Annons

Vilka analoga EOS funkar med IS-bildstabilisering

Produkter
(logga in för att koppla)
Så att jag skulle snacka skit det vill jag inte påstå. ?

Det är det heller ingen annan som har påstått, du övertolkar lite tror jag bestämt. Han menar inte att du "pratar skit", utan antagligen bara att man brukar kunna lita på Sara..

För att sammanfatta tråden så sitter IS-funktionen i objektiven men naturligtvis behöver kameran komunicera med objektivet på något sätt för att funktionen ska gå igång. Alla EOS-kameror kan inte använda sig av IS-funktionen på alla objektiv fullt ut. Men alla EOS-kameror kan använda alla EF-objektiv..
 
Senast ändrad:
Om jag kommer ihåg det ska jag kolla i mina bruksanvisningar när jag kommer hem.
Jag tror jag har sex objektiv med IS, så lite att läsa finns det.
 
För att sammanfatta tråden ... Alla EOS-kameror kan inte använda sig av IS-funktionen på alla objektiv fullt ut.
Lite märklig "sammanfattning" tycker jag. I verkligheten är det som framkommit i tråden att objektivens IS fungerar på alla EOS-kameror, oberoende av om de är analoga eller digitala.
 
Lite märklig "sammanfattning" tycker jag. I verkligheten är det som framkommit i tråden att objektivens IS fungerar på alla EOS-kameror, oberoende av om de är analoga eller digitala.

Har du läst tråden?

Det har skrivits att på vissa analoga modeller så fungerar inte is vid spegellåsning och på vissa inte vid användande av självutlösare. Vidare påstods det att is inte fungerade med telekonverterare och vissa kamerahus.

Detta kan vara nog så viktigt att veta om, eftersom man med vissa objektiv kan ha nytta av is även när kameran är riggad på stativ och spegellåsning används. Att is inte fungerar med telekonverterare och vissa hus är även det värt att känna till om man letar efter ett analogt hus eller ett nytt tele till sin gamla kamera.
 
Det var värst vilken storm det blev kring den här frågan. :)

Helt självklart är det inte för mig att det funkar på alla hus, därför ställde jag frågan. Kommer själv från Nikon-världen och där är det bara de nyaste analoghusen som funkar med VR (t.ex. F5, F6, F100, F80).

Jag tackar för alla svar. De begränsningar som nämns är inget som kommer påverka mig om jag råkar snubbla över en EOS.
 
Nu har jag läst bruksanvisningar till de flesta av mina IS-objektiv.

Jag hittar uppgifter om begränsningar i funktionen tillsammans med följande kameror:

EOS 1V
EOS 1VHS
EOS 3
EOS 30
EOS 33
EOS 30V
EOS 33V
EOS 50
EOS 50E
EOS 300
EOS IX
EOS D30

Jag hittar också uppgifter om att vissa funktioner bara fungerar med dessa kameror:

EOS 1Ds Mark II
EOS 1Ds
EOS 1D Mark IIn
EOS 1D Mark II
EOS 1D
EOS 30D
EOS 20D
EOS 20Da
EOS 10D
EOS 5D
EOS 400D
EOS 350D
EOS 300D
EOS D60
EOS D30
EOS DCS1
EOS DCS 3
EOS D2000
EOS D6000
EOS 1V
EOS 1VHS
EOS 1N
EOS 1NDP
EOS 1NHS
EOS 1NRS
EOS 3
EOS 30
EOS 33
EOS 30V
EOS 33V
EOS 50
EOS 50E
EOS 500
EOS 500N
EOS 300
EOS 300V
EOS 300X
EOS 3000V
EOS IX
EOS IX7
EOS 3000
EOS 5000

Man får väl anta att allt som fungerar för dessa kameror också fungerar med de som är för nya för att ha kommit med i objektivets bruksanvisning.
 
Om du tycker att jag snackar skit ,vet jag inte men läs detta;

" Då IS funktionen sitter i optiken så fungerar den med alla EOS, både
analoga och digitala.

Bästa hälsningar
Helen Iwefors Häggblom
Kommunikationschef/Corporate & Marketing Communication
Manager
Corporate & Marketing Communications
Canon Svenska AB
Gustav III:s Boulevard 26
SE-169 88 SOLNA, Sverige
Telefon: + 46 (0) 8 744 85 30
Mobil: + 46 (0) 739 78 85 30 "
Hon om någon kanske vet något om Canon. Men gör som så att du ringer henne så får vi se om hon har någon anna uppfattning än den som hon redovisar här.
Trevligt om det blev en "mjukare" ton på Fotosidan i stort.


Att slänga sig med titlar som en garrant för kunskap fungerar nog iofs inte här... Och att represententer ifrån canon inte alltid har vetat allt eller talat om sanningen har också hänt - inget ont i det, men försök inte påstå att vad som står på någons visitkort med automatik innebär att allt som sägs är helt sant.

Och även jag vet att det finns vissa begränsingar på vissa analoga hus - bagateller kanske men ändå - att påstå att det fungerar precis lika oaktat vilket EOS hus det vore är helt enkelt inte helt sant. Sen om man anser att det är viktigt eller inte är en helt annan fråga.

Dock för att vara konstruktiv så maila mig om du har frågor om Ef100 f/2.8L USM IS med EOS 3 - där har jag lite konkret och verifierad information men då det knappast är av allmänt intresse så känns det onödigt att bumpa sönder tråden med rena teknikaliteter
 
Har du läst tråden?

Det har skrivits att på vissa analoga modeller så fungerar inte is vid spegellåsning och på vissa inte vid användande av självutlösare. Vidare påstods det att is inte fungerade med telekonverterare och vissa kamerahus.
Ja, jag har läst tråden.

Att IS stängs av när man fällt upp spegeln/använder självutlösare är inget konstigt -- i den situationen rekommenderar ju Canon att man slår av IS.

Att IS inte alltid fungerar med vissa telekonverterare är ju något annat än att IS inte funkar med vissa kamerahus.
 
Att slänga sig med titlar som en garrant för kunskap fungerar nog iofs inte här... Och att represententer ifrån canon inte alltid har vetat allt eller talat om sanningen har också hänt - inget ont i det, men försök inte påstå att vad som står på någons visitkort med automatik innebär att allt som sägs är helt sant.

Och även jag vet att det finns vissa begränsingar på vissa analoga hus - bagateller kanske men ändå - att påstå att det fungerar precis lika oaktat vilket EOS hus det vore är helt enkelt inte helt sant. Sen om man anser att det är viktigt eller inte är en helt annan fråga.

Dock för att vara konstruktiv så maila mig om du har frågor om Ef100 f/2.8L USM IS med EOS 3 - där har jag lite konkret och verifierad information men då det knappast är av allmänt intresse så känns det onödigt att bumpa sönder tråden med rena teknikaliteter

Ja, du Bengt det jag skrev som du nu attackerar är KOPIERAT från ett mail jag sände till Canon.Så det är hennes svar på just den frågan som den som startade tråden skrev. Vad gäller hennes titel osv tycker jag att du kritiserar henne och inte mig.Alltså jag kopierade det i sin helhet.
Lite info: Jag började fotografera i mitten av 1960-talet. Min första kamera var inte en Canon men efter det så har jag haft ett antal olika. Bland annat har jag två st EOS 1 V HS.Jag har även Canon objektiv med IS funktion.
Varför sände jag mail till Canon ? Själv har jag klart för mig hur det fungerar. Jag ville bara ge info från dom som tillverkar varan. Dom om någon borde veta.
Så om det är någon som behöver info om just denna fråga - ring henne vet jag eller Canon kundtjänst. Och därmed är min vidare medverkan slut i denna fråga.
 
Ursäkta. med vissa BEGRÄNSNINGAR är nog ett bättre ord =)
Ja, vissa begränsningar finns det förstås, som med det mesta här i världen. Och det gäller inte bara analoga Canonhus.

På samma sätt kan man ju fundera över svaret på frågan om EF-objektivens AF funkar med alla EOS-hus.
 
Ja, jag har läst tråden.

Att IS stängs av när man fällt upp spegeln/använder självutlösare är inget konstigt -- i den situationen rekommenderar ju Canon att man slår av IS.

Att IS inte alltid fungerar med vissa telekonverterare är ju något annat än att IS inte funkar med vissa kamerahus.

Du verkar inte riktigt ha förstått det du har läst i alla fall..

IS-mekaniken sitter i objektiven men KAMERORNA aktiverar funktionen på OLIKA sätt. Du har även delvis fel i att Canon skulle rekomendera att man ska slå av IS när man fällt upp spegeln/använder självutlösare. Detta gäller främst äldre objektiv, Canons nya supertelen känner av om de är monterade på stativ och IS-funktionen kan fortfarande hjälpa till för att förhindra oskärpa på grund av olika rörelser och skakningar.

Sara skrev "..att IS tillsammans med teleförlängare inte går att använda på riktigt alla kamerahus" Detta skulle jag tolka som att IS med en viss kombination av objektiv och telekonverterare fungerar med vissa EOS-kameror men inte andra. Detta skulle också kunna göra stor skillnad i val av kamerahus om man använder långa telen.

Så IS fungerar OLIKA på olika kameror, i vissa situationer bättre eller sämre beroende på vilka kombinationer av objektiv, hus och telekonverterare.

Jag skulle till exempel aldrig köpa ett kamerahus med ett dyrt IS-tele om det visade sig att det inte går att utnyttja IS-funktionen med telekonverterare.
 
Nä, det är det inte, för det är så att IS inte fungerar med telekonvertrar om man använder vissa kamerahus. Med andra hus går det bra.
Precis som t ex AF i Canons objektiv alltså. Fast jag tror inte att speciellt många skulle tycka det var rimligt att påstå att "alla EOS-kameror kan inte använda sig av AF-funktionen på alla objektiv fullt ut".

Jag skulle till exempel aldrig köpa ett kamerahus med ett dyrt IS-tele om det visade sig att det inte går att utnyttja IS-funktionen med telekonverterare.
Ovanstående gäller ju här också. Tror inte så många skulle säga: "Jag skulle till exempel aldrig köpa ett kamerahus med ett dyrt AF-tele om det visade sig att det inte går att utnyttja AF-funktionen med telekonverterare."
 
Precis som t ex AF i Canons objektiv alltså. Fast jag tror inte att speciellt många skulle tycka det var rimligt att påstå att "alla EOS-kameror kan inte använda sig av AF-funktionen på alla objektiv fullt ut".

Inte alls samma sak eftersom det beror på att AF-funktionen försämras pga sämre ljusinsläpp. (Vissa kameror ger AF med 5,6 och större medan andra ger AF med 8 och större och snabbare och vissa har sensorer som är mer exakta med 2,8 och snabbare..) IS gör lika mycket skillnad oavsett om du har konverter på eller inte, den stabiliserar bilden oavsett ljusinsläpp, den styrs av en gyrosensor och påverkas endast av rörelser.

Ovanstående gäller ju här också. Tror inte så många skulle säga: "Jag skulle till exempel aldrig köpa ett kamerahus med ett dyrt AF-tele om det visade sig att det inte går att utnyttja AF-funktionen med telekonverterare."

Hur kan du påstå att det inte skulle kunna påverka en persons beslut om vilken kamera han eller hon ska köpa? Jag skulle säga att det är mycket intressant för alla som använder långa telen, eftersom en majoritet av dessa även använder canons telekonverterare. Ju längre bränvidd och sämre ljus du får desto större blir behovet av att ha fungerande IS. För mig och många andra så är det nog även intressant att veta om AF kommer fungera eller inte med TC.

Oavsett så har vi bara försökt påvisa att funktionen inte är densamma med alla EOS-kamerahus och det kan du väl hålla med om eller?

Diskussionen börjar bli lite långdragen och löjlig.. Att dessa skillnader mellan kamerahus inte är något som du bryr dig om betyder ju trots allt inte att de inte skulle kunna påverka andra i deras beslut om vilken utrustning som passar dem bäst.
 
Kan bara instämma. Trådstartarens enkla fråga var "vilka analoga EOS-kamerahus kan dra nytta av IS-objektiven?" Det lika enkla svaret fick han redan efter 15 minuter: Alla.

Ok var då glad och nöjd med det du, så kan vi andra få ha vårt tillägg att IS inte fungerar fullt ut på alla hus, detta eftersom det kan vara väsentligt att veta som köpare.

Vad är det i denna informationen som stör din världsbild, kan du inte förstå att det kan vara intressant för den som väljer utrustning?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.