Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilka filter ska jag köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

enik

Medlem
Hej!
Ny här på forumet och behöver verkligen lite tips..

Har för ett tag sedan börjat bli mer och mer intresserad av att utveckla mina fotografier som jag numera tar med min
NIKON D50.
Brukar redigera hejjdlöst i Photoshop. Så skojj!

har upptäckt fler och fler duktiga fotografer som har inspirerat mig särskillt den här killen; http://angelreich.deviantart.com/gallery/
Han använder sig av olika filter..

För mig som är amatör, vet väldigt limiterat om dessa tillbehör, har en D50 och vill uppnå liknande resultat, vad ska jag titta efter för filter??

Har kollat lite på Singh Ray filter som verkar intressanta...

Är det någon som kan tipsa lite om vad man ska kolla efter och köpa??

Tack på förhand!

/ enik
 
Tack för alla tips.. =/

köpte iaf ett 52mm Circular Pol filter för att testa o se...
 
enik skrev:
Tack för alla tips.. =/

köpte iaf ett 52mm Circular Pol filter för att testa o se...

Ja men det är ju ganska bra.. :)


Finns egentligen bara två filter som är aktuella för DSLR:
1. UV filter som mekansikt skydd
2. Pol filter

Allt annat (färger) kan man filtrera i Photoshop.

Tänk på att inte köpa för billiga filter.De förstär bilden i motljus och om det inte är massingsring sa kan de nypa fast i objektivet och inte gå att lossa.
Det bärsta filtret är B&W MRC som har bäst optisk (motljus) och mekaniksa (mässing) egenskaper.
 
enik skrev:
För mig som är amatör, vet väldigt limiterat om dessa tillbehör, har en D50 och vill uppnå liknande resultat, vad ska jag titta efter för filter??

Har kollat lite på Singh Ray filter som verkar intressanta...

Är det någon som kan tipsa lite om vad man ska kolla efter och köpa??

Tack på förhand!

/ enik

Kan tipsa om Cokin graduerat ND-filter som mörkar ner himlen.Eller så skaffar du Cokins filterhållare(P) och om du har en större budget Tiffen,Hitech eller Singh Ray filter till.Kan göras i PS men det är "bättre" om du gör det direkt vid fotograferingen.
Sen har nog fotografen nyttjat PS i stor grad.
 
tack för era svar!

Förresten är det någon som vet var man kan beställa eller köpa Hitech GND filter??

Nån shop i Sverige eller nån svensk sida på nätet??
Har kollat scandinavian photo men inte hittat där...

Tacksam för tips!!
 
Jag undrar också vilka filter man bör köpa till min Nikon D50, finns det några nyheter på filtermarknaden som man bara måste köpa? Kan ni ge tips på bra filter som passar till min utrustning?

Nikon D50
Nikon Nikkor AF-S DX 18-55mm f/3.5-5.6G ED
Nikon Nikkor AF-S 55-200 1:4-5,6G ED Svart
 


Filter är gamla, beprövade tekniker.
Digitalfotografen har nytta av:
Mekaniskt skydd = UV, skylight

Effektfilter:
Polfilter
Graderade filter
ND eller Gråfilter.
IR-filter

Resten går fixa mer eller mindre med mjukvaran.

Effektfilter köper man oftast efter sin objektivparks största filtergänga. Sedan fyller man på med stepringar däremellan. Vid de tillfällen man köper samma filter med olika filtergängor är nar man vill använda sitt motljusskydd samtidigt.
 
Erik Schalin skrev:
Filter är gamla, beprövade tekniker.
Digitalfotografen har nytta av:
Mekaniskt skydd = UV, skylight

Effektfilter:
Polfilter
Graderade filter
ND eller Gråfilter.
IR-filter

Finns det olika styrkor på samtliga typer av filter? isåfall vilken styrka borde man börja med?

Kan du tipsa mig om namn på kända märken med god kvalite?
 
Förutom priset vad är det för skillnad på dessa filter? vilket bör man köpa?
HOYA FILTER UV G-SERIE 52 MM - 47 kr
HOYA FILTER UV HMC (N) 52MM - 99 kr
HOYA FILTER UV(0) HMC 52MM - 142 kr
HOYA FILTER UV SUPER HMC 52 MM - 160 kr
HOYA FILTER UV PRO 1 HMC SUPER 52 MM - 263 kr
HOYA FILTER UV PRO 1 DIGITAL 52 MM - 279kr

Eller skall jag köpa detta skylight filtret istället för UV filter?
HOYA FILTER SKYLIGHT PRO 1 HMC SUPER 52 MM - 263kr

Är polarisationsfilter nödvändigt att köpa också kanske? isåfall vilket?
HOYA FILTER POL LINJ. 52 MM - 136 kr
HOYA FILTER POLARID CIR 52MM - 316 kr
HOYA FILTER POL CIRKULÄR DMC PRO 1 52 MM - 345 kr
HOYA FILTER POLARID CIR SUPER HMC 52MM - 414 kr
HOYA FILTER POL CIRKULÄR PRO 1 52 MM - 590 kr

Källa: Dustin Home (med studentrabatt och fraktfri transport)
 
Jonas_Axelsson skrev:
Förutom priset vad är det för skillnad på dessa filter? vilket bör man köpa?
HOYA FILTER UV G-SERIE 52 MM - 47 kr
HOYA FILTER UV HMC (N) 52MM - 99 kr
HOYA FILTER UV(0) HMC 52MM - 142 kr
HOYA FILTER UV SUPER HMC 52 MM - 160 kr
HOYA FILTER UV PRO 1 HMC SUPER 52 MM - 263 kr
HOYA FILTER UV PRO 1 DIGITAL 52 MM - 279kr

Eller skall jag köpa detta skylight filtret istället för UV filter?
HOYA FILTER SKYLIGHT PRO 1 HMC SUPER 52 MM - 263kr

Som flera har påpekat, och jag upprepar: spar dina pengar när det gäller dessa filter! Du behöver dem inte, utom möjligen som mekaniskt filter, och även det är tveksamt för de flesta.


Jonas_Axelsson skrev:
Är polarisationsfilter nödvändigt att köpa också kanske? isåfall vilket?
HOYA FILTER POL LINJ. 52 MM - 136 kr
HOYA FILTER POLARID CIR 52MM - 316 kr
HOYA FILTER POL CIRKULÄR DMC PRO 1 52 MM - 345 kr
HOYA FILTER POLARID CIR SUPER HMC 52MM - 414 kr
HOYA FILTER POL CIRKULÄR PRO 1 52 MM - 590 kr

Dessa skulle möjligen vara till glädje, däremot. Du bör använda ett cirkulärt polfilter. Kvalitet kan jag inte uttala mig om.

Per.
 
Jonas_Axelsson skrev:
Finns det olika styrkor på samtliga typer av filter? isåfall vilken styrka borde man börja med?

Kan du tipsa mig om namn på kända märken med god kvalite?
Varierande styrkor beror på vilket filter vi talar om.
Mekaniskt skydd är bara där för att skydda & skall släppa igenom allt ljus utan reflexer i den ideala världen.

Gråfilter använder du för att få längre slutartider. Du har redan bländat ner maximalt till 22 men vill ha ännu längre tider. Dessa finns i olika styrkor.

Graderade gråfilter är speciella filter som är klara i ena änden & gråfilter i andra. Sedan skjuter du filtret upp & ner för att bestämma var filtereffekten skall börja. Kräver i princip stativ och en speciell filterhållare. Finns i olika styrkor & olika skarpa övergångar. Naturfotmässigt är det i princip ointressant för den digitala världen eftersom HDR är enkelt(säger dem).

Polfilter dämpar reflexer från solljus, inte konstlat ljus. Exv: Reflexer i metall & vatten. En annan effekt är att himlen blir mer djupblå. Effekten är maximerad i 90 grader mot solljuset. Om man behöver det? Man får titta på exempelbilder och bedömma själv. Polfiltret stjäl 2-3 bländarsteg. Bra polfilter är dyra.

IR är högst speciellt och du vet garanterat själv om du vill använda ett sådant.


PRISER
B&W, Hoya, Lee, Hitech, Sinar(var det rätt?)
håller hög kvalité. Finns säkert fler också.

Ett Dyrare filter har oftast bättre antireflexbehandling.
Ett bra filter bör ha mässingsgänga(=dyrare), aluminiumgänga kan vara ett rent h-te att få loss.
Ett extra dyrt filter kan vara av typen "slim". Det är helt enkelt tunnare(inte bättre) för att filtret inte skall skapa vinjetterade hörn med vidvinklar.

Skylight eller UV?, tja det är väl ungefär som att välja mellan söt eller salt lakrits.
 
Erik Schalin skrev:
Polfilter dämpar reflexer från solljus, inte konstlat ljus. Exv: Reflexer i metall & vatten.
Polfilter dämpar reflexer i ickemetalliska ytor. Det går bra med vilket ljus som helst, även konstlat. Att blå himmel blir mörkare blå med polfilter stämmer.

Olle
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.