Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilka filmfabrikat använder ni?

Produkter
(logga in för att koppla)
Dia:
Fuji Velvia 50
Fuji Provia 100

Negativ färg:
Fuji Reala
Fuji Superia 400/800

Kodak Portra 160/400 VC
Kodak 400 UC

Svartvitt
Kodak Plus-X
Kodak Tri-X

7/10 färgrullar som går är Portra
4/5 svartvita är Tri-X
3/5 diarullar är Provia

I storformat är det bara Portra och Tri-X som används.
 
Svart-vitt:

Agfa Apx 100 (grymma korn)
Ilford HP5 (ersätter tri-x)


Färg:

Fuji Superia 100


Dia:
Agfa Rsx 50 eller 100 (naturliga färger)

Övrigt så använder jag målarkritor ;)
 
Dia: Fuji Sensia 100
Neg: Fuji Reala
-För nästan alla tillfällen
Fuji NPH 400 (efter 320 ASA)
-När jag behöver låg kontrast
Fuji Press 800
-När jag behöver känsligare film
Kodak Portra 400 UC
-När jag vill ha extremt mättade färger

Reala och 400 UC har blivit de filmer jag använder mest. Fråga gärna om du vill veta mera om hur dessa uppför sig.

/Pontus
 
Dia = Agfa RSX II

Neg färg = Superia samt NPS (Fuji)

Svartvitt = Ilford Delta 100 eller Agfpan 100

Oftast minneskort...
 
Tar mest dia, och då är det framförallt Kodak E200 och Fujis Provia som gäller. E200 går även utmärkt att pressa om man behöver lite mer kontrast eller lite extra ljuskänslighet. Provian är dock klart finkornigare.

Har även fotat lite Agfa Scala, vilken är en svart/vit diafilm. Annorlunda och väldigt kul, men det är knepigt att få den framkallad. Jag har skickat den till USA med de två senaste rullarna.

Kodachrome 64 är också rätt kul, och helt klart annorlunda jämfört med andra filmer. Prova om du inte redan gjort det!

Har inte använt så mycket negativ färgfilm, men Fujis NPH verkar bra när man plåtar folk. Man ska dock akta sig för att underexponera.
 
Fotograferar enbart med positiv film. Klart övervägande tar jag naturbilder, men från och till även bilder på andra motiv.

Astia 100F pressad 1 steg (ISO 200) för djur och fågel samt människor/resa. Pressar gör jag för att främst få upp kontrasten en aning. Som bonus får jag förstås också en snabbare film - dock utan några större kvalitetsförluster. Detta är som jag kommit fram till den bästa lösningen för mig. Astian är en favoritfilm som kan användas till väldigt mycket. Nackdelen är att den totala kostnaden för en pressad Astia blir förhållandevis hög - närmare bestämt 128:-/rulle. Men samtidigt vore det kanske en aning dumsnålt att köpa billigare film bara för att det just är så billigt.

Velvia 100f exponerad efter ISO 100 använder jag för övriga naturbilder..som tex landskap och växter. Från och till används också Velvian till djur och fåglar, även om jag ibland kan tycka att det blir "för mycket av det goda" då.
 
Dia: Kodak E100 VS

Svart-vitt: Kodak Tri-X 400

Fotar inte med negativ färg och minst 95% är dia.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.