gunnar.ohman100
Avslutat medlemskap
Hur stor vikt av objektiv och kamerahus kan hängas i kameraremmen utan att kamerahuset tar skada?
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Skulle nog undvika långa telen och zoomar. Någon viktbegränsning kan jag inte ange, det sunda förnuftet får råda, men jag väljer att inte ha något längre än (möjligtvis) 100 mm hängandes i kameraremmen och vilket är monterat på huset.Hur stor vikt av objektiv och kamerahus kan hängas i kameraremmen utan att kamerahuset tar skada?
Mycket läsvärt, tackSkulle nog undvika långa telen och zoomar. Någon viktbegränsning kan jag inte ange, det sunda förnuftet får råda, men jag väljer att inte ha något längre än (möjligtvis) 100 mm hängandes i kameraremmen och vilket är monterat på huset.
T ex om jag har min 70-200 kopplat på huset, bär jag helst kamera och objektiv hållandes i i gluggen framför att bära i kameraremmen, om jag skall röra på mig, alternativt lägga ner kombinationen i ryggan och bära på det sättet. Tror man utsätter bajonetterna på kamerahus/glugg för onödigt hög belastning om man bär långa/tunga objektiv monterade i kamerahuset hängandes i kameraremmen.
Det var mina fem cent i frågeställningen.
Nöjet är helt och hållet mitt. Om det kan vara till någon hjälp är jag bara tacksam.Mycket läsvärt, tack
Men det är nog inte lastkapaciteten i öglorna på kamerahuset som det oroas om, utan hur bajonett på hus och objektiv tål belastning av långa/tunga objektiv, inte minst i samband med att man förflyttar sig, vilket innebär ytterligare belastning på bajonetter (-na).
Om ni visste hur lite det är som håller kameraremmens öglor. Kamerahustoppen i sin tur är fäst med några ynkliga M2-skruvar.
Men det är nog inte lastkapaciteten i öglorna på kamerahuset som det oroas om, utan hur bajonett på hus och objektiv tål belastning av långa/tunga objektiv, inte minst i samband med att man förflyttar sig, vilket innebär ytterligare belastning på bajonetter (-na).
Tror inte jag heller. Mitt bidrag till tråden var en reflektion och inte en sanning, dessutom antar jag att man gör vad man själv finner lämpligt, alt. vad man känner sig bekväm med.(...) Tror inte man bör ha några neuroser över det (...).
Om ni visste hur lite det är som håller kameraremmens öglor. Kamerahustoppen i sin tur är fäst med några ynkliga M2-skruvar.