Annons

Vilka inställningar ska jag ha?

Produkter
(logga in för att koppla)

LizzieM

Aktiv medlem
Jag är ny på det här och har inte riktigt förstått hur man ska kunna veta vilken ISO, bländare och slutare man ska ha i vilket ljus.

Idag ska jag ut och öva porträttfotografering utomhus. Solen skiner just nu men det finns risk/chans att det blir mulet senare.

Så..

Vilka inställningar ska jag ha när det är sol, och vilka ska jag ha när det är mulet? Någon får gärna förklara varför också så jag lär mig detta utantill någongång ;)

Tack på förhand! =)
 
Läs på och lär dig är grundrådet, men visst. Bas-ISO (50-200), Av och max bländare som din optik klarar av, manuellt vald focuspunkt, välj en focuspunkt som du placerar på näsryggen (brukar vara en punkt upp ifrån mittenpunkten oftast). För klassiska porträtt placera modellen så att det finns få störande saker i bakgrunden och att de är på ganska långt avstånd för att få en trevlig bokeh.

Om du noterar att slutartiderna blir för långa ändå så öka ISO till dess du hamnar på rätt sida av din förmåga att hålla kameran stilla.

Ljuset i ryggen på dig normalt sätt. Upplättningsblixt gör ofta porträtt bättre, men nu när det är lite mulet så brukar det gå bra ändå.
 
Det går inte att säga vilka inställningar man ska ha i en given situation, det beror ju helt och hållet på vad man vill uppnå!

Säg att jag plåtar porträtt ute i ett visst ljus. Bländaren styr skärpedjupet och exponeringen, men eftersom man kan styra exponeringen även med ISO och slutartid så använder jag bländaren endast för att styra skärpedjupet. Säg att jag vill ha skärpedjupet som bländare f/8 ger, då ställer jag kameran på f/8. Jag fotograferar med 85mm, och behöver således en slutartid på 1/80 s (tumregeln för längsta möjliga slutartid handhållet). Räcker ljuset för att ge mig minst 1/80 s på ISO 100? Ja, då kör jag ISO 100. Annars ökar jag ISO't.

I en annan situation kanske man vill ha rörelseoskärpa, ja då blir slutartiden helt plötsligt den viktiga faktorn. Fotograferar man en motorcykel som passerar i 100km/h kanske 1/100s är en lagom slutartid, då ställer man in den, sen får man ju helt enkelt se om ljuset räcker till för den slutartiden med objektivet helt öppet, gör det inte det, ja då får man öka ISO.

Tumregeln för slutartid som jag nämnde i första stycket kanske du redan kan, men annars kan jag ju dra den :)
Det handlar altså om hur lång slutartid man kan använda när man handhåller kameran, utan att få skakningsoskärpa. Slutartiden ska vara 1/brännvidden eller kortare. Det betyder att om man fotograferar med 50mm så måste man ha en slutartid på 1/50 s eller kortare, med 200mm måste man ha 1/200 s eller kortare. Det är som sagt bara en tumregel, en del klarar att handhålla på betydligt längre tider, vissa på kortare.
 
Jättestort tack , nu förstår jag lite bättre. Jag visste det där om slutare och brännvidd, men det är så mycket att hålla reda på så när man väl står där och ska fota har man förvirrat sig och glömt allting :p

Ska prova dom inställningarna ni har föreslagit och se hur det går! :)
 
Min son (9 år) har fått sin första systemkamera och jag var då tvungen att hitta ett pedagigiskt sätt att förklara iso, bländare och slutartid eftersom jag inte vill att han ska fota på "gröna fyrkanten"...

Here goes:

Om man tänker sig bilden ( eller den mängd ljus som krävs för att skapa bilden) som ett glas som ska fyllas med vatten så är :

Bländare = hur stark stråle du har på kranen
Slutartid: den tid det tar att fylla glaset
ISO : hur stort glaset är ( hög ISO=> litet glas)

Sen tillkommer ju saker som att slutartiden inte kan vara för lång för att du antingen får skakningsoskärpa eller rörelseoskärpa samt att större bländare ger kortare skärpedjup.

Eftersom sonen gillar kort skärpedjup så är det bara tiden och ISO kvar att leka med och då fungerar faktiskt ovanstående förklaring bra.
 
Min son (9 år) har fått sin första systemkamera och jag var då tvungen att hitta ett pedagigiskt sätt att förklara iso, bländare och slutartid eftersom jag inte vill att han ska fota på "gröna fyrkanten"...

Here goes:

Om man tänker sig bilden ( eller den mängd ljus som krävs för att skapa bilden) som ett glas som ska fyllas med vatten så är :

Bländare = hur stark stråle du har på kranen
Slutartid: den tid det tar att fylla glaset
ISO : hur stort glaset är ( hög ISO=> litet glas)

Sen tillkommer ju saker som att slutartiden inte kan vara för lång för att du antingen får skakningsoskärpa eller rörelseoskärpa samt att större bländare ger kortare skärpedjup.

Eftersom sonen gillar kort skärpedjup så är det bara tiden och ISO kvar att leka med och då fungerar faktiskt ovanstående förklaring bra.

Haha, kanonförklaring faktiskt! Tack så mycket :)
Jag gillar också kort skärpedjup . Det framhäver motivet så som jag vill ha det, men det är ju såklart beroende på vad det är jag vill fotografera. Ska använda mig av din förklaring, den var kort och enkel!
 
Provade en porträttbild inomhus först, bredivd fönstret så ljuset kom in. ISO 200, A-läge, manuell fokus och f/3.5
Den blev faktiskt ganska bra, vet inte vad ni tycker? Den är lite redigerad i Lightroom där jag gjort den svartvit och ändrat kontrasterna en aning. (Bild 1)

Men så gick vi ut och då fungerade inte inställningarna längre som jag ville.

Bilderna blev endera för ljusa (Bild 2), endera för mörka (Bild 3) eller så skakade jag för mycket och orsakade oskärpa (Bild 4)

Försökte ställa om ISO både upp och ner men det blev aldrig perfekt. Fick några hyfsade bilder till slut som jag är nöjd med, men tusan vad klurigt det är!!
 

Bilagor

  • DSC_0006.jpg
    DSC_0006.jpg
    15 KB · Visningar: 407
  • DSC_0042.jpg
    DSC_0042.jpg
    18.4 KB · Visningar: 408
  • DSC_0037.jpg
    DSC_0037.jpg
    10.4 KB · Visningar: 406
  • DSC_0108.jpg
    DSC_0108.jpg
    19.2 KB · Visningar: 407
Bild ett har du ju fått till riktigt bra! Att som du gjorde ställa sig vid ett fönster är perfekt, och faktiskt så har softboxarna uppkommit just för att "simulera" fönsterljus.

På bild två har antagligen exponeringsmätaren lurats av den mörka jackan, så att den har överexponerats. På bild tre har exponeringsmätaren lurats av den ljusa bakgrunden.

Har du lärt dig att använda histogrammet för exponeringskontroll? Om inte så kan jag verkligen rekommendera att läsa på och lära dig hur histogrammet fungerar, det är en stor hjälp för att sätta exponeringen korrekt. Man tar en bild, kollar histogrammet, justerar exponeringen, dubbelkollar histogrammet, och plåtar på. Självklart måste man kolla histogrammet med jämna mellanrum, ljuset kan ändra sig.

Vad fick du för slutartider när du fick skakningsoskärpa, och vad hade du för ISO då?
 
Bild ett har du ju fått till riktigt bra! Att som du gjorde ställa sig vid ett fönster är perfekt, och faktiskt så har softboxarna uppkommit just för att "simulera" fönsterljus.

På bild två har antagligen exponeringsmätaren lurats av den mörka jackan, så att den har överexponerats. På bild tre har exponeringsmätaren lurats av den ljusa bakgrunden.

Har du lärt dig att använda histogrammet för exponeringskontroll? Om inte så kan jag verkligen rekommendera att läsa på och lära dig hur histogrammet fungerar, det är en stor hjälp för att sätta exponeringen korrekt. Man tar en bild, kollar histogrammet, justerar exponeringen, dubbelkollar histogrammet, och plåtar på. Självklart måste man kolla histogrammet med jämna mellanrum, ljuset kan ändra sig.

Vad fick du för slutartider när du fick skakningsoskärpa, och vad hade du för ISO då?

var hittar man det histogrammet någonstans då? =) För den har jag nog aldrig hört talas om faktiskt. Kanske vore bra att kunna!

På bild 4 med oskärpan så hade jag följande inställningar:
ISO 200
Brännvidd 50 mm
f/5.6
1/50 sek

Men som sagt så fifflade jag upp och ner med inställningarna hela tiden för att få till det, så det är olika inställningar på nästan alla bilder . Så det är möjligt att dessa siffror verkar helt tokiga =P
 
Histogrammet brukar komma up på displayen bakpå kameran efter att man har tagit en bild. Ibland måste man trycka på någon knapp när man är i preview-läget för att histogrammet ska dyka upp, men då brukar det fortsätta dyka upp efter varje tagen bild. Det beror lite på vilken kamera man har, men det brukar stå i manualen hur man får upp det ;)

Här är en ganska bra förklaring över hur man tyder histogram, dock på Engelska: http://www.dpreview.com/learn/?/Glossary/Digital_Imaging/Histogram_01.htm

Edit: Angående rörelseoskärpan:

Jag gissar att du har en kamera med APS-sensor, och då måste man justera tumregeln jag nämnde tidigare. Eftersom den lilla sensorstorleken ger en skenbar brännviddsförlängning jämfört med FF-sensor eller film så måste man använda den omräknade brännvidden även för tumregeln. Kortaste slutartid för 50mm blir således 1/80, men som sagt enbart en tumregel. Men en bra kamerahållningsteknik kan man klara längre tider handhållet, med en dålig teknik måste man ha snabbare tider.
 
Histogrammet brukar komma up på displayen bakpå kameran efter att man har tagit en bild. Ibland måste man trycka på någon knapp när man är i preview-läget för att histogrammet ska dyka upp, men då brukar det fortsätta dyka upp efter varje tagen bild. Det beror lite på vilken kamera man har, men det brukar stå i manualen hur man får upp det ;)

Här är en ganska bra förklaring över hur man tyder histogram, dock på Engelska: http://www.dpreview.com/learn/?/Glossary/Digital_Imaging/Histogram_01.htm

Edit: Angående rörelseoskärpan:

Jag gissar att du har en kamera med APS-sensor, och då måste man justera tumregeln jag nämnde tidigare. Eftersom den lilla sensorstorleken ger en skenbar brännviddsförlängning jämfört med FF-sensor eller film så måste man använda den omräknade brännvidden även för tumregeln. Kortaste slutartid för 50mm blir således 1/80, men som sagt enbart en tumregel. Men en bra kamerahållningsteknik kan man klara längre tider handhållet, med en dålig teknik måste man ha snabbare tider.

Jaaså! Då förstår jag. Får prova igen imorgon med snabbare slutartid. Hittade histogrammet också så får passa på att testa med det också. Har iallafall förstått hur det fungerar =)
 
En fråga till!

Jag har 30 sekunders slutartid som max och ska på fredag inhandla ett stativ + fjärrutlösare för att slippa skakningsoskärpan.

Kan jag med mitt 18-55mm objektiv ta en sådan bild som jag bifogat här nere?

Här har han använt sig av ISO 1000 och 30 sek slutartid.
Men även f/2.8 och jag kan som minst ha 3.5
Kan jag få till det iallafall?
 

Bilagor

  • stjärnhimmel.jpg
    stjärnhimmel.jpg
    8.8 KB · Visningar: 362
Ja det är inga problem med ditt objektiv! Jag skulle snarare rekommendera att blända ner något steg till och exponera någon minut istället, så får du bättre detaljskärpa :)
 
Ja det är inga problem med ditt objektiv! Jag skulle snarare rekommendera att blända ner något steg till och exponera någon minut istället, så får du bättre detaljskärpa :)


Åh vad roligt! :) Det är bara att vänta på bättre väder så det blir stjärnklart då ! Tack för alla svar, lär mig mer och mer tack vare all hjälp .
 
Med 30 sek slutartid kommer stjärnorna att bli till långsmala streck av jordens rotation.

Men jag undrar om han använt ISO 1000, ISO 100 låter rimligare inbillar jag mig.
 
Åh vad roligt! :) Det är bara att vänta på bättre väder så det blir stjärnklart då ! Tack för alla svar, lär mig mer och mer tack vare all hjälp .

Japp! Nattfoto är roligt! Jag rekommenderar vitbalans inställd på dagsljus, oftast vill man ju fånga nattens färger :) Jag brukar inte ligga så högt som runt ISO 1000, utan jag brukar hålla mig på bas-ISO (100 på Canon, 200 på Nikon såvitt jag vet) och exponera längre tid istället, jag upplever att det ger mindre brus. En exponeringstid på 4-8 minuter är inte ovanligt :)

En bra grej att veta är att man inte behöver vara sekundnoggrann med slutartiden när man exponerar lång tid. Har man exponerat en minut så kvittar det om man råkar exponera 5-10 sekunder för lång tid, för att överexponera ett steg så krävs det ju att man exponerar en hel minut för länge! :)

Sen är det bara att fråga på :) Släng iväg ett mail om det är nåt du har svårt att hitta svar på :)
 
Japp! Nattfoto är roligt! Jag rekommenderar vitbalans inställd på dagsljus, oftast vill man ju fånga nattens färger :) Jag brukar inte ligga så högt som runt ISO 1000, utan jag brukar hålla mig på bas-ISO (100 på Canon, 200 på Nikon såvitt jag vet) och exponera längre tid istället, jag upplever att det ger mindre brus. En exponeringstid på 4-8 minuter är inte ovanligt :)

En bra grej att veta är att man inte behöver vara sekundnoggrann med slutartiden när man exponerar lång tid. Har man exponerat en minut så kvittar det om man råkar exponera 5-10 sekunder för lång tid, för att överexponera ett steg så krävs det ju att man exponerar en hel minut för länge! :)

Sen är det bara att fråga på :) Släng iväg ett mail om det är nåt du har svårt att hitta svar på :)

Tack så jättemycket, du verkar kunna din sak !
Absolut, jag återkommer om det är något. så får du säga till om du itne orkar svara mer. haha
 
Med 30 sek slutartid kommer stjärnorna att bli till långsmala streck av jordens rotation.

Men jag undrar om han använt ISO 1000, ISO 100 låter rimligare inbillar jag mig.

Nja, några startrails blir det knappast av 30 sekunder. Möjligen kan stjärnorna bli något ovala, men för startrails krävs betydligt längre slutartid än 30 sekunder.
 
Nja, några startrails blir det knappast av 30 sekunder. Möjligen kan stjärnorna bli något ovala, men för startrails krävs betydligt längre slutartid än 30 sekunder.

Mmm inte enligt min erfarenhet... Visst, de blir inte långa streck, men tillräckligt utdragna för att inte kunna kallas stjärnor iallafall :)
Längden hinner iallafall bli ett par gånger diametern på den tiden.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar