Ja alla kan göra fel, men självfallet måste man kunna acceptera att människor reagerar och påpekar att man har postat i fel forum om man har gjort det. Om man tar detta som ett förlöjligande då bör man verkligen ta och chilla. Det finns ett inlägg i den här tråden där en person t o m argumenterar för att rätten att posta i fel forum, och jag håller inte med vederbörande - jag tycker vi alla bör hålla koll på var vi lägger inlägg för det hjälper den som söker efter information. Det underlättar för alla och jag är förvånad över att forumets uppdelning i olika avdelningar ens ska behöva försvaras.
Mr Mabo: Jag (Torsten) uppfattar det som att du upplever att du har god kännedom om pedagogik - detta brukar vara kopplat till god kännedom om normala reaktionsmönster och sociala spelregler. Det förefaller emellertid som om du just nu inte riktigt har nått dit än - ganska ofta lyckas du kommentera på ett sätt som får folk att känna sig dumma/besvärliga/påhoppade. Det måste ju vara tråkigt för dig eftersom det inte tycks vara din avsikt, du vill ju bara hjälpa till, eller... För att hjälpa dig fungera bättre i dessa sammanhang framtiden kommer här därför ett par tips:
1. Det är inte trevligt att upprepa sig när man tillrättavisar någon, det verkar bara drygt och aggresivt.
2. Även om DU inte delar personens uppfattning om vad som hör till ämnet, så är DU inte moderator för ämnestråden och kan därför slappna av, chilla...och låta moderatorn ta hand om eventuella avvikelser. (Det är sällan folk fylls av tacksamhet till extrapoliser...och jag trodde du gillade ett samhälle som var lite mera liberalt...)
3. Jag har personligen stor glädje av att folk pratar om vad de uppskattar sina favoritobjektiv även om det är objektiv av andra märken. Vissa egenskaper som folk uppskattar: brännvidd/ljusstyrka/närgräns m.m. kan översättas till Pentax objektivpool även om individen inte har ett pentaxobjektiv. Man måste inte ha ett pentaxobjektiv för att kunna prata om vad det är som gör att man uppskattar en viss brännvidd.
4. Nu skulle jag kunna upprepa detta tre gånger för att det ska sjunka in, men - se punkt 1...
5. För övrigt är finns det inget fastställt tal för hur mycket man ska repetera någonting, det varierar från invdivid till individ.
Synpunkter? Anyone for a tennis...
/Torsten