Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilka digitala hus tar manuella objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

pareli

Aktiv medlem
Vilka digitala hus tar manuella objektiv och klarar ljusmätning med dom?
Vad jag vet: Nikon D1. Finns det fler?
 
Senast ändrad:
manuella

Min D2H tar manuella, och vad jag vet alla proffshus D1,D1H,D1X. D100 och D70 gör det inte, iallafall inte med ljusmätningsfunktion. Det går ju att använda dom ändå, men då får man mäta exponeringen med lös ljusmätare eller provfota och kolla displayen.
 
Jag antar att frågan inte är begränsad till Nikon? Lägg i så fall till Pentax spegelreflexer ist-d och ist-ds.
 
Canon bytte ju fattning när de gick över till autofokus. Så det finns inga manuella objektiv som passar (om vi bortser från TS-E-objektiven som jag betraktar som manuellt fokuserade AF-objektiv).

Man kan använda Nikonobjektiv med adapter på en EOS, med bibehållen ljusmätning och oändlighetsfokus. Men det är en omständlig procedur att fotografera eftersom du måste blända ner manuellt till tagningsbländaren vid ljusmätning och fotografering, och blända upp vid fokusering. Jag offrar personligen hundra gånger hellre ljusmätning än bländarkoppling.
 
Tack för alla bra svar!
Att Pentaxerna funkade var en glad överraskning. Att det var möjligt med Nikon-objektiv på Canon hade jag hört någonting om, tråkigt att det verkar lite omständligt.
Det går ju bra att använda manuella objektiv på de billigare Nikon-husen och Fuji S2, men det är en helt manuell procedur, som sagt.
På de modeller som ljusmätningen funkar, går det att köra med även andra märken via adapters? Till exempel om man vill utnyttja manuella Carl Zeiss eller Leica eller andra?
Dessutom: kan man inte köra Canon FD på EOS med adapter?
 
[Dessutom: kan man inte köra Canon FD på EOS med adapter? [/B][/QUOTE]

jo det går , men det är samma grej som med nikon optikten .

sen är adaprarna inte så lätt att hitta , brukar finnas på ebay
 
På Pentaxkamerorna kan du använda M42-gluggar från 60talet, takumargluggar för 67/645 mellanformatshusen, ptja, i princip alla gluggar som Pentax tillverkat sen spotmatic.

Hurra för Pentax.

/Henri
 
Ja, Pentax verkar snälla mot oss som vill fixa och trixa lite. Dom andra verkar ha stängt dörren (helt eller delvis)... :-]

Hur är det med Minolta 7D, då?
 
FD på EOS är ingen hit. Antingen adapter med inbyggd (snikig) optik, eller adapter utan optik och då utan möjlighet att fokusera på längre avstånd.

Nikon är ett av de sämre märkena om man vill köra optik från andra tillverkare eftersom de har 46,5 mm mellan bajonett och filmplan. De flesta andra tillverkare har kortare.
 
Ja, Nikons långa avstånd till filmplanet har jag hört om. Men, det mesta går alltså att köra med adapter på Pentax och Canon, då?
Minolta 7D, någon?
 
Minolta har 44,5 mm avstånd så det kan potentiellt gå att montera t ex Nikonobjektiv om det finns tillgång till adapter, vilket jag inte vet.

Men EOS är alltid bäst när det gäller adapteranvändning. Dels på grund av bajonettens djup och vidd och dels för att den är så spridd, så det finns ekonomi i att ta fram adaptrar.

Dock är det alltid omständligt att använda främmande optik, på grund av den manuella nedbländningen jag nämnde tidigare. Jag tycker personligen bara det är värt det i vissa fall. Som t ex riktigt ovanliga objektiv som inte går att hitta i rätt fattning. Eller tiltshiftar som ändå saknar bländarkoppling. Eller kanske supertelen om man kanske för det mesta alltid kör vidöppet. Och jag är ändå inte direkt bortklemad med automatiska finesser...
 
Mina tankar kretsar främst kring extrema vidvinklar (20 och under), eftersom äldre manuella ofta är både skarpare, har mindre distorsion och är mycket billigare...
 
M42-Eos

Jag har just testat gamla manuella M42-objektiv på min Canon D60 och det fungerar över förväntan.

Adaptern är mycket enkel, och tillåter i den variant jag har endast full öppning på objektiv med separat bländarstäningning. Återstår att modifiera den en aning så jag kan blända ner vid behov.

Ljusmätningen fungerar och jag upplever det som om kameran exponerar rätt. Det står annars på vissa hemsidor att man skulle få felexponering med canonkameror och manuella objektiv.

Oändlighetsfokus fungerar.

I mitt fall skaffade jag adaptern för att jag ville testa längre tele, men inte råd att köpa nytt. Men jag hade en del gamla objektiv liggande från en praktica.
Tyvärr innebar testet att önskan efter ett modernt 400 eller längre bara blev ännu större...
 
eatfrog skrev:
På Pentaxkamerorna kan du använda M42-gluggar från 60talet, takumargluggar för 67/645 mellanformatshusen, ptja, i princip alla gluggar som Pentax tillverkat sen spotmatic.

Hurra för Pentax.

/Henri

Bjäbbar inte emot alls. Men i konsumentupplysningens namn kanske man ska tillägga att det kan krävas lite extra teknik för att slänga på gamla objektiv. Dra på en ny Pentax med ett gammalt manuellt objektiv så får man ofta ändra i custommenyn för att styra bländaren manuellt. Sen att få antingen tidautomatik med låst bländare helöppen eller ha mätning mot exp. kompensation. Mycket praktiskt och men får en blixtsnabb kamera som är redo direkt om man vet tekniken. Men kanske lite mycket att bita i för nybörjare.

Sen är det lite kul att fokuspunkten piper till också med ett manuellt objektiv. Lite overklig känsla första gången den pep till på den gamla (50 1,4) gluggen
 
Jag har använt en hel del M42-objektiv på Canon EOS 300D och Canon EOS 20D. Ljusmätningen funkar utmärkt och det går att leva med okopplad bländare även om det känns lite 60-tal.
De två typer av adaptrar jag har provat låser dock inte bländarpinnen vilket gör att man bara kan använda objektiv på vilket det går att spärra automatbländaren. De flesta gamla M42-objektiv kan detta. Dock inte Praktica-objektiven. Jag har dock sett att det finns adaptrar som är märkta med JoLo. Dessa har en falls som spärrar bländarstiftet. Verkar praktiskt.

Till EOS finns det dessutom adaptrar för Contax och Leica-R. Dessa är komplicerade och kostar därför mer än M42-adaptrarna. Jag är ruskigt sugen på att köpa en av varje och prova om Zeiss T* och Leitz-gluggarna verkligen är så bra som de sägs vara. När jag kollade begagnatpriserna blev jag överraskad över hur låga de var. Jag antar att det beror på att Contax i praktiken verkar vara ett före detta kameramärke och att hela Leica är på väg åt skogen :-(
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.