Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Vidvinkelzoom?????????
- Trådstartare Dalåker
- Start datum
StaffanW
Aktiv medlem
Har själv ett Sigma 12-24 som jag trivs bra med (hade det först på en 20D och använder det nu på min 5D där det verkligen blir vidvinkel på 12mm).
Tyvärr får du inte lika mycket vidvinkel som med 10-22 (2mm gör mer än man tror vid så extrema vinklar) och 10-22 är nog något något skarpare.
Men det finns väl inte så många alternativ ned mot 10mm som också fungerar på 5DMKII.
Ett annat alternativ är att du köper 10-22 begagnat. Då kanske du inte gör någon förlust alls när du sedan säljer det.
Tyvärr får du inte lika mycket vidvinkel som med 10-22 (2mm gör mer än man tror vid så extrema vinklar) och 10-22 är nog något något skarpare.
Men det finns väl inte så många alternativ ned mot 10mm som också fungerar på 5DMKII.
Ett annat alternativ är att du köper 10-22 begagnat. Då kanske du inte gör någon förlust alls när du sedan säljer det.
avslutad120828
Avslutat medlemskap
Hej! Jag är på g att inhandla en canon ef10-22 men såg att den ej passar kameran som ligger i inköpsplanen längre fram ( 5d MK11). Jag har en 40d idag.
Vilket annat obj rekommenderas som passar båda??
MVH
Håkan
Har du funderat något på 16-35 eller 17-40? Bägge är EF-objektiv och passar således till både 5DMKII och 40D. De är dessutom L-objektiv bägge två. Beror helt på hur pass mycket vidvinkel du behöver?
CalleA
Aktiv medlem
Hej,
Sigma har ju ett 10-20mm (Sigma 10-20mm F4-5.6 EX DC HSM, http://www.sigma-photo.com/lenses/lenses_all_details.asp?id=3301&navigator=6). Är dock osäker på om deras DC-objektiv passar på 5D.
Sigma har ju ett 10-20mm (Sigma 10-20mm F4-5.6 EX DC HSM, http://www.sigma-photo.com/lenses/lenses_all_details.asp?id=3301&navigator=6). Är dock osäker på om deras DC-objektiv passar på 5D.
Olle
Aktiv medlem
Det här http://sigmaphoto.com/lenses/lenses_all_details.asp?id=3236&navigator=1 är nog det vidvinkligaste raktecknande objektivet du kan hitta till en 24x36 mm stor sensor.
Olle
Olle
LeffeHP
Aktiv medlem
Hej! Jag är på g att inhandla en canon ef10-22 men såg att den ej passar kameran som ligger i inköpsplanen längre fram ( 5d MK11). Jag har en 40d idag.
Vilket annat obj rekommenderas som passar båda??
MVH
Håkan
Hur långt fram i tiden ligger 5DmkII?
Ett alternativ är ju att köpa ett begagnat 10-22 och sesan sälja det när det dags för byte av hus. Du lär ju inte tappa speciellt mkt pengar på det.
/L
Leo S
Avslutat medlemskap
Tack för alla synpunkter och förslag! Jag hade glömt att 5d var en fullformatare så nu får jag tänka om. Jag har en Sigma 18-50Ex som jag är nöjd med. Någon som vet om den funkar till 5d? Funkar den så får jag ju sparat pengar till köpet av 5d.
MVH
Håkan
Nej, det gör den inte (undrar om jag hann först?)!
Leo S
Avslutat medlemskap
Köp ett Tokina 11-16/2,8. Ett utmärkt objektiv till 40D, som dessutom ger dig 16mm i fullformat.
Nja, för det första funkar den ju inte med 5D om Håkan nu skaffar den i framtiden, för det andra motsvarar väl 11 mm närmare 18 mm (17,6) i småbildsformatet. Petimetrigt, jag vet.
sjögård
Ny medlem
Nja, för det första funkar den ju inte med 5D om Håkan nu skaffar den i framtiden, för det andra motsvarar väl 11 mm närmare 18 mm (17,6) i småbildsformatet. Petimetrigt, jag vet.
Men det är ju just det den gör! 11-16 på en crop motsvarar ca 18-28 i småbild, så det har du alldeles rätt i. Det intressanta är dock att det går att använda objektivet på en småbildskamera i 16mm läget och då alltså få 16mm i småbild. Fungerar jättebra på min EOS 1V.