Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilka bilder raderar du?

Produkter
(logga in för att koppla)

ogren

Aktiv medlem
Det är väl inte vågat att gissa att det fotas betydligt mer sedan digitalkamerorna började dyka upp. Många fotar mer för att det är billigare, andra för att det är roligare och de flesta tar flera bilder av samma motiv för att sedan välja ut den bästa bilden. Det blir snabbt många bilder.

Vilka bilder raderar du? Eller behåller du alla?

Själv raderar jag allt som jag inte är helt nöjd med. Det blir tillräckligt med bilder ändå som jag sparar.

Men det går förstås spara alla bilder och tagga dem olika (t.ex. betygsättning). Eller finns det någon som varken raderar eller taggar/sorterar sina bilder?

Det vore kul att höra hur andra gör.
 
Raderar bilder som jag inte längre behöver. Det kan bara finnas en variant av bild som är bra.
 
dovearea skrev:
Jag raderar mina testexponeringar, för övrigt sparas allt. Jag ser filerna som om de var bildrutor på en filmrulle, man kan helt plötsligt hitta ett bortglömt guldkorn.

Jag gör precis som dig Daniel.

Testrutor tillför inget, men bara för en bild kan vara tråkig eller felfokuserad behöver den inte vara dålig om ett år. Då kanske min stil är just dåligt fokuserade bilder.

Nu har jag visserligen gått över till nästan att enbart köra med film igen och jag skulle aldrig börja klippa i negativen och slänga bilderna bara för att jag kan.

Hårddiskutrymme är inte dyrt, men att slänga bilder som kanske är bra imorgon är dyrt.

/ Marcus
 
Jag raderar bilder som är uppenbart kass eller rena dubletter. Resten sparas, ganska många tyvärr, och de bästa taggas i ACDSee, min bilddatabas. Jag har en vision om att bara spara de bästa bilderna, med backup och så...känns som att bildflödet och datamängden är ett stort problem i längden.
 
ogren skrev:
Det är väl inte vågat att gissa att det fotas betydligt mer sedan digitalkamerorna började dyka upp. Många fotar mer för att det är billigare, andra för att det är roligare och de flesta tar flera bilder av samma motiv för att sedan välja ut den bästa bilden. Det blir snabbt många bilder.

Vilka bilder raderar du? Eller behåller du alla?

Själv raderar jag allt som jag inte är helt nöjd med. Det blir tillräckligt med bilder ändå som jag sparar.

Men det går förstås spara alla bilder och tagga dem olika (t.ex. betygsättning). Eller finns det någon som varken raderar eller taggar/sorterar sina bilder?

Det vore kul att höra hur andra gör.


Det är en otrolig mängd, för jag är digitaliserad till ca: 40 %.
Med film i kameran erkänner jag villigt att jag tänker mera på vad jag jag fotograferar och hur.
Det är med andra ord mera slarv med en digitalkamera i handen, vilket jag på senare tid har börjat ifrågasätta.
/Thomas..
 
Det beror alldeles på vad som fotas.

Vanliga triviala bilder på människa och fä behöver sällan raderas.

Landskap natur lite mer.

Fåglar är mycket och flyger dom blir det säkert över 90%.

Tänk att ha samlardille och sakta kvävas i sina mediokra bildmassor.

Radera mera ;-)
 
Det är lite smärtsamt att kasta bilder men i o m digitaltekniken känner jag mig tvungen att rensa ganska hårt i bildskördarna. Annars blir det svårt att hitta bra bilder bland allt skräp.

Jag kastar först bilder som är uppenbart dåliga pga oskärpa, felexponering, miner hos modellen (hon/han blundar, gapar eller liknanade). Resten arkiveras. Efter någon månad brukar jag förvånas över hur mycket skräp jag sparar och då åker hälften i papperskorgen.
 
Jag brukar alltid gå igenom mitt minneskort när jag tömmer det. Jag tar ett papper och en penna och skriver ned vilka bilder jag skall radera när jag ser dem i förhållande till varaandra eftersom jag ännu inte börjat använda något bättre sätt att lagra bilderna än genom windows katalogsystem. Jag tar bort bilder som är grovt felexponerade, felfokuserade beroende på motiv, fotar exempelvis mycket fartyg och transportmedel i allmänhet och om då fokus inte är på fartyget ser jag inte mycket värde i bilden - om det nu inte ser väldigt läckert ut... Sen tar jag bort dubletter eftersom jag tar ganska många bilder... Brukar ta bort en 30 procent av 100 bilder (en mapp alltså)
 
Här raderas inget, någonsin. De bilder jag tycker bäst om nu var de jag ratade förr.

Tur att det inte gick att radera förr. Det gör att det sitter i fortfarande.
 
Jag är ganska korkad och sparar typ allt jag fotar. Raderar i kameran under fotograferingen men mycket sällan i datorn i efterhand. Har så¨sjukt mycket skit. Måste ta tag i det.
 
Helt misslyckade bilder och dubletter...

Alternativ exponeringar kan alltid slängas efter att noga kontrollerat vilken som är bäst i avseende skärpa, exponering, komposition, färgåtergivning etc etc.

Dessvärre kan dåliga färgbilder bli alldeles utmärkta svartvita bilder så jag lägger faktiskt ner ganska mycket tid på gallringsprocessen. Trist att göra bort sig genom att minnas en bild som inte längre finns...

Jag skulle tro att jag behåller 70-80% av det jag tar men det är inga enorma mängder som vissa andra fotografer här på Fotosidan. Blir ca 2000-3000 bilder per år. Dessutom försöker jag Photoshoppa alla bilder som behöver det...

Ett bra - och gratis - program som jag använder vid gallringen är Ember Firehand Free. Det är ett ljusbordsprogram som har den fördelen att det inte skapar några filer med tumnaglar (om man inte ber om det) utan genererar alla bilderna när man klickar på mappen. Det är tillräckligt snabbt för att köra på en 1,3 GHz'are utan väntetider. Inget extra kraffs på hårddisken alltså.
 
All skit.
Om jag tycker det ar vardelost idag kommer jag sakert tycka det imorgon ocksa.
Jag sparar valdigt valdigt lite.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.