ANNONS
Annons

Vilka finns kvar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Graal

Avslutat medlemskap
Ja vilka tillverkare av traditionellt fotopapper finns kvar? Har försökt luska lite grand och kommit fram till att det bara är några få. Komplettera/korrigera gärna om du har andra uppgifter!

ADOX/FOTOIMPEX - TYSKLAND: Tillverkar papper under eget namn i de gamla Agfa-fabrikerna i Leverkusen.

FOMA - TJECKIEN: Tillverkar papper under eget namn samt åt amerikanska Arista. Ev. åt fler, t.ex Adox?

FOTOKEMIKA - KROATIEN: Tillverkar papper under egna namn. Kan även tillverka åt Adox m.fl?

HARMAN ILFORD - ENGLAND: Tillverkar under eget namn samt numera åt franska Bergger (sedan Forte försvann). Vissa menar också att de tillverkar Oriental Seagull, alt att det är samma papper som Multigrade IV ompackat?

HARMAN KENTMERE - ENGLAND: Numera Harmanägt, tillverkar papper under eget namn. Ev åt fler?

ORIENTAL PHOTO INDUSTRIES - JAPAN: Tillverkar papper under eget namn men kan nu ha upphört med det? Oriental Seagull kan t.ex nu vara tillverkat av Ilford?

SLAVICH - RYSSLAND; Tillverkar papper under eget namn.

Finns även Tetenal och Rollei/Maco men det är förmodligen tillverkat av någon av de ovanstående?

Två tillverkare till som är i Kina
Shanghai och ERA de har Fb paper dessutom mycket bra kvalite. Och Sterling i India men de är jag inte säkert på. De kan vara stängt eftersom jag har inte hört så mycket av de i senaste tiden.Förr fanns de på Ebay.

... och Fuji (Bromide Rembrandt).
Frank, jag har sneglat lite på ERA och Luckypapperen - köpte du via eBay?
Sterlingfabriken brann upp och därmed upphörde tillverkningen (enligt en tråd på APUG).

ERA i Kina verkar bara tillverka kosmetika och hudvårdsprodukter? Är det ett annat företag som gör papperen? Har ni några länkar till företagen/produkterna?

Här hittade jag en till Lucky. De verkar dock bara tillverka RC-papper. Men det står beteckning CT framför några, vad kan det vara?

Angående ERA, titta här.
Lite osäker om CT står för fiberpapper. Jag vet att Lucky har haft det på sin repertoar. De är dock bra på att besvara frågor så du kan ju alltid mejla dem direkt.

andersbq skrev:
Sterlingfabriken brann upp och därmed upphörde tillverkningen (enligt en tråd på APUG).

Inte direkt men det finns en kille som säljer film i Hongkong och en i Taiwan och jag frågade både om de kunde fixa lite åt mig. Killen i Taiwan svarade och den vägen fick jag tag i både pappret.

Det var synd om Sterling för att den var mycket siverrikt papper.

Jo, jag har glömt Fuji vilket borde jag inte gjort, dessutom jag har lite kvar i källaren.

andersbq skrev:

Lucky papper? Det har jag alldrig hört talas om, men film det har jag några 120 rullar.

Det ser man.

Senast ändrad:
Graal skrev:
ERA i Kina verkar bara tillverka kosmetika och hudvårdsprodukter? Är det ett annat företag som gör papperen? Har ni några länkar till företagen/produkterna?

Det är så besvärligt i Kina det är absolut inget ordning. Till ex Shanghai film säljs av Seoul (or something)trading på export så det är sellan fabriker säljer sina egna prylar.Men ERA gör det, de är en kemisk konsern med många fabriker runt om i södra Kina.

andersbq skrev:
Känner du till om Shanghai film har en hemsida?

På tal om film, jag gillar det här initiativet!

Nej ärligt talat jag tror inte att de har. Jag vet att jag letade över allt men inget gav resultat. Senare sa den killen i Taiwan att det är Seoul (om jag minns namnet rätt nu) där ska man leta till sig till Shanghai men man kommer inte till företaget bara till representanter. Sedan brydde jag inte om det eftersom jag fick mina papper genom honom.

Du menar vad? Apug? eller filmtillverkning? Pågår det fortfarande? (Shit, is it anything ever change there?)

Jag lämnade Apug 100 år sedan för att jag tyckte den var fullt med kärringar rycktesspridare och oseriösa människor sen dess har jag inte varit där.

Har inget tid heller att hålla på att löjla mig. Jag är medlem i många andra för mig viktigare ställen och jag skriver i ett regelbundet. Det räcker,lungna folk bildad och tonen är helt annan.

Ja, och jag brukar dyka upp här ibland.Och "be beloved by everyone!":) för min stora käft som några av medlemar här utryckte sig. :)

Allvarligt jag känner många som håller på meg både wet och dry plate men tycker att det är lite märkvärdigt, än så länge finns det massa film att köpa över allt. Den tiden den är sorgen, vem vet kanske jag gör det också i framtiden om jag blir tvungen men inte än på länge.
Jag höll med att gjuta holographic emulsion på glas engång i tiden. Det är inte så enkelt.

jag ta inte på mig besveret tills jag för några spänn kan köpa film nästan över allt! :)

Senast ändrad:
Det var inlägget som var roligt att ta del av - APUG är inget nytt i sig. Personligen tycker jag att det är en bra sajt och med tiden lär man sig vilka skribenter som har lite tyngd i sina inlägg.

andersbq skrev:
Det var inlägget som var roligt att ta del av - APUG är inget nytt i sig. Personligen tycker jag att det är en bra sajt och med tiden lär man sig vilka skribenter som har lite tyngd i sina inlägg.

Det är kanske sant men har inget tid att sålla.
Och för dig Anders ville bara säga så här. Var ute och fotografera mer istället att sitta bakom din skärm och läsa Apug. För att dina bilder kommer inte att knacka på dörren och den massa sittande du gör, gör dig bara fet och då kommer du har svårt att ta dig ut! Vad händer med ditt fotografi då? :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar