Annons

Vikt, bildstabilisering och annat att tänka på vid kameraköp

Produkter
(logga in för att koppla)
lottawe skrev:
Personligen tror jag inte den ena är mycket sämre eller mycket bättre än den andra rent tekniskt av modellerna.


Det handlar väl inte så mycket om tro..

K10D har bättre sökare, bättre seriebildsprestand, vädertätning, bildstabilisering, autoISO, känslighetsprioriterat program, slutare byggd för 100.000 exponeringar mot Canons 30.000,spotmätning,råfiler i dng, hyperprogram; , 11 foukspunkter av korstyp, bättre upplösning i raw, sync på andra ridån, skärpedjupskontroll såväl optisk som på LCD, möjlighet att rawkonvertera i kamera, dubbeexponingfunktion
sist men inte minst är K10 mer välbyggd.kamera som förmodligen tål stryk bättre.

Och vad är Canonen bättre på då?

Just det är inte mycket, och så blir det när man jämför en nyböjarkamera med en pro/semipromodell
 
Senast ändrad:
papi skrev:
Det handlar väl inte så mycket om tro..
Jag vill påpeka att jag ser till behov och gillande av handhavande mer än att få varenda teknisk detalj med eftersom tekniken sällan gör en bra bild ändå. Det är fotografen som gör bilden! Det enskilda behovet kanske inte är samma hos alla. Några kanske prioriterar större begagnatmarknad mm också än 11 fokuspunkter varav 9 korssensorer (mot 9 hos 400D) t.ex? För alla är inte behovet det att detta automatiskt är bäst.

Förresten, vem vill plåta 1600 i autoläge? Eller autoläge överhuvudtaget? Gör du?

(Jag har ingen av modellerna.)
 
AFJ skrev:
Detta stämmer väl inte? Jag vet i och för sig inte vad du menar med "liten" bländare men Canon har ju IS på en rad olika gluggar med olika max bländare från 2,8 och mindre.

Bländare 2.8 är iofs inte litet men iaf mindre än 1.8 som man ju t.ex hittar på många fasta (billiga) 50mm objektiv. Och är man beredd att betala kan man få bländare 1.4/1.8 vid en rad olika brännvidder.
 
Anna xx skrev:
Nikon D70 var jag intresserad av först, men den passade inte alls i mitt grepp. Jag ska känna på Nikon D80 ockkså, eftersom jag hittat ett kit till bra pris, men sen har jag nog gått igenom allt.

Nikon är nog mer en "herrkamera" på det sättet - man kan behöva litet större händer (långfingrad?) för att nå allt. Jag trivs ypperligt med D70, och då är D80 ungefär lika stor. Nikon av olika modeller) har dessutom varit "min bästa kamera" i många år. Det är VIKTIGT att man trivs med sin kamera, och det är också förödande om man går och lurar på om det egentligen skulle bli bättre med något annat.

När det gäller vädertätning, bildstab och annat så är min enkla uppfattning att man kan ha uppenbar glädje av det, men också att det tagits många bra bilder utan detta genom åren, så nödvändigt kan det knappast vara. Kameror kan heller inte göras särskilt "väderskyddade" eftersom objektiven normalt inte är täta mot fukt. Jag misstänker att det verkliga skälet är täthet mot damm (digitalkamerans Nemesis), inte fukt.

Hur som helst kan man få effektivare bildstabilisering via optiken (speciellt på längre objektiv, där man behöver det som bäst) medan den enklare och billigare "rörlig sensor"-tekniken ger fördelen "alltid". (Canon och Nikon var tidiga och erbjöd IS/VR på filmkameror, och med film kunde man inte erbjuda "rörlig sensor" - där är den historiska anledningen till vägvalen.)

Vad gäller objektiv är det uppenbarligen så att Pentax erbjuder något billigare nya objektiv om jämför med de sk "värstinggluggarna". Väljer man Canon eller Nikon får man å andra sidan ett mycket större utbud av andrahandsobjektiv att välja på. Här är Sony också ett alternativ, äldre Minoltaobjektiv har ofta mycket goda prestanda.

Men... Varför du som nybörjare skall behöva göra ett fullständigt informerat val undgår mig litet grand? Det ligger mycket i påståendet att tekniken är likvärdig på "nybörjarkamerorna" och valet av märke kan kvitta lika. Sannolikt fotograferar du några år med kameran och sedan byter du - men DÅ kan det vara viktigare att välja rätt, för då vet du vad du behöver och vad dina preferenser är.

PS: En "amatör" måste välja rätt kamera, annars kan KAMERAN inte lösa uppgiften. Ett "proffs" kan ta vilken kamera som helst (nästan) och löser uppgiften genom FOTOGRAFENS skicklighet och kunnande. Om det nu kan ge dig någon ledtråd till vilken kamera du bör välja...
 
Anders Svensson skrev:
Kameror kan heller inte göras särskilt "väderskyddade" eftersom objektiven normalt inte är täta mot fukt. Jag misstänker att det verkliga skälet är täthet mot damm (digitalkamerans Nemesis), inte fukt.
Precis. Utan att även ha vädertätade objektiv kan man förlora hela funktionen av vädertätat hus.. Jag har varit med om att få ett saftglas över det icke vädertätade objektivet på ett vädertätat hus. Hade tur och kameran lever än, men det hade nog faktiskt kunnat gå mycket värre.. (Objektivet är begravt.)
 
Så vitt jag förstår kommer de nya objektiven från Pentax att vara vädertätade. Det gäller även deras nya 300 medan mitt Canon 300/f4 L IS USM inte är det. Som jag sa tidigare är detta viktigt om man som jag ålar på marken i regn och rusk. Hitills har jag klarat mig men jag har varit orolig flera gånger.

Jag tycker inte heller att man som nybörjare ska välja efter finnesser i ett hus som kanske lever ett par år. Däremot binder man sig ju lite hårdare genom sin investering i objektiv och liknande. Även andrahandsmarknaden och utbudet av lite blligare objektiv kan vara något att tänka på.
 
Anders Svensson skrev:

Men... Varför du som nybörjare skall behöva göra ett fullständigt informerat val undgår mig litet grand? Det ligger mycket i påståendet att tekniken är likvärdig på "nybörjarkamerorna" och valet av märke kan kvitta lika. Sannolikt fotograferar du några år med kameran och sedan byter du - men DÅ kan det vara viktigare att välja rätt, för då vet du vad du behöver och vad dina preferenser är.

Tack så mycket för ett informativt och bra svar. Visst har du en poäng i att jag som nybörjare förmodligen blir ganska nöjd oavsett vad jag väljer. Jag har inte ens kunskap att göra ett fullständigt informerat val, och därför bortser jag från smådetaljer och går mest på känslan. Men jag försökte ställa frågor (om vikt, bildstabilisering och tillgång till objektiv) som jag trodde kan ha betydelse även för en nybörjare. Det är möjligt att det bor en blomstrande fotograf i mig, och att kraven ökar så pass mycket att jag vill byta kamerahus så småningom, men det vet jag ju inte ännu.

Jag kan tänka mig att man blir lite fartblind för priser om man hållit på ett tag och börjat prioritera fotograferingen väldigt högt. Men för mig som först under det senaste året fått upp mitt intresse och känt att kompaktkameran inte duger, känns 8-9000 kronor för ett kit som en stor investering. Liksom för alla lite större investeringar vill jag känna mig trygg i att jag har valt rätt. Och jag är nog nästan mogen att fatta ett beslut. Kanske, kanske redan till helgen. :)

Hur som helst, efter att ha läst alla era olika svar känner jag mig ganska trygg i att jag kommer att bli nöjd med min nya kamera - oavsett vilken det blir!
 
HDFS) (KGS skrev:
Finns väl ingen enighet om vilket som är bäst, men att det blir dyrare att betala för det varje gång räknar vi snabbt ut :)

_________________________________________________

Bildstabilisering i optik VS sensorbaserad stabilisering:

* Varje optisk stabilisering är optimerad för just den optiken som den sitter i - istället för att två gyro skall försöka lista ut vad som är bäst för alla gluggar.

* Optisk bildstab, kompenserar upp till 4steg - sensorbaserad sällan mer än 2,5steg

* Med optisk bildstabilisering så ser du stabiliseringen (effekten) direkt i sökaren = lättare att komponera bilden. I sensorbaserad ser du inte effekten.

* Bilden blir alltid centrerad på sensorn med optisk stabilisering - Istället för att sensorn rör på sig och informationen inte träffar optimalt på sensorn.

Dessutom börjar ju priserna krypa ner på objektiven med inbyggd stabilisering, nya 55-200 VR från Nikon säljs på Cyberphoto för 2950kr.

Då så - nu får ni hugga tillbaks:)

Hälsningar

Adam
 
Anna xx skrev:
Men för mig som först under det senaste året fått upp mitt intresse och känt att kompaktkameran inte duger, känns 8-9000 kronor för ett kit som en stor investering.

Jag inser detta till fullo. Jag är notoriskt snål, har många intressen och betalar ogärna (för) mycket. Min tanke med "rådet" var nog mer att försöka hjälpa dig att slippa "tänk-om-jag-väljer-fel-ångesten). Då menar jag egentligen bara att man inte nödvändigtvis väljer sin kamera "för evigt".

Sedan är det naturligtvis trevligt och lämpligt att kameramärket finns kvar och att inköpta objektiv passar till nya kameramodeller, men där har det visat sig att man knappast kan lita på någon, fullt ut. Pentax, Sony (Minolta) Canon och Nikon är alla ändå fullt anständiga val - om man tänker på sådant. Av dessa märken har jag genom tiderna ägt tre och har kvar två :).
 
Jag köpte K10D för en månad sen och stod i samma val. 400D ångrar jag inte att jag inte köpte, den känns inte alls lika välbyggd och robust.

Men det att det är väldigt dåligt utbud på tillbehör(speciellt objektiv) börjar jag störa mig på. Ävem fast jag är väldigt nöjd med huset skulle jag nog kolla på en D80 istället.. just pga av tillbehörutbudet.
 
Tyckaren skrev:
_________________________________________________

Bildstabilisering i optik VS sensorbaserad stabilisering:

* Varje optisk stabilisering är optimerad för just den optiken som den sitter i - istället för att två gyro skall försöka lista ut vad som är bäst för alla gluggar.

* Optisk bildstab, kompenserar upp till 4steg - sensorbaserad sällan mer än 2,5steg

* Med optisk bildstabilisering så ser du stabiliseringen (effekten) direkt i sökaren = lättare att komponera bilden. I sensorbaserad ser du inte effekten.

* Bilden blir alltid centrerad på sensorn med optisk stabilisering - Istället för att sensorn rör på sig och informationen inte träffar optimalt på sensorn.

Dessutom börjar ju priserna krypa ner på objektiven med inbyggd stabilisering, nya 55-200 VR från Nikon säljs på Cyberphoto för 2950kr.

Då så - nu får ni hugga tillbaks:)

Hälsningar

Adam

Jag tycker det räcker med att konstatera att "sällan mer än 2,5 steg" kan betyda precis det samma som "upp till 4 steg" vilket för övrigt är precis det som gäller för K10D.

Bildstabilisering i huset fungerar bra, man får det på alla objektiv och man betalar för det en gång.
 
Senast ändrad:
papi skrev:
Jag tycker det räcker med att konstatera att "sällan mer än 2,5 steg" kan betyda precis det samma som "upp till 4 steg" vilket för övrigt är precis det som gäller för K10D.

Bildstabilisering i huset fungerar bra, man får det på alla objektiv och man betalar för det en gång.
_____________________________________________

Ingen inbyggd sensorstabilisering klarar 4-steg (men i marknadsföring är allt möjligt).

Sensor baserad stabilisering är bra - men optisk stabilisering är bättre. Det är väl en bra konklusion?

Till trådskaparen:

Jämför gärna greppet mellan D80 och K10D, fota i olika typer av belysning, testa hur snabb de är etc. Om du blundar hur känns det, verkar det som att du kommer att kunna använda funktionerna om det är mörkt.

Jag förstår att många som letar finesser gillar K10D, men sen då? Automatisk sensorrengöring verkar ju inte fungera (om du köper D80 i Sverige av rätt handlare får du ju gratis rengöring, genomgång & uppdatering 1 gång per år under tre år). JPEG direkt ur kameran på D80 är grym, exponeringstekniken är grym, 0,18sek startid etc.

Varken 400D, K10D eller D80 är dålig, men 400D saknar t.ex. spotmätning och är för liten, K10D sitter inte så bra i handen (tycker jag), bästa helheten tycker jag D80 står för.

Hälsningar

Adam
 
Tyckaren skrev:
_________________________________________________

Bildstabilisering i optik VS sensorbaserad stabilisering:

* Varje optisk stabilisering är optimerad för just den optiken som den sitter i - istället för att två gyro skall försöka lista ut vad som är bäst för alla gluggar.

* Optisk bildstab, kompenserar upp till 4steg - sensorbaserad sällan mer än 2,5steg

* Med optisk bildstabilisering så ser du stabiliseringen (effekten) direkt i sökaren = lättare att komponera bilden. I sensorbaserad ser du inte effekten.

* Bilden blir alltid centrerad på sensorn med optisk stabilisering - Istället för att sensorn rör på sig och informationen inte träffar optimalt på sensorn.

Dessutom börjar ju priserna krypa ner på objektiven med inbyggd stabilisering, nya 55-200 VR från Nikon säljs på Cyberphoto för 2950kr.

Jadå, det finns säkert fördelar med båda systemen, och en anledning till att stabiliserad optik sjunker i pris är nog att alla andra monterar stabilisering i husen. Somliga objektiv ståtar med prisskillnader som motsvarar ett kamerahus. Själv hittade jag ett 70-210 objektiv för 600, stabiliserat :)

Med min A2:a såg jag stabiliseringseffekten i sökaren i D7D gör jag det nog inte, har inte klurat så mycket på det, sååå svårt är det ju inte att fokusera. I de lägena som sökarbilden far omkring flera meter på slutmålet i horisonten så kvittar nog IS också. Ser det som ännu ett skäl att skynda på utvecklingen av EVF för systemkameror.
 
Jo, det gäller ju även för Canons stabilisering i optiken. Man måste vänta upp emot 1 sekund i halvavtryckarläget.
 
BobDylan skrev:

Men det att det är väldigt dåligt utbud på tillbehör(speciellt objektiv) börjar jag störa mig på. Ävem fast jag är väldigt nöjd med huset skulle jag nog kolla på en D80 istället.. just pga av tillbehörutbudet.

Visst har Pentax väldigt stor efterfrågan just nu, men andra märken är inte säkert mycket bättre. Kom ihåg hur det var med Nikon när 18-200 släpptes, väntetider på mer än ett år eller nåt.
 
Varför är det alltid samma person som ständigt skriver om ett enda märke, gång efter gång?

Det finns i konsument gänget av D-SLR, flera andra märken, Canon, Nikon, Pentax, Sony och Olympus?
Olympus har visserligen valt en annan storlek av bildsensor, men ingen de stora tillverkarna, ovan, utmärker sig över de andra i bättre bilder, faktiskt.

Det finns några orsaker till att välja ett kamerahus, framför de andra:
1. Känslan med alla reglage, grepp osv., egen uppfattning om kamerahuset har rätt storlek.
2. Tidigare objektiv, avgör ofta en fortsättning inom märket.
3. Antiskak i kamerahuset, billigare än att ha det i varje enskilt objektiv. Över 300mm brännvidd är antiskak i objektivet effektivare, de flesta använder inte så ofta den brännvidden ändå.

Förr eller senare kommer alla konsument D-SLR att ha antiskak i kamerahuset.
Många anger Canon, som första val, argumentet är ofta Canons stora utbud av objektiv, men ingen fotograf, vad jag känner till, har köpt alla objektiv, för de flesta avancerade fotografer/amatörer finns alla lämpliga objektiv hos alla tillverkare.
 
Lars, jag håller inte riktigt med dig. Jag ville ha ett bra 300 mm fast tele i en rimlig prisklass (10 - 15 tkr). Det var viktigare för mig än vilket märke på huset, eftersom jag med stor sannolikhet kommer att behålla det längre än huset. Jag hade tänkt köpa Pentax K10D i december när den kom eftersom jag gärna ville ha vädertätning. Tvärr föll det på att de inte finns något lämpligt objektiv vare sig från Pentax eller från någon 3:e parts tillverkare.

I dn lista tycker jag också du ska lägga till vädertätning och hastighet vid seriebildtagning- Båda dessa parametrar är viktiga för oss som försöker fotografera djur/natur.
 
falke skrev:
Jag hade tänkt köpa Pentax K10D i december när den kom eftersom jag gärna ville ha vädertätning. Tvärr föll det på att de inte finns något lämpligt objektiv vare sig från Pentax eller från någon 3:e parts tillverkare.

Försäljningsframgångarna har inte direkt gjort det lättare att köpa Pentaxprylar, men bra marknad för den som skall sälja är det i alla fall.

Du är välkommen tillbaka som Pentaxuser Bengt när nya 300:an släpps ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.