En av de allra bästa landskaps-/naturbilder jag sett, Ingemar Holmåsen i strandkanten i sent kvällsljus, pillande med en Sinar för att fånga "Bilden", är tagen av hans fru Birgitta, med en Kodak Instamatic 126. Hon såg det viktigaste - bilden - och ljuset fanns där - tekniken blev inte viktig.
Innan erfarenhet inträtt, är envishet en viktig detalj - att återvända till samma motiv. Sannolikheten för att, utan erfarenhet, kunna "gå rätt på" ett motiv och fånga det optimalt, är kanske inte den allra högsta. Även om man är hyfsat nöjd med resultatet, kan det vara värdefullt att återvända till exakt samma motiv, lite tidigare, eller lite senare på dagen, lite tidigare, eller lite senare på året, eller varför inte vid radikalt avvikande tider.
Att med hjälp av envisheten hålla sig kvar en hel dag vid ett motiv, är påfrestande, särskilt i otåligt sällskap, men danande för personligheten och rikligt belönande för erfarenheten. "Japanifieringen" ( bromsa in - stig ur - klick - stig in - gasa iväg ) av fotograferandet, särskilt efter införandet av digital teknik, är ett fenomen som sannolikt inte uppfordrar vare sig tålamod eller systematisk uppbyggnad av erfarenhet.