Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilka är era favoritobjektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)
Frågan begränsas ju mycket av vilka objektiv man äger och vad man har råd med. Jag kan nästan garantera att FA31 skulle vara mitt favoritobjektiv, om jag haft råd att införskaffa det.

Baserat på vad jag har:

Pentax: DA35Ltd macro och FA50 f1.4

Annat: Vivtar 28mm f2.8 close focus (MF), Meyer-Optik Görlitz Trioplan (M42 50mm f2.9), Helios 44-2 (58mm f2 M42 MF), Jupiter 21M (M42 200mm f4)

Standardgluggen som sitter på mest är 31/1.8 så det är väl att beteckna som favvo-objektiv.

Andra gluggar som jag känner mycket för är FA 85/1.4, A 20/2.8 och en Super-Takumar 55/1.8. Det är dom som alltid finns i ryggan.

Trodde det var en allmän fråga eftersom "Pentax" inte stod med i rubriken?

Tråden ligger i Pentax-forumet. Varför skulle man fråga om Canon och Nikon objektiv i Pentax-forumet, vore det inte mer lämpligt att efterfråga dem i Canon respektive Nikon-delarna av forumet?! Står ju dessutom uttryckligen i första inlägget här att användaren har ett Pentax 50 objektiv och önskar tips på andra objektiv.
Eftersom han har ett Pentax objektiv är det logiskt att anta att han har en Pentax-kamera, eller en kamera med Pentax-fattning. Då kan man anta i förlängningen att objektiv för Canon eller Nikon är mindre relevant då de inte på ett enkelt sätt kan monteras på en kamera med Pentax fattning.

Vi är ganska vana att det dimper ner inlägg om andra märken här på Pentaxforumet : Sunglasses):

Kom förresten på en favorit som faktiskt inte är Pentax I.O.M. detta: Jag monterade en Leitax K-bajonett på ett Leica Elmarit 180/2.8 och det är fasligt bra som långtele. Och tillsammans med en 1.7 AF adapter blir det 305mm f4.5 (tror jag). Kanonglugg och kan rekommenderas för den som gillar att köra manuell exponering.

Himla trevlig forum ni har här på FS, BTW. Där folk alltsom oftast blir förlöjligade för de råkar skriva en rad i fel forum. Händer inte bara i denna tråden. Herregud, alla kan väl göra fel?!

Lugna ner er nu. Men det är klart det kan uppfattas som lite hånfullt att komma in i utrustningsfrågeforumet för Pentax och berätta om ett häftigt objektiv från "storebror" canon. Inte för att jag tar åt mig eller bryr mig. Gör ingen stor grej av det, då får ni starta en egen tråd! Haha. För övrigt är jag lite avundsjuk på min kompis canon 70-200.

Tack för bra svar.

Fortsätt gärna tråden! Finns många objektiv kvar att nämna.

Om någon har erfarenhet av 10-17 zoomen är jag intresserad av kommentarer kring den! Hur mkt fisheye är det vid 10 respektive 17mm?

Tråden ligger i Pentax-forumet. Varför skulle man fråga om Canon och Nikon objektiv i Pentax-forumet, vore det inte mer lämpligt att efterfråga dem i Canon respektive Nikon-delarna av forumet?! Står ju dessutom uttryckligen i första inlägget här att användaren har ett Pentax 50 objektiv och önskar tips på andra objektiv.
Eftersom han har ett Pentax objektiv är det logiskt att anta att han har en Pentax-kamera, eller en kamera med Pentax-fattning. Då kan man anta i förlängningen att objektiv för Canon eller Nikon är mindre relevant då de inte på ett enkelt sätt kan monteras på en kamera med Pentax fattning.

vafan Mabo, kunde du inte ha fått ur dig några fler rader om att hon hon är fel ute? Du säger ju samma sak flera gånger. Som sagt, alla kan ju posta fel, dessutom var det påpekat innad du skrev ditt inlägg. Chilla lite nu.

