Annons

Vilka funktioner är viktiga???

Produkter
(logga in för att koppla)

roypeter

Aktiv medlem
Hej på er alla glada!

Val av systemkamera är minsann inte lätt, vill man hålla sig på en rimlig prisnivå är det alltid nånting man får välja bort. Och i egenskap av nybörjare är det svårt att avgöra vilka funktioner som är viktiga och vilka som är mindre viktiga.

Till en början var jag ganska inställd på att det skulle bli en EOS33:a men efter att ha läst på lite mer insåg jag att denna modell inte har spotmätning vilket intuitivt känns ganska viktigt.

Det har Minolta 800si men å andra sidan har den inte mirror-lock-up (spegeluppfällning?), 36-bikage mätning och 7 punkts autofocus. Minolta å sin sida kontrar med snabbare slutartider, en lite kraftigare blixt om jag har förstått rätt osv. Dessutom är Minola billigare...

Det brukar heta att man får göra en avvägning men är man nybörjare är det just denna avvägning som är svår. Skulle därför vilja ha lite tips från er med lite mer fotovana om just vilka funktioner som måste väga tyngst. För mig känns det som att spotmätning är är just det som skulle väga tyngst. Har jag fel??

Spotmätning och möjlighet till manuell inställning klarar man sig väldigt långt med! Räcker med två knappar på kameran egenligen!

Spotmätningen är en mycket användbar finess om man vill ha total kontroll över exponeringen. Men det kräver träning och erfarenhet för att använda spotmätningen på rätt sätt.

Låsbar spegel är bra om man plåtar mycket med stativ och framförallt mycket makro. De flesta andra klarar sig utan den finessen.

Antalet autofokuspunkter och antalet fält i flerfältsmätningen är inte så viktigt, även om prylfanatikerna gillar att gräla om såna petitesser.

Hej

Jag har bla en EOS 30

Du klarar dig bra med en 33:a, ögonstyrningen är en Yupiefiness.

Dock fungerar kameran mycket bra, kör man med tungt tele bör man ha Batterpacken till den så den blir högre så man kan hålla i den vettigt.

Den är tyst, exponerar mycket bra.

Hade tidigare 2st EOS 300 hus, och de var också bra, Båda modellerna är lättanvända.

Det som är bra med dessa modeller, vet ej om andra SLR:er har det är att man i P läge med ett tumhjul kan ändra tid/bländare med bibehållen exponering, dvs styra skärpedjupet med en given exponering på ett smidigt sätt.

Det finns ett antal bra CF (programmerbara funktioner) på vissa modeller av kamror, kan vara värdefullt.

En annan finess på 30:an som jag uppskattar är att vissa rattar har lås så de inte ändras av misstag, den har inställning för enkelexponering så man av misstag inte tar en radda bilder om man trycker för länge (en ovana jag skaffat med genom min Digital Ixus där man ser senate bilden genom att hålla avtryckaren nere) detta skulle rendera i 3-4fps annars.

Dessutom är den ju svart, så den matchar de vita L objektiven, inte att förglömma.

Roine

roinek skrev:
............Dessutom är den ju svart, så den matchar de vita L objektiven, inte att förglömma.

Roine

Ehh Jaaaaa.....och de, det är bra för då tar man mycket bättre bilder... ;) :p

Fö. är de mera gråa..än vita.. ;)

/CanonJesper

OK

Jag har dessutom lagt märke till att de är olika grå....

Min 35-350L är mörkare än 100-400L IS

Dessutom finns det ju svarta med röda ränder.

Är nu klar med uppladdningen av dagens övningar, var i Garpyttans nationalpark och i Ånnaboda.

http://www.roine.nu/gh/index.htm

Roine

Peter, jag skulle vilja säga till dig som då är helt ny? på det här är att...spotmätning visst, men... Snabbare slutartider ? 1/4000 räcker låååångt...Ögonstyrd AF...tja...spegeluppfällning....jo om du tar med stativ och på låånga slutartider...eller macro...

Känna, känna och känna är det viktigaste... kameran ska vara bekväm att hålla i, reglagen där det känns mest naturligt. Minoltan har kraftfullare blixt? jaha...men då talar vi inbyggd, så de är precis lika kassa. Inbilla dig inte att du ska ta bra blixtbilder med den inbyggda blixten.

Kalla mig gärna gnällspik och glädjedödare, men tramsdiskussioner om gråvita objektiv tycker jag att ni kan föra i "Fritt forum". Peter är en nybliven medlem som ställer en seriös fråga. Jag tycker att han förtjänar att få vettig respons.

Snyggt Roine! Fick nästan lite påskkänslor...eller ska vi säga pingstkänslor ;)

acke skrev:
Kalla mig gärna gnällspik och glädjedödare, men tramsdiskussioner om gråvita objektiv tycker jag att ni kan föra i "Fritt forum". Peter är en nybliven medlem som ställer en seriös fråga. Jag tycker att han förtjänar att få vettig respons.

Hej

Du har helt rätt. Men se det så här:
Om nån lägger in nått (oavsett vad, som detta) då ploppar hans fråga upp på startsidan igen, och då ökar chansen till ett annat, mer seriöst, svar.

Har raderat mina inlägg om den grå färgen :D

Kan ju säga att jag förbannar mig varje dag för att jag inte köpte en kamera med spegeluppfällning. Värsta missen jag gjort.

Hej

Har aldrig använde speluppfällningen, men det kommer nog, tror det är viktigt när man kommer dit. Har det nu på alla tre kamerorna jag har.

Dock är IS ett "måste" på 400mm

Hade tidigare ett Sigma 135-400 till min Canon, ett canonobjektiv, men men, skaffade sedan ett 100-400 L IS från Canon och då lossnade det. Det är rätt bra att kunna ta handhållna bilder ner till 1/100 på 400 med bibehållen skärpa.

Började med en EOS 300 och billiga objektiv, bet i det sura äpplet och sålde av detta och köpte mer ljusstarka saker.
Sigma 14mm/2.8, Sigma 20mm/1.8, Sigma 24-70/2.8, Canon 35-350 L och Canon 100-400L samt 28-135 IS

Motivet till 28-135 samt 35-350 är att jag har den på min EOS 30, samma med 20/1.8

Resten använder jag till Canon D30.

Så mitt tips, köp ljusstarka objektiv direkt, jag har fått byta in 5 objektiv till vrakpriser för att få till det.

Väljer du Canon, vilket jag rekommenderar, utan att ha andra referenser än Mamiya mellanformat, så undvik att köpa en EX 550, den är inte värd pengar. Köp en billigare blixt. Dock ej Sigma 430ST, den funkar inte med alla Canonkameror.

Roine

Fortsättning: Vilka funktioner är viktiga?

Kontentan av det hela måste ju vara att spotmätning är bra, eventuellt också låsbar spegel om man nu vill hålla på med makrofotografering osv. Det kanske jag vill någon gång i framtiden, det vet jag inte än.

Men icke att förglömma, kameran måste kännas skön att jobba med???

Låt oss säga att jag valde bort spotmätning och köpte en Canon EOS33:a. Finns det några knep man kan tillämpa för att få rätt exponering i sådana situationer där spotmätning hade varit det bästa? Kan man så att säga på något sätt kompensera att spotmätning saknas? Jag ställer motsvarande fråga angående den låsbara spegeln. Kan man med några knep kompensera för om en sådan saknas?

Och om jag nu skulle vilja ha en kamera med både spotmätning och låsbar spegel. Då är vi inne på proffspriser, inte sant??? Eller finns det några billigare alternativ? Jag antar att då får man börja snoka efter något begagnat?

Snyft, man kan inte få allt...:mad:

:) :) :)

Hej

Du kan använda ett zoom, då får du spotmätning.

Jag har bla en EOS 30 och har en separat ljusmätare. Men har aldrig tagit en felexponerad DIA med EOS 30 pga att jag saknat spotmätning.

De dåliga bilder jag fått beror snarare på saknaden av förstånd osv :D

Ingen spotmätning i världen kan ersätta elementär kunskap om zonesystemet.

Se:
Klart läsvärt, missa inte budskapet
http://www.fredparker.com/ultexp1.htm

Tråkig layout, men väldigt bra skrivet:
http://photography.cicada.com/zs/toc.html

Behöver du fler länkar på bra sidor, maila

Roine

Hej igen Peter

Har kollat runt lite:

Expert säljer en EOS 300 med ett sigma 28-105 till ett bra pris.

Detta sigma är relativt ljusstarkt.

Ett anant laternativ är att köpa en ren kamera och objektiven löst, paketen är sällan bra:

Många tycker att Canon 50/1.8 är bland det bästa för pengarna, men det kräver att du hör till de som vill att dina bilder ser vardagliga ut :cool:

Från detta kan du värdera, vidvinkel, jag personligen tycker om 20/1.8, funkar hyfsat inuti kyrkor mm. Se http://www.roine.nu/Farmagusta & Ayia Napa/img_4206.htm

Sedan behövs ev zoom, 35-350mm L är nog allt man behöver som komplement till ovan om man inte har pengar till IS.

Roine

Re: Fortsättning: Vilka funktioner är viktiga?

roypeter skrev:
Och om jag nu skulle vilja ha en kamera med både spotmätning och låsbar spegel. Då är vi inne på proffspriser, inte sant??? Eller finns det några billigare alternativ? Jag antar att då får man börja snoka efter något begagnat?

Snyft, man kan inte få allt...:mad:

:) :) :)

EOS 5 Har allt du behöver.. Snabbar du dig kan du få ett riktigt bra paket innehållande EOS 5 + 28-105/3.5-4.5 USM + Väska hos www.bjornsfotovideo.se för 8740:-

Han hade två kvar nu i veckan och jag köpte en.

Snabbfakta EOS 5:
1/8000
Spegeluppfällning
1/200 x-sync
Spotmätning, Centrumvägd, Evaluerande 16-zons
Inbyggd blixt...jaja... med zoomhuvud 28-80
Stabilt byggd
Ögonstyrd AF (avstängbar)
5 punkters AF
Bakre inmatningsratt

Canons sortiment såg ut så här innan årsskiftet

EOS1 > EOS3 > EOS5 > EOS30/33 > EOS 300

Så om du vill ha minolta 800si funktioner i Canonformat så är det EOS 5 som gäller..även om den har några år på nacken i konstruktionen, men det har även min EOS 100 från 94 eller nåt...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar