ANNONS
Annons

Vilka AA batterier till min Pentax K100D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Om jag skulle köpa idag skulle jag titta på om Eneloop typen går att få till bra priser.
Själv köpte jag Biltema 1,2A när dom reades för 25:- för 4st - och dom är bra. Har för mig att dom var bäst i test för en 2 år sen, i testet fanns batterier upp till 2A.

Tänk på att de billigaste laddbara batterierna ofta saknar säkerhetsventil, blir det kortslutning i cellen så exploderar de. Celler med säkerhetsventil släpper ut övertrycket under kontrollerade former så inte någon skall komma till skada.

Laddbara batterier är mer än bara kapacitet och pris.

Robert_Vallentuna skrev:
Sanyos Eneloop motsvaras av GP Recyko, Panasonic Infinium, Ansmann MaxE osv. NiMh celler med låg urladdning finns från snart alla större tillvekrare.

Jag har ett par uppsättningan GP 2500 och även om de fungerat bra i början har dom blivit sämre med tiden trots bra laddare. Självurladdningen är också frustrerande om kamreran legat ett tag.

Nästa uppsättningen får bli nått typ Eneloop eller laddningsbara NCRV-3.

Köp Eneloop batterierna. De som är rädda att 2000 mah timmar är för lite, glöm det. De går och går och går. Jag får mellan 450-700 bilder på en laddning. De är kostar bara ett hår mer än vanliga laddningsbara.

Den enda anledningen som kan finnas för att skaffa en annan typ är om man är yrkesfotograf och plåtar 1000+ bilder om dagen, varje dag.

Det fina med eneloop är att när batterierna har tröttnat, vilket tar normal 2-8 veckor för min del (jag fottar rätt mycket tycker jag), så är backup batterierna alltid fulladdade.

Även om dom har legat i 6 månader så är dom fortfarande nästan fulla. Så är inte fallet med vanliga laddningsbara. Tanken med backup batterier är just att de skall funka som en backup, inte att man måste ladda dom varannan månad, om dom som du hade i kameran skulle ta slut, då försvinner hela idén med xtra-batterier.

Jag köpte en enkel laddare på biltema, se http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=90844
Den är kanon, och har separata laddkretsar. Köp inte snabbladdare.

sorry, med snabbladdare menade jag. Superladdarna som finns till GP batterierna, som laddar fullt under 30 min.

Bra och billiga AA R6 till Pentax K200D

Bra och billiga AA R6 till Pentax K200D
vika är de starkaste AA som finns nu, sett 3200Mah MAXCELL på ebay mm men vågar man lita på det kameran kostar ju en del
vika är de starkaste AA ni har erfaren het av och var det går att få dem billigast

teknikmagasinet. xPower NiMH R6 2800 mAh 4AA 129kr

Bor i Örebro

Det som kan hända med R6 är att dom börjar läcka.
NiMh lämnar ganska låg spänning så om det fick plats skulle du kunna sätta i en till. Själv använder jag Biltemas på 1,2A, ser nu att dom heter 2,5A och kostar 60:-. Du ska däremot inte ta uppgivna värden så allvarligt, om jag minns rätt så var Biltemas 1,2 or starkare än nåt annat märkes 1,8A i test för ett par år sen. Idag skulle jag köpa den nya sorten som inte laddar ur så fort, den äldre typen har kanske 50% kvar efter några veckor medans den nya kan lagras ett halvår-år.

Tänk på att om du köper batterier med laddare så kostar det kanske bara hälften, tex från Cyber laddare + 8st nya typen på 2,1A:
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=Hybrio300pac

Med uppladdningsbara CRV3 får du högre spänning:
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=sprintcrv3
490+340=830:- är ganska mycket...

Detta var en intressant tråd eftersom jag ofta upptäckt att NiMH-batterierna var urladdade när jag ska använda dem trots att de laddats för några veckor sedan.
Det jag nu ska införskaffa är de nya batterierna med låg självurladdning. En intressant uppgift jag fick från Wikipedia är att vissa batterier ska laddas stående:

Sanyo's Eneloop batteries are one brand of low self-discharge NiMH battery, rated at capacities of 2000 mAh for AA, and 800 mAh for AAA batteries.

A Sanyo official has stated:

* "The Eneloop batteries are sold charged, but not necessarily 100% fully charged. In Europe we charge them about 75%."
* "Several long term tests have shown that the self-discharge rate decreases over time. This means that Eneloop batteries discharge relatively fast at the beginning and relatively slower the longer you store them."
* "Higher temperatures substantially increase self-discharging. It is best to store Eneloops as cool as possible to keep the charge in the battery. As a rule-of-thumb, every 10 °C increase in storage temperature is equivalent to doubling the discharge rate."
* "Should be charged in upright position."

"The chemical decomposition of the cathode has been reduced substantially by the use of a new super lattice alloy."

Är det någon som har erfarenhet av detta?

min mening är att släng AA batterierna i fjärrkontrollen till tv:n och skaffa 2 st CR-V3 batterier. visst det är smidigt med AA men dyrt i längden + att dom är lite opolitiliga.

även om du skulle komma in i en foto svacka och inte fota på några veckor så märkar man ingen skillnad med cr-v3 batterierna. medans det är lurigare med AA..

bara min mening och tanke. men att investera i 2st cr-v3 rechargeble var det bästa jag gjort sen jag köpte kameran.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar