Anna xx skrev:
Nikon D70 var jag intresserad av först, men den passade inte alls i mitt grepp. Jag ska känna på Nikon D80 ockkså, eftersom jag hittat ett kit till bra pris, men sen har jag nog gått igenom allt.
Nikon är nog mer en "herrkamera" på det sättet - man kan behöva litet större händer (långfingrad?) för att nå allt. Jag trivs ypperligt med D70, och då är D80 ungefär lika stor. Nikon av olika modeller) har dessutom varit "min bästa kamera" i många år. Det är VIKTIGT att man trivs med sin kamera, och det är också förödande om man går och lurar på om det egentligen skulle bli bättre med något annat.
När det gäller vädertätning, bildstab och annat så är min enkla uppfattning att man kan ha uppenbar glädje av det, men också att det tagits många bra bilder utan detta genom åren, så nödvändigt kan det knappast vara. Kameror kan heller inte göras särskilt "väderskyddade" eftersom objektiven normalt inte är täta mot fukt. Jag misstänker att det verkliga skälet är täthet mot damm (digitalkamerans Nemesis), inte fukt.
Hur som helst kan man få effektivare bildstabilisering via optiken (speciellt på längre objektiv, där man behöver det som bäst) medan den enklare och billigare "rörlig sensor"-tekniken ger fördelen "alltid". (Canon och Nikon var tidiga och erbjöd IS/VR på filmkameror, och med film kunde man inte erbjuda "rörlig sensor" - där är den historiska anledningen till vägvalen.)
Vad gäller objektiv är det uppenbarligen så att Pentax erbjuder något billigare nya objektiv om jämför med de sk "värstinggluggarna". Väljer man Canon eller Nikon får man å andra sidan ett mycket större utbud av andrahandsobjektiv att välja på. Här är Sony också ett alternativ, äldre Minoltaobjektiv har ofta mycket goda prestanda.
Men... Varför du som nybörjare skall behöva göra ett fullständigt informerat val undgår mig litet grand? Det ligger mycket i påståendet att tekniken är likvärdig på "nybörjarkamerorna" och valet av märke kan kvitta lika. Sannolikt fotograferar du några år med kameran och sedan byter du - men DÅ kan det vara viktigare att välja rätt, för då vet du vad du behöver och vad dina preferenser är.
PS: En "amatör" måste välja rätt kamera, annars kan KAMERAN inte lösa uppgiften. Ett "proffs" kan ta vilken kamera som helst (nästan) och löser uppgiften genom FOTOGRAFENS skicklighet och kunnande. Om det nu kan ge dig någon ledtråd till vilken kamera du bör välja...