Annons

Vilka funktioner är viktiga???

Produkter
(logga in för att koppla)
roypeter skrev:
Hej på er alla glada!

Val av systemkamera är minsann inte lätt, vill man hålla sig på en rimlig prisnivå är det alltid nånting man får välja bort. Och i egenskap av nybörjare är det svårt att avgöra vilka funktioner som är viktiga och vilka som är mindre viktiga......
.... Har jag fel??
Du har alltså ingen kamera och försöker veta innan vad du kommer att behöva? Helt omöjligt. Du kan köpa vilken kamera som helst. Efter ett antal rullar kommer du att märka vad du saknar på den och det kan du inte förutse i vilket fall som helst. Först DÅ kan du göra ett vettigt val. Den första kameran är läro-pengar. Köp gärna begagnat om du vill dämpa den smällen...

Hej!

Jag är också på väg att köpa min första systemkamera och just nu lutar det åt en F65. Vad jag förstår så saknar denna spegeluppfällning, men vad använder man spegeluppfällningen till egentligen? Det vore bra att veta om det är något nödvändigt eller om man lika gärna kan vara utan...

/Mattias

Jag saknar själv spotmätningen ibland. Det är ett trevligt hjälpmedel men det är absolut ingen nödvändighet. Spegeluppfällning avser inte normalt bruk och då tycker jag att man kan kompromissa bort den finessen tills man upptäcker att man behöver den.

Jag kan ge dig ett råd... Huset är billigt i jämförelse med kringutrustningen (objektiv, blixtar och dylikt). Köp ett grundläggande hus av det märket som tilltalar dig mest. Det enda kravet är att du ska kunna återanvända din kringutrustning om du köper ett fräckare hus i framtiden. Därefter är det mycket upp till behov, tycke och smak -- jag fotograferar manuellt men det passar kanske inte dig.

Spegeluppfällning

Spegeluppfällning innebär att man manuellt eller via självutlösaren (olika på olika kameror) fäller upp spegeln ett tag innan bilden tas. Detta för att minska vibrationerna i huset som uppkommer när spgeln fälls upp (vibrationerna ger suddiga bilder). Dessa vibrationer är mest kännbara i slutartider runt 1/30s - 2s (olika tider beroende på vem man frågar, men ungefär i alla fall...) och kan sabba kort totalt

Denna finess används tillsammans med stativ och trådutlösare/självutlösare för att öka skärpan. Himla bra vid t ex makrofoto och landskap i dåligt ljus. Däremot är funktionen oanvänbar vid handhållen kamera eftersom man inte kan "sikta" med uppfälld spegel (den fälls upp i sökarhuset). Å andra sidan är det sällan man lyckas ta ett kort på 1/30s på fri hand...

Dock verkar moderna kameror som saknar spegeluppfällning inte heller vara begåvade med riktigt snabba tider, och behöver således inte en så himla snabb (och vibrationsskapande) spegel, och kanske behövs inte funktionen då...

/Ingo

Re: Fortsättning: Vilka funktioner är viktiga?

roypeter skrev:

Och om jag nu skulle vilja ha en kamera med både spotmätning och låsbar spegel. Då är vi inne på proffspriser, inte sant??? Eller finns det några billigare alternativ? Jag antar att då får man börja snoka efter något begagnat?

Snyft, man kan inte få allt...:mad:

:) :) :)

Som Jeppe skrev ovan har ju Eos 5 dessa funktioner, och en hel del till. Ångrar själv att jag inte tittade efter 5:an när jag skulle köpa min första systemkamera. Den är inte farligt dyr heller begagnad. Jag skulle nog rekomendera att spana efter en 5:a.

Andreas.

Re: Spegeluppfällning

ingo skrev:
Dock verkar moderna kameror som saknar spegeluppfällning inte heller vara begåvade med riktigt snabba tider, och behöver således inte en så himla snabb (och vibrationsskapande) spegel, och kanske behövs inte funktionen då.../Ingo
Sidospår, men det där får du gärna utveckla. Snabb spegel och snabba slutartider borde ju inte ha något direkt samband. Spegeln fälls ju upp innan slutaren börjar sin resa. Och är det inte så med slutartider på moderna kameror att det är precis tvärtom? De flesta moderna kameror har ju 1/4000 eller till och med 1/8000 medan äldre kameror begåvade med spegeluppfällning sällan har snabbare tider än 1/1000.

Spegeluppfällning behövs alltid för stativbilder om man skall vara petig.
Spelar ingen roll vilken exponeringstid man kör med även om det märks tydligast på tider längre än de allra kortaste.

Att sedan de flesta tycker det är onödigt att vara maximalt kvalitetsmedveten är en annan sak.

Jag tycker inte en nybörjare skall bry sig, bilder handlar om mer än maximal luppskärpa.

Spelar ingen roll vilken tid man kör med...

...behöver korrigeras en smula.
Exponerar man med låååånga tider på flera minuter är spegeluppfällning inte lika viktig.

Re: Re: Spegeluppfällning

jimh skrev:
De flesta moderna kameror har ju 1/4000 eller till och med 1/8000 medan äldre kameror begåvade med spegeluppfällning sällan har snabbare tider än 1/1000.

Jim du bjöd på den här :D
F2:an har 1/2000 s och spegeluppfällning och är ifrån 70-talet.

ps
(jag vet.... det hörde inte hemma)

Tider som 1/4000 och 1/8000 har man sällan eller aldrig användning för. Men som en följd av dessa korta slutartider brukar kortaste synktid för blixt även bli kort, t ex 1/200 eller 1/250. Det kan man ha användning för vid t ex upplättningsblixt i dagsljus.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar