Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilka är era favoritobjektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

fikkser

Aktiv medlem
Jag går i tankarna på att köpa ett objektiv runt 30mm eller en bra vidvinkelzoom och hoppas kunna använda er som inspiration. Använder för närvarande främst ett pentax 50mm 1,7 och gillar det på alla sätt utom att det inte är vidvinkligt nog.

Vilka är era favoritobjektiv och varför? Även nackdelar är intressanta!
 
Mest använd är DA* 16-50mm/f2.8.

Fördelar: allround (zoom), ljusstark, vid vidvinkel, tyst och byggkvalitet/vädertätning.
Nackdelar: stor/tung, priset

Men min favorit är nog DA* 50-135mm/f2.8.

Fördelar: skarp, tyst, intern zoom, byggkvalitet/vädertätning.
Nackdelar: ingen

Jag längtar dock efter ett fast och smidigt DA* någonstans i intervallet 20-24mm/f1.8-2.0.
 
SMC-FA 35/2.0 - en riktig normal på våra crop-kameror, ljusstark och snygg bokhe (stavning?)
SMC-DA* 50-135/2.8, grym zoom skarp och kontrastrik, bra färger - funkar utmärkt som porträtt-glugg
SMC-D FA 100/2.8 macro, grymt skarp
Sigma 10-20/4.0-5.6 - rolig att leka med, funkar utmärkt till aktion, bil och party-bilder, dock ljussvag
 
Som alround är favoriten Tamron 28-300 täcker de flesta behov och är litet och smidigt så det kan sitta på jämt.

För vidvinkelfoto landskap vyer kör jag helst med Sigma MiniWide 28 f2,8 visserligen manuellt men för den användningen har det ingen betydelse, funkar även bra för inomhusfoto utan blixt.
 
En grymt bra glugg som inte kostar allt för mycket är Canons EF 85/1.8 USM.
Perfekt för ansikts- & halvkroppsporträtt i studio och för i princip alla porträtt utomhus.
Annars är jag mycket förtjust i mitt EF 300/4 IS USM - ett tele som kan det mesta och är lätt att ta med.
Närgränsen på 150 cm gör det till ett grymt 'makro' samtidigt som det med extender 1,4x är ett underbart fågel & däggdjurs objektiv. Skarpare än skarpast!!

Passar på att fråga om erfarenheter av Sigma AF 50/1.4 DC HSM - någon som kan berätta något om hur denna glugg är att jobba med? Använder själv en Canon EF 50/1.8 mkII för tillfället.
Det fungerar bra och är rejält skarpt, men väldigt plastigt, litet och ger 'dålig balans' på min 40D.
Sigmas 'nya' påstås vara riktigt bra! Ett steg ljusstarkare, bättre byggkvalitet och säkert tre ggr så stort...
Några erfarenheter?
MVH
Johannes Tallroth
www.johannestallroth.se
 
"Pentax" mest underskattade objektiv - 18-250/3,5-6,3

Trots att jag egentligen gillar pentax *-linser mest så är det 18-250:an som gett mig mest fotoglädje.

Fördelar:
-Tillräcklig skärpa för 50X70förstoringar
-ENORMT brännviddsomfång.
-Tillräckligt ljusstark (särskilt med pentax inbyggda skakreducering.)
-God förmåga att isolera objekt mot en oskarp bakgrund (Ja, så är det faktiskt, testa att ta en bild på mindre än två-tre meters avstånd i området 150-250mm på full öppning).
-Fin bokeh (and i double dare you to talk about bokeh, de flesta verkar tycka att allt som är oskarpt i bakgrunden tyder på fin bokeh vilket INTEW är ursprungsbetydelsen, men detta kan vi ta i en separat tråd om någon orkar...)
-Sinnessjukt liten och kompakt.
-Hyfsad närgräns.
-Funkar bra med konverter!!! (Kenko 1,5 och Pentax 1,7)(Då man får ett brännviddsomfång som övergår all vett och sans...)
-Oerhörd fotoglädje när man har allt inbyggt i ett objektiv.

Nackdelar:
-Tung/svår att fokusera manuellt - men vem bryr sig...
-Sämre skärpa än *-linserna


Jasg upprepar: Vill ni testa ett objektiv som kommer att ge er extrem fotoglädje och en frihetskänsla ni aldrig tidigare erfarit, så måste ni prova detta objektiv. (Ja ni kan ju testa tamron 18-250 också -(samma objektivmekanik, dock tamronlinser och multicoating, jag rekommenderar inte 18-270, där gick tamron lite för långt i sin iver att vara värst...)

/Torsten
 
Jag går i tankarna på att köpa ett objektiv runt 30mm eller en bra vidvinkelzoom och hoppas kunna använda er som inspiration. Använder för närvarande främst ett pentax 50mm 1,7 och gillar det på alla sätt utom att det inte är vidvinkligt nog.

Vilka är era favoritobjektiv och varför? Även nackdelar är intressanta!

Hej
Jag gillar Pentax limited objektiv DA 40mm och DA 21mm
dom är härliga, och även pentax fish-eye zoom 10-17 är fin lite udda men bra

Hälsningar
Leif
 
Förmodligen genom att inte kolla var forumtråden är placerad, men det är väl ok att alla får vara med eller?...

The more the merryer...

/Torsten

Eller bara göra som Canonägarna får göra om de vill ha en riktigt bra vidvinkel. En adapter och VIPPS, får de en kvalitetsglugg på sin kamera.

Ja... Nikon's optik förståss! ;)
 
Jag har som telemänniska nog Sigma 70-200/2,8 som favorit när det gäller vardagen. Snabb autofokus och ljusstark, men lite tung kanske. Har en DA* 50-135/2,8 på gång hem. Jag får väl se om dom byter roll så småningom. Annars är det DA* 300/4 som sitter på när jag är ute i naturen.

//Lars
 
Förmodligen genom att inte kolla var forumtråden är placerad, men det är väl ok att alla får vara med eller?...
The more the merryer...

Skapar bara förvirring när man söker tips på objektiv till sin Pentax och får svar som tipsar om Canon och Nikon objektiv. Det finns ingen Canon-adapter till Pentax och de Nikon-adapters som finns fungerar dåligt på grund av skillnaderna i fattning (bland annat har Nikon-ringarna ett extra linselement vilket drar ner den optiska kvaliteten på objektivet). Eftersom det är föranlett med visst besvär att montera Canon respektive Nikon-objektiv på Pentax så tycker jag nog att tips om de objektiven är rätt meningslösa.
 
Jag tycker mycket om mitt DA 17-70 f/4 SDM.. bästa allround jag har. Mycket nöjd.
Den fasta glugg som mest sitter på kameran är DA 35 f/2.8 Macro Limited. Ingen vidvinkel, men ett bra standardobjektiv.
 
Jag gillar fasta objektiv. Zoom är bekvämt, men inte lika roligt. :)

Köpte ett Pentax M 50/1.7 förra sommaren och det har suttit på säkert 90% av tiden. Nu har jag nyligen köpt ett DA 40/2.8 och jag misstänker att det kommer att spendera en hel del tid på kameran...
 
DA 40/2,8 Ltd har jag själv sneglat på ett tag.. Verkar riktigt läckert att glida omkring med i sommar!
 
Har bara två objektiv just nu.. men även om man också ser till de jag tidigare ägt så är mitt Pentax DA 16-45 f4 en höjdare. Mycket skarpt, ger fina färger.
 
Mitt favoritobjektiv är definitivt DA* 50-135/2.8. Det finns inga nackdelar med den. Presterar alltid toppklass, oavsett om jag är ute på fjället i busväder, plåtar ett band i studion eller fotograferar bröllop.

Sen vill jag slå ett slag för DA 35/2.8 Macro Limited, också en favorit då färgerna är helt fantastiska med den gluggen. Min favorit filmglugg när jag filmar med K7´an.

50-135´an brukar då och då poppa upp som beggad till bra pris har jag sett.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.