Annons

Vilka gränser finns?

Produkter
(logga in för att koppla)

shieldfire

Aktiv medlem
Är det OK att ta bilder på personer som uppenbarligen inte mår så bra psykiskt. Även om man kanske tycker att det kan bli en intressant bild, kan den kanske upplevas kränkande för andra.
Min enda bild i sammanhanget fick mig att fundera.
 
Jag tycker det är helt OK, så länge bilden inte är tagen för att visa ett freak i en för denna nedvärderande situation.
Är det den sittande mannen du syftar på?
I såfall kan inte jag se att den skulle vara kränkande för någon, dokumentär skulle jag kalla den.

Att lägga ut en bild på någon som däckat av fylla är inte OK enligt mig.
 
Nej, du har rätt i att den nog knappast kan betraktas som kränkande. Men jag kom att tänka på att det kanske finns "oskrivna lagar" inom området.
 
Man får öva mycket på att känna in situationen. Rannsaka sig själv. Ifrågasätta vad man vill med bilden. Jag upplever att vissa ser avvikande personer som någon sorts villebråd (och nu menar jag inte dig eller någon annan specifik). Då blir det bara skit. Om man däremot söker kontakt och visar genuint intresse och respekt för den man avbildar, så syns det i bilden och den har förutsättningar att bli bra.

För mig går en gräns vid om jag är intresserad av att växla några ord med personen ifråga.

Just nu befinner jag mig i Prag, och åkte idag runt i förorterna och plåtade lite torgliv. Dock struntade jag i alkisarna i det här fallet, för jag kände mig som en inkräktare i deras miljö, och jag skulle inte kunna förklara mig på tjeckiska, vilket troligen hade varit nödvändigt.
 
Danlo skrev:
Det är ett självvalt tillstånd, och om det dessutom är på offentlig plats, så varför inte?
Jo, jag skulle nog kunna tänka mig situationer där även det skulle funka, ex. ett gäng punkare som somnat i en symetriskt tilltalande formation.
Vad som inte hade funkat för mig är alkisen som pissat på sig, 15-åring som som somnat med kjolen för långt uppdragen, man får naturligtvis känna av situationen själv, skriva sin egen lag.
 
Danlo skrev:
Det är ett självvalt tillstånd, och om det dessutom är på offentlig plats, så varför inte?

Det resonemanget köper jag inte.

Ofta används logiska argument inte för att komma fram till en viss ståndpunkt, utan för att försvara den ståndpunkt man haft från första början.
 
Jag fotograferar allt jag tycker är intressant men när det kommer till att publicera blir jag otroligt restriktiv om jag nu inte frågat eller kommunicerat med personen/personerna i fråga.

Har som gyllene regel att inte lägga ut saker som kan skada tredje person d.v.s. Psykisktsjuka, eller utsatta personer kan ju ha barn som surfar på nätet, De ska inte behöva få uppleva deras fäder eller mödrar i pinsamma situationer genom mina bilder i vilket fall.

Att vara ödmjuk inför det man fotar och selektiv med det man publicerar. Men jag är fruktansvärt egoistisk när man fotar, för att fota ser jag som en mänsklig rättighet.

Om någon blir sur för att man fotar dem så visar jag mer än gärna bilderna jag tagit för dem direkt. Oftast finns det ju ingen elak avsikt med bilderna när de tas. Jag tar aldrig bort någon bild bara för att motivet inte gillar den men jag lovar på stående fot att inte publicera dem utan dennes medgivande.

Fotar jag stadsmiljöer där människorna inte står i centrum utan det är själva miljön som är intressant, bryr jag mig aldrig om att fråga någon om lov.

När det kommer till evenemangs bilder så som idrott eller konserter brukar ett leende eller en nick mot motivet räcka för att isen ska lossna.

Själv hatar jag att vara med på bild och det verkar vara något jag har gemensamt med en del andra fotografer:) Men skulle aldrig få för mig att vara otrevlig mot någon som försökte avbilda min fula nunna i en stadmiljö, däremot skulle jag bli jävligt intresserad av hans bilder.

Jag smygfotar aldrig utan står oftast helt öppet med min kamera. Många gånger frågar jag om det går bra att ta en bild andra gånger talar jag om i efterhand att jag tagit en bild och det kan bli rätt så roliga diskussioner med objektet efteråt. Folk är förstående om man gör på rätt sätt men det förutsätter ju att du är förstående inför folk. MVH/Morgan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.