Nån som vet hur man får bort "Du har kommit ett svar på....." funktionen som e-postas till en när nån skrivit i tråden?

;-)

.........
Om någon har erfarenhet av 10-17 zoomen är jag intresserad av kommentarer kring den! Hur mkt fisheye är det vid 10 respektive 17mm?

Har upplevt att skärpan kan bli lite mjuk ibland,
antagligen mest på full öppning(har ett tidigt exemplar).
Fullt fish vid 10mm, dvs 180 grader diagonalt,
måttligt vid 17mm.
Fisheye objektiv bör man exponera lite återhållsamt för att
undvika överexponering.
Använder den nog mest till naturfoto tillsammans med
tex Tamron 90 makro eller Pentax FA50 makro.

Är nöjd med objektivet

Omdömen på Pentaxforums:
http://www.pentaxforums.com/lensreviews/SMC-Pentax-DA-10-17mm-F4-Fisheye-Zoom-Lens.html

Över 1000 foton på PBase:
http://www.pbase.com/cameras/pentax/smc_p_da_fish_eye_10_17_35_45_ed_if

(tryck på "More" uppe till höger)

Senast ändrad:
Favorit till Pentax

Min favo glugg är som flera redan sagt 50-135. Det är aåå mycket känsla i att använda det, andas kvalitet, ljusstyrka, SDM och framför allt bildkvaliteten. Underbart att använda eftersom objektivet inte blir längre vid zoom och frontlinsen står alltid still. Jag har tittat på proffsgluggar från andra märken och bildkvalitet givetvis svår att jämföra men man kan känna och klämma och jag har inte hittat någon som till handhavande är lika bra. Jag har inte så många mer objektiv och har aldrig ägt ett i klass med detta tidigare. Har gått och funderat på både lillebror 16-50 2,8 och 60-250 4 zoomen, är de lika bra behöver man egentligen inte fundera mer om man har stålar.

Peter

Vi är ganska vana att det dimper ner inlägg om andra märken här på Pentaxforumet : Sunglasses):

Kom förresten på en favorit som faktiskt inte är Pentax I.O.M. detta: Jag monterade en Leitax K-bajonett på ett Leica Elmarit 180/2.8 och det är fasligt bra som långtele. Och tillsammans med en 1.7 AF adapter blir det 305mm f4.5 (tror jag). Kanonglugg och kan rekommenderas för den som gillar att köra manuell exponering.

Låter spännande,

Leitax K-bajonett - Svårmonterad?

Leica Elmarit 180/2.8 - Låter inte direkt billigt? :)

Nää, inte så svårt att montera om man tar det varligt. Finns utförliga beskrivningar på Leitax hemsida.
http://www.leitax.com/
Nu vet ju inte jag hur händig du är med verktyg i.o.f.s, men det är rymdforskning.

En Leitz Elmarit-R 180/2.8 får man begagnad för 3500 till 4000:- har jag sett. Bra glugg.
Men nu gled vi ifrån ämnet lite... Eller kanske inte ändå? Det sitter ju en på min K-7:a... ;-)

vafan Mabo, kunde du inte ha fått ur dig några fler rader om att hon hon är fel ute? Du säger ju samma sak flera gånger. Som sagt, alla kan ju posta fel, dessutom var det påpekat innad du skrev ditt inlägg. Chilla lite nu.

Jag är väldigt chillad. Jag bara förklarade varför det är förvirrande med inlägg om objektiv för andra kamerafattningar med förhoppning att man kollar lite extra var man befinner sig och jag försökte göra det på ett pedagogiskt och väldigt tydligt sätt för att undvika missförstånd. Bra pedagogik innebär att man säger samma sak åtminstone tre gånger för att det ska sjunka in (dock inte nödvändigtvis på samma sätt, men samma information). Det vet varje föreläsare och det finns vetenskaplig förklaring till varför det är så, det handlar helt enkelt om hur vår hjärna och minnet fungerar.

Himla trevlig forum ni har här på FS, BTW. Där folk alltsom oftast blir förlöjligade för de råkar skriva en rad i fel forum. Händer inte bara i denna tråden. Herregud, alla kan väl göra fel?!

Ja alla kan göra fel, men självfallet måste man kunna acceptera att människor reagerar och påpekar att man har postat i fel forum om man har gjort det. Om man tar detta som ett förlöjligande då bör man verkligen ta och chilla. Det finns ett inlägg i den här tråden där en person t o m argumenterar för att rätten att posta i fel forum, och jag håller inte med vederbörande - jag tycker vi alla bör hålla koll på var vi lägger inlägg för det hjälper den som söker efter information. Det underlättar för alla och jag är förvånad över att forumets uppdelning i olika avdelningar ens ska behöva försvaras.

Ja alla kan göra fel, men självfallet måste man kunna acceptera att människor reagerar och påpekar att man har postat i fel forum om man har gjort det. Om man tar detta som ett förlöjligande då bör man verkligen ta och chilla. Det finns ett inlägg i den här tråden där en person t o m argumenterar för att rätten att posta i fel forum, och jag håller inte med vederbörande - jag tycker vi alla bör hålla koll på var vi lägger inlägg för det hjälper den som söker efter information. Det underlättar för alla och jag är förvånad över att forumets uppdelning i olika avdelningar ens ska behöva försvaras.

Mr Mabo: Jag (Torsten) uppfattar det som att du upplever att du har god kännedom om pedagogik - detta brukar vara kopplat till god kännedom om normala reaktionsmönster och sociala spelregler. Det förefaller emellertid som om du just nu inte riktigt har nått dit än - ganska ofta lyckas du kommentera på ett sätt som får folk att känna sig dumma/besvärliga/påhoppade. Det måste ju vara tråkigt för dig eftersom det inte tycks vara din avsikt, du vill ju bara hjälpa till, eller... För att hjälpa dig fungera bättre i dessa sammanhang framtiden kommer här därför ett par tips:

1. Det är inte trevligt att upprepa sig när man tillrättavisar någon, det verkar bara drygt och aggresivt.

2. Även om DU inte delar personens uppfattning om vad som hör till ämnet, så är DU inte moderator för ämnestråden och kan därför slappna av, chilla...och låta moderatorn ta hand om eventuella avvikelser. (Det är sällan folk fylls av tacksamhet till extrapoliser...och jag trodde du gillade ett samhälle som var lite mera liberalt...)

3. Jag har personligen stor glädje av att folk pratar om vad de uppskattar sina favoritobjektiv även om det är objektiv av andra märken. Vissa egenskaper som folk uppskattar: brännvidd/ljusstyrka/närgräns m.m. kan översättas till Pentax objektivpool även om individen inte har ett pentaxobjektiv. Man måste inte ha ett pentaxobjektiv för att kunna prata om vad det är som gör att man uppskattar en viss brännvidd.

4. Nu skulle jag kunna upprepa detta tre gånger för att det ska sjunka in, men - se punkt 1...

5. För övrigt är finns det inget fastställt tal för hur mycket man ska repetera någonting, det varierar från invdivid till individ.

Synpunkter? Anyone for a tennis...

/Torsten

Favogluggen

Det objektiv som jag använder mest är ett Sigma 17-70 DG apo macro. Ett flexibelt objektiv som har tillräckligt goda optiska egenskaper för att ta fram bildmaterial för försäljning. Ok den är inte tätad har inte heller kanske den genomgedigna byggkvalité som betydligt dyrare gluggar har. Men den är flexibel och är tillräckligt bra förde flesta behov.
Det har nu kommit en uppdatering som innehåller HSM dvs man slipper den mekaniska överföringen. En glugg som står på min önskelista är annars Pentax 60-250 klumpen. Dyr som guld men mycket bra enligt min mening.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar