Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Viktigt - Akut om kameran

Produkter
(logga in för att koppla)

Virekk

Ny medlem
Hej!

Jag är en amatör när det gäller Kameran, men jag har några frågor!

Vilka delar finns det i en systemkamera och vad gör de?

beskriv processen från det att du trycker på knappen till dess att du fått en utskriven bild.

Finns det fler filformat än RAW & JPEG som man kan använda för bildbearbetning? Varför?

Tack!

MVH: Alex

Senast ändrad:
Oj !

Det var inte lite du undrar över. Det där är matrial till en hel bok !

Föreslår att du börjar med allas vår vän Google. Där hittar du det du behöver.

Har testat med google och Wikipedia, men inget kom dock fram!

Men de två första frågorna är inte så viktiga, den enda viktiga just nu är den sista frågan... Om möjligt skulle jag vilja ha svar på den sista :D

Hej!

Jag är en amatör när det gäller Kameran, men jag har några frågor!

Vilka delar finns det i en systemkamera och vad gör de?

beskriv processen från det att du trycker på knappen till dess att du fått en utskriven bild.

Finns det fler filformat än RAW & JPEG som man kan använda för bildbearbetning? Varför?

Tack!

MVH: Alex

Jag tycker att du börjar här: http://en.wikipedia.org/wiki/Dslr

Läs igenom artikeln och återkom med frågor så kan vi hjälpa till!

Per.

PS. Svaret på den sista frågan är nej.

Svara på TS fråga om ni har något svar, men att göra sig lustig över frågan kan ni låta bli.

/Mod

Har testat med google och Wikipedia, men inget kom dock fram!

Men de två första frågorna är inte så viktiga, den enda viktiga just nu är den sista frågan... Om möjligt skulle jag vilja ha svar på den sista :D

Det finns många olika bildformat, men råformat och jpg är de vanligaste. En del kameror, som t.ex. min Nikon D3, kan spara filer i TIFF-format, men det är ingen större poäng med det. Filerna blir jättestora, och de innehåller inte mer information än råfilen.

16 bitars TIFF är det vanliga formatet man sparar masterfiler i för bildbehandling i Photoshop. Vissa föredrar Photoshops eget format PSD, men det är i princip samma sak. JPEG är inget bra format att bildbehandla i eftersom det komprimerar filen på ett sätt som förstör ju fler gånger man sparar om samma fil. Dessutom är JPEG-filer 8 bitar vilket gör att man riskerar bandningsfenomen om man gör stora justeringar av bilden. RAW-filer använder man i rawkonverteraren och numera kan man göra en hel del justeringar i t ex Lightroom och Adobe Camera raw, men ska man bildbehandla ytterligare bör filen konverteras till TIFF 16-bitar.

Sedan givetvis finns möjlighet att spara i annat råformat (konvertera) än kamerans egna. Canon har .CR2, Nikon .NEF o s v men vissa känner oro för att deras råfiler inte kommer stödjas om många år och konverterar till Adobes råformat - DNG - alltså ingen ny formattyp utan ett annat råformat.

De flesta av oss som inte gör omfattande filbehandling i photoshop utan sysslar mest med "framkallning" av råbilder använder nog mest ett råformat (kamerans egna eller DNG) och JPEG.

TIFF kan även vara bra som mellanlagring om man som jag ibland måste använda både PSEs Camera raw och canons DPP för bildbearbetning av RAW-filer.

På vilket sett är informationsbehovet akut? Har du råkat anmäla dig som lärare i en "lär känna din systemkamera"-kurs på ditt lokala studieförbund?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar