Annons

Vilka filmfabrikat använder ni?

Produkter
(logga in för att koppla)

Victor

Aktiv medlem
Ja min fråga är ganska allmän. Vilka filmfabrikat använder ni för det mesta. Lista gärna olika typer av film och när ni använder den.

Skulle även vilja veta vilken film ni överhuvudtaget föredrar.
 
Fuji superia som allroundfilm utom människor.
Kodak Supra som allroundfilm människor(Bättre hudtoner)
Kodak Portra för mer medvetna projekt.

Diafilmer har jag inte kommit fram till något än, men valet står väl mellan
Kodak e100vs och Velvia när det gäller natur.
Fuji reala eller sensia som allroundfilm

Mvh
Maverick
 
Kodak extra color för natur och djur. Hade gärna använt Kodak 100VS, men för dyr.


Fuji Provia 100F för proträtt. Det använder jag inte lika mycket och har alltså råd med det.
 
Lite olika...

Negativ färg:
* Fuji Reala vid tillräckligt ljus.

* Fuji NPH (efter iso 250!) inomhus och människor.

* Superia 200/400 när jag inte har annat, men helst ej på människor (överdriven hudfärger och kontrast).

* Skall börja använda Fuji 800 (ngn variant) i kompaktkameran (en minox) nu i höst.

Dia:
Fuji Sensia (100)
 
Provia/Velvia för natur beroende på ljus & väder.

T-Max 100 för det mesta svartvita. Technical Pan för de tillfällen när planeringen lyckats och allt är rätt.

T-Max 400 eller Press 800 i kompakten med två julaftnar på varje rulle.
 
Alla mina svart/vita bilder är tagna med Tri-X, man vet hur det blir, var det lite mörkt när jag tog bilderna, så framkallar jag bara en minut extra.

Färg så blir det nästan bara Kodak Supra 400, klarar mycket, "goa" färger och går bra att förstora till 20x30 utan att jag ser något korn!
 
Kodak 100VS och Fuji Velvia för färg, T-MAX 100 för svartvitt. Fuji Press 800 för inomhusbruk

/anders
 
Jag tycker ofta att filmen är mer intressant än huset. Jag tillhör kanske en minoritet eftersom det är sällan som man ser information om filmen i samband med de upplagda bilderna.
 
Varierar lite över tiden. Förut körde jag mycket Velvia för natur, men har bytt till Ektachrome 100 XC. För svartvitt kör jag T-max 100 på sommaren och Ilford Delta 400 resten av året, ibland Fuji Neopan 400. De få färgkortsfilmer jag tar blir oftast Fuji Superia 200 (eller 800 om det behövs).
 
Hej.

Filmer som jag använder:

När jag jobbar blir det mest FUJI 100F. Enda dia filmen som är helt rättvis i färgåtergivningen (tycker jag i alla fall).
KODAKS Ektachrome 64 prof är också en bra film. Förut använde jag KODAK E100S mycket, men det blev ofta ett färgstick i skuggorna. Det försvann när jag bytte film till 100F.

Neg film blir KODAK Portra 400VC om jag är utomhus, och motsvarande 160NC om jag är i studion.

Svart vitt är KODAK TMax 100.

Sen kan det ju bli andra udda filmer ibland som tex KODAK 64T (B-ljus dia film) eller någon 800 ASA neg film som t ex Supra 800, som funkar bra till reportage inomhus i blandljus.

Det var till jobbe-bilderna. Hemma och till "privat" plåtande använder jag:
Dia......KODAK E100VS eller E100S
Neg......KODAK Supra 100 eller 400
S/v......KODAK Tri-X pro

... mycke' film blir det.....

/Jacob vP
 
Svart/Vitt T-kornteknik el .dyl
===============================
Nästan alltid Fuji Neopan 1600


Svart/Vitt Traditionell kornteknik
==================================
Ofta Kodak Tri-X, men inte sällan Ilford HP 5 och Ilford FP 4.

/Pingo
 
Kodak EC100XC, precis som Efwa. Dels för att den är hälften så dyr? som VS.
Även om jag inte gillar det röda i XC så kör jag med den med tanke på att den är prisvärd och ger klara och fina färger (förutom då rött, som ibland kan bli lite väl).
 
Jeppe skrev:
Kodak EC100XC, precis som Efwa. Dels för att den är hälften så dyr? som VS.
Även om jag inte gillar det röda i XC så kör jag med den med tanke på att den är prisvärd och ger klara och fina färger (förutom då rött, som ibland kan bli lite väl).
Nu förstår jag inte. På ScandinavianPhoto kostar 100XC 47kr/st i fempack medan 100VS kostar 50kr/st i trepack och då får man 2 CD-R skivor också.
 
Svartvitt: Agfa APX 100 och T-max 400
Negativfärg: Reala och Superia 400
Dia: Velvia, E 100 VS (natur),
Provia 100F och 400F.
 
Svartvitt:

Ilford Delta 100, mest till mer planerade saker. Porträtt och när jag har stativet med mig. Allround under den ljusa delen av året.

Ilford Delta 400, som allround resten av året. Funkar till det mesta.

Fuji Neopan 1600, konserter och liknande. Jag är väldigt förtjust i kornet och tonerna från den filmen.


Negfärg:

Just nu har jag en massa Reala och Superia 800 hemma. Fotar inte så mycket färg dock...

Dia:

Sensia 100.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.