Annons

View NX eller RAW konverterare

Produkter
(logga in för att koppla)

zirkaloy

Aktiv medlem
Finns det någon bra gratis RAW konverterare som man kan ladda ner? Använder idag View NX som jag tycker är ganska värdelös. Använder i övrigt PS7.

View NX gör ett fantastiskt arbete med Nikons råfiler rent tekniskt om du kan leva med dess begränsade inställningsmöjligheter. Bättre lär du inte hitta. Vi är några här på FS som har testat och det verkar som om View NX använder samma alogitmer som Capture NX och den ger bilder i absolut världsklass.

Nu är ju tyvärr inte View NX primärt avsett som en råfilskonverterare utan mer som en filebrowser med begränsade konverteringsmöjligheter. Vill du ha samma kvalitet på konverteringen men med fullständiga inställningsmöjligheter så är ju Capture NX ett alternativ. Tyvärr är Capture NX inget vidare program för att konvertera många bilder. Maken till kass gränssnitt går nog inte att uppbringa men högkvalitativa bilder blir det. Men tyvärr kostar den pengar...

Fördelen med Nikons egna programvaror är att de verkar vara helt överlägsna på att reducera brus från bilderna. Tom bilderna från D2X blir kanonsnygga, Dessutom får du med dig alla inställningar som du gjort i kameran vilket du inte får med dig om du använder Adobes eller någon annan tillverkares programvaror.

Själv använder jag Adobe Lightroom till vardags (helt enastående gränssnitt men kass konverteringsalgoritmer för svårare bilder från Nikons kameror) men öppnar alltid upp bilderna i Capture NX när det är dags för utskrift eller när det är svåra bilder som skall fixas till......

För några år sedan fanns det ett antal konverterare som var gratis men jag tror att de alla försvunnit eller blivit uppköpta av de stora.....

Observera att kvaliteten på konverteringen är en smaksak men det verkar som om det är rätt många som delar min smak när det gäller Nikons NX serie vs Adobes ACR (som används i både Photoshop och Lightroom)

Senast ändrad:
Håller helt och hållet med Magnus. Även vid låga ISO-tal är det stor skillnad på hur ViewNX och Lightroom hanterar nef-filerna (och då har vi alltså inte ens börjat brusreducera).

Jag har insett att alla mina nef-filer måste passera en konverterare från Nikon för att det ska bli bra. Lite synd att måste ha det extra steget då det egentligen är Lightroom jag vill arbeta med.

Capture NX är ju helt hopplöst att jobba med så det får bli i undantagsfall vid svåra högISO-bilder jag använder det.

Det jag inte bestämnt mig för ännu är vad som blir bästa arbetsflödet. Grovsortering, vitbalans och konvertering i ViewNX bör vara de första stegen. Frågan är sedan om det ska bli 8-bitars tiff efter det och att man importerar tiff-bilderna till Lightroom? Kan det vara en vettig kompromiss mellan bildkvalitet och diskutrymme?

Tidigare hade jag ett helt annat mer komplext arbetsätt som innefattade import via Nikons Transfer, sortering i Nikon View för att till sist importera till mitt dåvarande bildhanteringsprogra där all taggning skedde.

Jag importerar numera allt till LR via LRs importdialog. Sorterar, slänger, taggar och allt annan hantering sker i LR. Jag har vid det här laget lärt mig vilka bilder som funkar i LR och vilka som måste gå via NX. Så när dessa dyker upp så öppnar jag upp dem i NX via LR. Använder helt enkelt "show in explorer" under Photomenyn i LR. Dubbelklickar på neffilen och NX drar igång.....

När jag gjort ett antal förändringar så pritar jag bilden. Om det är en bild som måste sparas i detta skick så importerar jag den till LR och skapar en "stack" med originalet.......

Det är själva konverteringen och inställningarna i View NX som jag inte tycker är bra. Krångligt och väldigt få inställningar tycker jag.

T ex "snabbjustering" där man ändrar vitbalans, sedan "picture control" där man inte kan ändra vitbalans? Vad är vitsen med detta? Tycker gamla Nikon view var bättre t o m. Det verkar dessutom vara så att den ursprungliga raw-filen skrivs över om man ändrar den?!

Har precis prövar Raw Therapee som verkar suveränt! Verkar ha någon bugg ev men inställningarna är grymma! Kanske ska testa Capture NX för att se om det kan vara något.

Senast ändrad:
zirkaloy skrev:
Har precis prövar Raw Therapee som verkar suveränt! Verkar ha någon bugg ev men inställningarna är grymma! Kanske ska testa Capture NX för att se om det kan vara något.
Jämför gärna hur Raw Therapy hanterar brus i mörka partier i en bild med högt ISO-tal jämfört med ViewNX eller CaptureNX.

ja ok, bildkvaliten är bättre i View NX men bildhanteringen är under all kritik tycker jag.

jag undrar oxå

har haft lite samma funderingar och varit inne på att kanske jobba som lars...

lawe skrev:

Det jag inte bestämnt mig för ännu är vad som blir bästa arbetsflödet. Grovsortering, vitbalans och konvertering i ViewNX bör vara de första stegen. Frågan är sedan om det ska bli 8-bitars tiff efter det och att man importerar tiff-bilderna till Lightroom? Kan det vara en vettig kompromiss mellan bildkvalitet och diskutrymme?

Har testat Adobe Lightroom som nästan alltid hänger sig när jag ska importera många NEF-bilder och som inte klarar av att importera om filen redan finns på plats. Då låser sig allt. Någon annan med samma bug?

Funderar då på Capture One, är det något att satsa på? Har kikat lite på det men kan inte se vitsen med det programmet...

Så då återstår, ska man konvertera i ViewNX och i så fall till vad?

Har fått svar från Nikon support och tyvärr är View NX starkt begränsat. Ska pröva testversion av Cature NX istället.

Re: jag undrar oxå

bladu skrev:
Har testat Adobe Lightroom som nästan alltid hänger sig när jag ska importera många NEF-bilder och som inte klarar av att importera om filen redan finns på plats. Då låser sig allt. Någon annan med samma bug?

Så då återstår, ska man konvertera i ViewNX och i så fall till vad?
Jag har inte haft några problem att importera några hundra ndf-bilder i en och samma batch i LR.

Jag lutar nu åt Magnus G arbetssätt. Det är ju inte alla bilder som man märker skillnaden på om de gått via NX eller konverterats direkt i LR. Baksidan med att ta allt via NX är ytterligare ett arbetsmoment och en massa mer GB att lagra. Tror då hellre att jag tar en extrasväng genom CNX de gånger de behövs istället för att ha det som en stående rutin.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar