Annons

Viktigt vid landskapsfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

jdandanell

Aktiv medlem
Vad är några av de viktigaste detaljerna för att ta bra landskapsbilder?

Filter?
Stativ?
Typ av objetiv, vidvinkel, ljusstyrka, skarphet?
Kunskap, erfarenhet?

Jag är införstådd med att man kommer långt med kunskap men finns det något "det-här-måste-du-ha"-pryl som underlättar vesäntligt?

Jag vill påstå att ljuset nog är det viktigaste, har du "rätt" ljus kan du säkert få ett bra foto med en mobilkamera;-)

Kollade på en del av bilderna och alla jag tittade på var tagna med ett väldigt lågt ljus, dvs sen eftermiddag eller så, som modellerar landskapets linjer. Många säkerligen också tagna med polfilter.

WFS) (Graylingman skrev:
Kollade på en del av bilderna och alla jag tittade på var tagna med ett väldigt lågt ljus, dvs sen eftermiddag eller så, som modellerar landskapets linjer. Många säkerligen också tagna med polfilter.
Ja, det slog mig också men eftersom många hävdar att polfilter "snor" ljus så är kanske bilderna även tagna med ett hyfsat ljusstarkt vidvinkelobjektiv?!

Är kvaliteten på objektivet viktigt vid dessa typer av bilder?

Ett bra bildseende och morgonpigghet är bra tillbehör.
Bland det viktigaste i en landskapsbild är ljuset, och det är oftast intressantare tidigt på morgonen.
Tekniken kommer i andra hand, tycker jag.

Med tanke på det långa skärpedjupet så är bilderna säkert tagna med liten bländare. Då de flesta objktiv är som skarpast lite nerbländade så kanske inte den optiska kvaliteten är lika viktig för dessa typer av bilder eller tänker jag fel?

Man kanske skulle klara sig alldeles fint med ett billigare vidvinkelobjektiv ala Nikkor 18-70mm f/3,5-4,5 och ett sjysst polfilter?

Senast ändrad:
jdandanell skrev:
Ja, det slog mig också men eftersom många hävdar att polfilter "snor" ljus så är kanske bilderna även tagna med ett hyfsat ljusstarkt vidvinkelobjektiv?!

Är kvaliteten på objektivet viktigt vid dessa typer av bilder?

Med stativ kan du använda både liten bländare för skärpedjupets skull och polfilter för färgmättnadens skull.

När du är ute så passa på att titta på hur ljuset beter sig och hur himlen skiftar i färg när du vrider dig runt. Skillnaden är stor.

jdandanell skrev:
Med tanke på det långa skärpedjupet så är bilderna säkert tagna med liten bländare. Då de flesta objktiv är som skarpast lite nerbländade så kanske inte den optiska kvaliteten är lika viktig för dessa typer av bilder eller tänker jag fel?

Man kanske skulle klara sig alldeles fint med ett billigare vidvinkelobjektiv ala Nikkor 18-70mm f/3,5-4,5 och ett sjysst polfilter?

Nikon D200, 18-70, Tonade gråfilter NDx4 + NDx8, kvällsljus, bl.8, stativ:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1096024.htm?set=lp

Som dom flesta redan svarat så handlar det nog mest om att "se bilden" och att kunna ta vara på rätt ljus. Polfilter och tonade gråfilter är alltid med i min väska.

När det gäller s/v så är det nog polfilter + gul/orange/rödfilter som jag har i väskan.

Senast ändrad:
jdandanell skrev:

Filter?
Stativ?
Kunskap, erfarenhet?

Jag är införstådd med att man kommer långt med kunskap men finns det något "det-här-måste-du-ha"-pryl som underlättar vesäntligt?

Kunskap och erfarenhet är det du måste ha, men när det sen gäller prylar så är ett bra stativ som gäller (det blir ofta långa tider samt liten bländare för skärpedjupet). ett polfilter som flera har sagt innan är inte fel plus något eller olika gråfilter är inte heller fel, men inte helt nödvändigt. Men därimot tålamod och ännu mera tålamod och mycket övning så kommer bilden till slut.
Sven-Åke

En av de allra bästa landskaps-/naturbilder jag sett, Ingemar Holmåsen i strandkanten i sent kvällsljus, pillande med en Sinar för att fånga "Bilden", är tagen av hans fru Birgitta, med en Kodak Instamatic 126. Hon såg det viktigaste - bilden - och ljuset fanns där - tekniken blev inte viktig.

Innan erfarenhet inträtt, är envishet en viktig detalj - att återvända till samma motiv. Sannolikheten för att, utan erfarenhet, kunna "gå rätt på" ett motiv och fånga det optimalt, är kanske inte den allra högsta. Även om man är hyfsat nöjd med resultatet, kan det vara värdefullt att återvända till exakt samma motiv, lite tidigare, eller lite senare på dagen, lite tidigare, eller lite senare på året, eller varför inte vid radikalt avvikande tider.

Att med hjälp av envisheten hålla sig kvar en hel dag vid ett motiv, är påfrestande, särskilt i otåligt sällskap, men danande för personligheten och rikligt belönande för erfarenheten. "Japanifieringen" ( bromsa in - stig ur - klick - stig in - gasa iväg ) av fotograferandet, särskilt efter införandet av digital teknik, är ett fenomen som sannolikt inte uppfordrar vare sig tålamod eller systematisk uppbyggnad av erfarenhet.

Som sagt tidigare....allra viktigaste materiella saker är enl. mig: stativ, avt.gråfilter och en riktig vidvinkel.
Spelar sen ingen roll hur mycket erfarenhet, hur stort tålamod eller hur fint ljus det är. Har du inte känslan för hur man fångar det på bild så blir det ändå inte särskilt bra. Tror det ligger mycket i din personlighet, somliga har det andra inte. Om den finns inom dig så gäller det att öva fram den. A och O är då att vara ute mycket samt att titta på andra bra bilder och ta sig en riktig funderare över varför de är så bra.
/Andreas

Stativ skulle jag säga, om vi nu ska tala om utrustning. Viktigast över huvud taget är annars förstås att man odlar sitt bildseende och vet vad det är man vill uppnå med bilden. Men i och med att landskapsfoton oftast blir intressantast i lågt ljus så är ett stativ ypperligt. Dessutom kan man då använda ganska billiga objektiv eftersom man kan blända ner, och man slipper brus genom att använda låga ISO och lång tid istället.
Strunta i att fota i strålande solsken. Det blir bara "vykort" av allt, vilket inte är så spännande.

Makten skrev:
Stativ skulle jag säga, om vi nu ska tala om utrustning. Viktigast över huvud taget är annars förstås att man odlar sitt bildseende och vet vad det är man vill uppnå med bilden. Men i och med att landskapsfoton oftast blir intressantast i lågt ljus så är ett stativ ypperligt. Dessutom kan man då använda ganska billiga objektiv eftersom man kan blända ner, och man slipper brus genom att använda låga ISO och lång tid istället.
Strunta i att fota i strålande solsken. Det blir bara "vykort" av allt, vilket inte är så spännande.
Tack så mycket för bra tips.
Ja, jag håller på att titta på ett stativ och startade faktiskt en tråd om det. Nu haglar ju inte direkt tipsen där men med tanke på hur mycket det finns att välja på så hittar jag säkert vad jag letar efter.

jdandanell skrev:

Filter?
Stativ?
Kunskap, erfarenhet?

Viktiga detaljer....
tja..
Oväder på himlen, stackmoln, motljus...
så det inte bara blir nå't enformigt blått ovanför horisontstrecket!

....Hoppsan, ursäkta,
såg inte att frågan va av teknisk natur! ;)
Teknik, de e jag dålig på, tyvärr!

Men tror i alla fall vädret är en viktig "detalj" :)

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/823735.htm

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/819121.htm

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar