Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Viktigt - Akut om kameran

Produkter
(logga in för att koppla)

Virekk

Ny medlem
Hej!

Jag är en amatör när det gäller Kameran, men jag har några frågor!

Vilka delar finns det i en systemkamera och vad gör de?

beskriv processen från det att du trycker på knappen till dess att du fått en utskriven bild.

Finns det fler filformat än RAW & JPEG som man kan använda för bildbearbetning? Varför?

Tack!

MVH: Alex

Senast ändrad:
Oj !

Det var inte lite du undrar över. Det där är matrial till en hel bok !

Föreslår att du börjar med allas vår vän Google. Där hittar du det du behöver.

Har testat med google och Wikipedia, men inget kom dock fram!

Men de två första frågorna är inte så viktiga, den enda viktiga just nu är den sista frågan... Om möjligt skulle jag vilja ha svar på den sista :D

Hej!

Jag är en amatör när det gäller Kameran, men jag har några frågor!

Vilka delar finns det i en systemkamera och vad gör de?

beskriv processen från det att du trycker på knappen till dess att du fått en utskriven bild.

Finns det fler filformat än RAW & JPEG som man kan använda för bildbearbetning? Varför?

Tack!

MVH: Alex

Jag tycker att du börjar här: http://en.wikipedia.org/wiki/Dslr

Läs igenom artikeln och återkom med frågor så kan vi hjälpa till!

Per.

PS. Svaret på den sista frågan är nej.

Svara på TS fråga om ni har något svar, men att göra sig lustig över frågan kan ni låta bli.

/Mod

Har testat med google och Wikipedia, men inget kom dock fram!

Men de två första frågorna är inte så viktiga, den enda viktiga just nu är den sista frågan... Om möjligt skulle jag vilja ha svar på den sista :D