösning som proritet när du köper en kamera. DEt viktigaste för mig numera är att jag har kameror jag trivs med. Det leder till att kameran får följa med oftare vilket i sin tur leder till fler bra bilder.

Jag printar ofta i A2 från mina Fuji kameror och lika ofta från min Canon 5D MKIV. Det går oftast inte se någon som helst skillnad.
En större bild kikar man oftast på från en meters avstånd eller mer.
Det resultat jag får ut räcker även att syna med näsan i printen.

DEt går inta att säga vad som är minimikravet för det är väldigt beroende också av motivet och orginalet.
 
Jag har fått utmärkta utskrifter 50x70 från min första DSLR nikon D5000 12Mpix och dess standardoptik 18-105, är fortfarande förvånad över kvalitén, man har fin skärpa i detaljerna

Så om 50x70 är stort så går det med det enklaste
 
Lägg en tumstock på lite avstånd. Hur nära behöver du gå för att se enskilda millimeterstreck?

Precis på det avståndet klarar du av att urskilja TVÅ pixlar per millimeter (ett svart streck och den ljusa tumstocken), det vill säga femtio pixlar per tum, 50 ppi.

Det ser naturligtvis sämre ut på nära håll, men man kanske inte behöver detaljgranska alla bilder :)

(Tolv megapixel på 50cm x 70cm blir ungefär 145 ppi om jag räknar rätt)
 
För många år sedan - när mobilkameror skröt om 1 megapixel-kamera - hade Ericsson en bild tagen med just en sådan kamera utskriven på stans stora reklampelare.
Allt handlar om betraktningsavstånd.

Hur nära tittar du på tv? Hur stor är den? Hur många pixlar har den?
 
För många år sedan - när mobilkameror skröt om 1 megapixel-kamera - hade Ericsson en bild tagen med just en sådan kamera utskriven på stans stora reklampelare.
Allt handlar om betraktningsavstånd.

Hur nära tittar du på tv? Hur stor är den? Hur många pixlar har den?
Tror inte det blir så bra med 1mpx bilder på gallerior och museer.
 
Tack för alla intressanta svar. Jag förstår att "stort" är ett luddigt mått. Det är så att vi om några månader flyttar till ett hus med stora väggar och jag tänkte att det kunde vara maffigt att kunna sätta upp egna bilder istället för tavlor. Vissa väggar är hela två våningar höga men det känns lite väl stort att täcka upp helt :) Jag har idag ingen kamera mer än mobil och en gopro så nåt får jag nog skaffa mig. Saknar att inte ha en riktig kamera.
 
Om du nöjer dig med att printa som störst 700x1000 mm som är den vanliga posterstorleken man köper i butiker så klarar du dig galant med en kamera som har 20 Mpoix eller me och ett skarpt objektiv.
När man kommer upp 70x100 cm eller större börjar objektivets egenskaper märkas i förstoringen.

Så nu säger vi att du har en bra bild som är skarp och fin.

Nu börjar det krångliga. Du behöcer förbereda bilden för utskrift. Det gör tt du helst bör ha en kalibrerad skärm. Den bör varakalibrerad vad gäller ljusstyka, kontrast och färg.

Det vanligaste klagomålet på en utskrift är att den blir för mörk. Det beror på att de flesta har sina skärmar på alldeles för hög ljusstyrka.
Någonstans mellan 100 och 140 Candela brukar vara lagom. Exakt värde beror på hur ljust det är i rummet där du redigerar bilden.

De flesta skärmar är också för blå i tonen. De har högt kelivvärde.
DEt är bra när man jobbar med i kontorsmiljö med dokument. Fast inte för utskrifter.

När jag köper en ny Mac brukar de ha ett Kelvinvärde på 700 grader vilekn är rena blåtimmen.
För utskrifter bör man ligga mellan 5000 och 6500 kelvin.
Kan nämna att solsken mitt på dagen brukar hålla cirka 5500 kelvin.

Slutligen gäller det att anpassa bilden för utskriftsformatet och miljön.

En del utskriftsprintrar trivs bäst med 300 PPI och andra med 360 PPI.
Vid en utskrift i stort format räknar datorn fram de pixlar som saknas för att nå önskat antal pPI.

Man kan generalisera lite och säga att printar i 180 PPI eller mer ger bra resultat. Det går definitivt att gå lägre men då bör utskriften ses på betraktas på längre av stånd. Gamla stortavlor som trycktes i screentryck hade ett raster på 45 linjer/tum. Det är ungefär detsamma som PPI/DPI idag.
Det fungerade alldeles utmärkt om man betraktade det hela på 5 meters avstånd.

Innan man beställer en utskrift bör man prata med den tilltänkta leverantören och höra vad man bör tänka på för att få bästa möjliga resultat.

Se till att prova några mindre utskrifter först för att se du får ett resultat du är nöjd med.
 
Tack för alla intressanta svar. Jag förstår att "stort" är ett luddigt mått. Det är så att vi om några månader flyttar till ett hus med stora väggar och jag tänkte att det kunde vara maffigt att kunna sätta upp egna bilder istället för tavlor. Vissa väggar är hela två våningar höga men det känns lite väl stort att täcka upp helt :) Jag har idag ingen kamera mer än mobil och en gopro så nåt får jag nog skaffa mig. Saknar att inte ha en riktig kamera.
Om du har en hyfsat modern mobiltelefon så kan den nog duga för att göra en bild som täcker en större del av en vägg i en villa. Det stora problemet med så stora bilder är annars att man oftast inte kan backa tillräckligt mycket i en villa för att kunna betrakta bilden på ett vettigt avstånd.
 
Kan ju passa på att tipsa om fototapet av egen bild som alternativ, speciellt väggarna från bottenvåning till övervåning skulle man kunna göra något kul med.
Bilden nedan är tagen med en gammal 18mp Eos M-kamera med ett 70-200 på adapter. Väggen är ca 6x3 meter och man kan i princip gå fram och titta på enskilda vattendroppar, kunderna betraktar den på strax över 2 meter.
Just denna är från mrperswall men det finns flera
FB_IMG_1596444844913.jpg
 
Om jag bara utgår från mig själv så tror jag att det är mindre viktigt med många megapixlar och mera viktigt att man håller kameran stilla och har skärpan rätt, för jag inbillar mig att sådana fel förstoras proportionellt med multiplikationsfaktorn på förstoringen. Så ett stadigt stativ kanske är en bättre investering än en 50 Mpixel-kamera. Bra skärpa har förstås ett visst beroende till bra optik.
 
Om du vill ha hjälp med utskrifter, tycker jag att du ska kontakta Patrik Larsson, http://grandimage.se/. När du skickar bilder för utskrifter till honom ingår en manuell granskning innan bilden skrivs ut. Tycker inte han att bilden fungerar för en utskrift så kommer han att kontakta dig. Du kan även ta hjälp av honom för att få en perfekt utskrift.
 
Jag vet inte om denna service finns men kanske den borde finnas.
Det är byggt på min egen erfarenhet av att skriva ut bilder i snart 30 år. Med allt bättre teknik och skrivare.

Att få ett optimalt resultat från bild till utskriven bild kräver att man har full koll på hela kedjan och den är lång. Det är sällan kameran och dess upplösning som är problemet.

Det första är givetvis att ha en bra bild som är intressant.
Nästa steg är att kunna redigera denna bild optimalt för att framhäva motivet både tekniskt och kreativt.DEt finns väldigt många fallgropar på vägen

När vi tycker det ser bra ut på skärmen så tar det tekniska över. Där drivrutiner tar över och interpolerar upp bilden, Skärper upp den för formatet och översätter detta till DPI och instruktioner till srivaren.

Själv har jag koll på hela kedjan och har många års erfarenhet. Numera är vi ganska få som har det också här på fotosidan.

Att ta en bild från vad man tycker är en lyckad bild till att få till detta till en lyckad utskrift kräver kunskap.
Tröskeln till att lära sig hantera utskrifter själv är hög. Det blir mycket förstörda papper och många bläckpatroner innan man efter några år får kläm på det.

Skall man göra utskrifter i större format bör man köpa tjänsten att en bildbehandlare hanterar det hela före utskrift.
 
Jag tror inte du skall bita dig fast i de tekniska bitarna. Vid ett normalt betraktningsavstånd för ett större tryck kan pixeldensiteten vara låg och dessutom är det inte mängden detaljer som avgör utan hur hur skarpa de detaljer som fångas är. Jag tror att vilken modern systemkamera som helst skulle duga. Det handlar betydligt mer om komposition, färg och i viss mån förmågan att skala upp i bildbehandlingen som avgör. Man behöver inte 40-50mp tänk på att proffs körde med 16mp 2005 och 11 mp före det. Redan 11mp konkurrerade med mellanformat för film då bildfilerna var renare än kornigheten från negativ film.
 
Nu svär jag väl i MP-kyrkan, men jag har t.ex. printat 100*66 cm från en Panasonic Lumix LX3, 10 MP (introducerad 2008 om jag minns rätt). Inga problem, funkat perfekt. En bild är en gatuscen från New York, en annan en landskapsbild från S:t Helena. En kompis har printat lika stort från en 4 MP Minolta, och det gick bra. Ju större utskrift, desto längre betraktningsavstånd = antalet MP har inte så stor betydelse som man (förleds?) att tro.

/ Med vänlig hälsning, FiCa1
 
Nu svär jag väl i MP-kyrkan, men jag har t.ex. printat 100*66 cm från en Panasonic Lumix LX3, 10 MP (introducerad 2008 om jag minns rätt). Inga problem, funkat perfekt. En bild är en gatuscen från New York, en annan en landskapsbild från S:t Helena. En kompis har printat lika stort från en 4 MP Minolta, och det gick bra. Ju större utskrift, desto längre betraktningsavstånd = antalet MP har inte så stor betydelse som man (förleds?) att tro.

/ Med vänlig hälsning, FiCa1
Länken fungerar inte, (för mig).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.