Annons

Vilka klimat och temperaturer klarar Systemkameror av?

Produkter
(logga in för att koppla)

Extr3me

Aktiv medlem
Till och börja med vet jag inte vilken del av forumet detta skulle ligga i men eftersom att jag har en Canon så ^^.

Jo, det är så att jag köpte en 40D i fredags och är väääldigt rädd om mina saker och då undrar jag om hur Kallt, Varmt Osv, det får vara för att kameran inte ska må bra längre.

Det kan vara lite bra och veta :)

Thanks.
 
Okej okej, ja då är det ganska mycket som dom klarar iallfall :) Stockholm utan problem året om :), det blir aldrig så kallt här :(
 
Jag skulle uttrycka det som så att om du själv vistas i samma temperatur som du har kameran i skall det inte vara ett problem. Inte för vare sig elektroniken eller mekaniken.

Batteriet är dock en annan sak: det kommer att tappa laddningen snabbare med fallande temperatur. Det är dock enkelt att lösa: ta ut batteriet ur kameran och stoppa det i en ficka nära kroppen. Bara när du faktiskt skall använda kameran tar du fram batteriet.
 
Till och börja med vet jag inte vilken del av forumet detta skulle ligga i men eftersom att jag har en Canon så ^^.

Jo, det är så att jag köpte en 40D i fredags och är väääldigt rädd om mina saker och då undrar jag om hur Kallt, Varmt Osv, det får vara för att kameran inte ska må bra längre.

Det kan vara lite bra och veta :)

Thanks.

Undvik bastubad och vanliga bad. Svensk vinter är inga problem och afrikansk högsommar fungerar bra.

Vid regn kan kamera och optik med fördel träs in i en plastpåse, så kan du med glädje forsätta att fota i spöregnet utan att riskera att utrustningen tar skada. Hittills är det jag som givit upp innan jag kommit till punkten att utrustningen lägger av.


Kyla är sällan ett problem. De problem som kan uppstå är att kameran immar igen och att betterier tappar kraft. Elektronik fungerar bättre ju kallare det är vilket medför att bilderna får mindre brus.
 
Det där med Vatten då? är det ett jäkla problem eller är det bara om man inte har dränkt kameran för mycket som den inte funkar? Gäller bara Tur här?
 
Det där med Vatten då? är det ett jäkla problem eller är det bara om man inte har dränkt kameran för mycket som den inte funkar? Gäller bara Tur här?
Nikon säger att deras vädertätning skall klara 10mm regn i timmen i 2 timmar. Det motsvarar en fotbollsmatch eller ett friidrottsevenemang utomhus. Jag kan tänka mig att Canon har liknande angivelser.

/Fredrik
 
Vad jag vet så säger varken Canon eller Nikon något officiellt eftersom det antagligen skulle vara för dyrt att uppfylla en viss standard på tåligheten. Verkar vara lite tur/otur hur det fungerar. Själv kör jag enligt resonemanget att vill jag fota så gör jag det (inom rimliga gränser). Går grejerna sönder så får man ta det, känns tråkigt att inte använda prylarna. Naturligtvis kan man ju försöka skydda kameran från regn/snö/sand i möjligaste mån och torka av när man kommer åt. Var ute och fotade lite i snöovädret här i GBG i går. Då såg kameran ut så här:

 
Vad jag vet så säger varken Canon eller Nikon något officiellt eftersom det antagligen skulle vara för dyrt att uppfylla en viss standard på tåligheten.
Och jag vet något annat;-) Spola till ca 3:35 in i denna intervju: http://tv.mediaprovider.se/intervju_om_nikon_d3x_1228152369130.html.

Häftigt att 70-200:an ser riktigt använd ut:) Själv vurpade jag 2ggr i lördags i backen när jag åkte pulka med lilltjejen. Hade D300:an med 17-55 på axeln och den slog i backen (is under snön). Inga problem. Blöt o härlig, men lika fin för det:)

/Fredrik
 
Och jag vet något annat;-) Spola till ca 3:35 in i denna intervju: http://tv.mediaprovider.se/intervju_om_nikon_d3x_1228152369130.html.

Häftigt att 70-200:an ser riktigt använd ut:) Själv vurpade jag 2ggr i lördags i backen när jag åkte pulka med lilltjejen. Hade D300:an med 17-55 på axeln och den slog i backen (is under snön). Inga problem. Blöt o härlig, men lika fin för det:)

/Fredrik

Intressant, det var ju faktiskt ett ganska officiellt uttalande!

En till anekdot om vädertåligheten.
Jag hade med min gamla D200 en blöt;-) kväll i La Jolla och rätt som det var när vi mitt i natten gick på en gräsmatta startade en massa vattenspridare! Den blev ganska duktigt blöt men fungerade som tur var fint än då.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.