Annons

Vidvinkligt makro användbart?

Produkter
(logga in för att koppla)

andnils

Aktiv medlem
Ohoj!
Funderar på ett makro till min Pentax. Jag hade från början siktat in mig på en brännvidd på cirka 70-105 mm. Fick du syn på Pentax egna 35 mm macro. En 35:a skulle för min del vara mer användbar till "vanligt" fotande, jämfört med exempelvis ett 90 mm objektiv.
Är 35 mm en för kort brännvidd för att användas vid makrofoto?
Förstoringsgraden är ju densamma (1:1), så det innebär väl helt enkelt att jag får krypa lite närmare om jag har en 35:a jämfört med en 90:a?
Med en 90:a kan jag hålla lite avstånd till giftspindeln/mördarsnigeln eller vad jag nu väljer att fota. Med 35:an måste jag väl då krypa närmare och riskera att bli spindelstucken/snigelifierad alt. skrämma bort de små söta djuren.

Vad säger ni? Finns det någon där ute som äger ett vidvinkligare makro?

Jag kan bara tala för mig själv, men jag skulle aldrig köpa en 35:a om jag skulle använda den primärt för makrofotografering. Känns som att arbetsavståndet blir jobbigt kort och att man får med "lite för mycket"

Jag har Tamrons 90/2.8 och tycker den känns för kort i vissa fall, tänker då främst på insekter.

Tycker Cyberphoto säger en klok sak om just 35 makro, Tokinas variant i det här fallet.

"Intressant även för den som letar efter en hyfsat ljusstark normaloptik, macrofunktionen får man på köpet."

Men standardmakron har väl varit synnerligen vanligt(*),och det är väl precis vad en 35:a är på en halvformatskamera?

*) t.ex. Canons eller Nikons 60/2.8

Per.

Jag skulle avråda. På den gamla goda analogtiden hade jag ett 50mm macro men bytte till 100mm som kändes mycket mer användbart, framför allt för naturfoto. Avståndet till motivet är för kort med 50mm, man fastnar i ris o grenar, skuggar motivet, har ingen plats för blixt etc. Även 100mm kan kännas kort, dom som fotar insekter gillar 180mm o liknande.

Har Pentax DA 35/2.8 Macro Limited och det är ett underbart och mångsidigt objektiv, men för makro 1:1 så ligger fokus bara några cm framför frontlinsen och motljusskyddet måste fällas in för annars tar det i motivet.

Så det är inte macro 1:1 som är den starkaste sidan av detta objektivet, utan det är mer ett normalobjektiv i kompakt storlek, med väldigt hög byggkvalite, mycket bra bildkvaliten och med makromöjligheter som en bonus.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto