Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vidvinkelzoom?????????

Produkter
(logga in för att koppla)

Dalåker

Aktiv medlem
Hej! Jag är på g att inhandla en canon ef10-22 men såg att den ej passar kameran som ligger i inköpsplanen längre fram ( 5d MK11). Jag har en 40d idag.
Vilket annat obj rekommenderas som passar båda??
MVH
Håkan

Har själv ett Sigma 12-24 som jag trivs bra med (hade det först på en 20D och använder det nu på min 5D där det verkligen blir vidvinkel på 12mm).

Tyvärr får du inte lika mycket vidvinkel som med 10-22 (2mm gör mer än man tror vid så extrema vinklar) och 10-22 är nog något något skarpare.
Men det finns väl inte så många alternativ ned mot 10mm som också fungerar på 5DMKII.

Ett annat alternativ är att du köper 10-22 begagnat. Då kanske du inte gör någon förlust alls när du sedan säljer det.

Hej! Jag är på g att inhandla en canon ef10-22 men såg att den ej passar kameran som ligger i inköpsplanen längre fram ( 5d MK11). Jag har en 40d idag.
MVH
Håkan

Har du funderat något på 16-35 eller 17-40? Bägge är EF-objektiv och passar således till både 5DMKII och 40D. De är dessutom L-objektiv bägge två. Beror helt på hur pass mycket vidvinkel du behöver?

MVH
Håkan

Hur långt fram i tiden ligger 5DmkII?
Ett alternativ är ju att köpa ett begagnat 10-22 och sesan sälja det när det dags för byte av hus. Du lär ju inte tappa speciellt mkt pengar på det.
/L

Canons 16-35 2.8 är ju lika mycke vidvinkel på en 5d som en 10-22 är på en 40d..ganska så exakt me brännvidden. Får för mig att man inte vill ha en raktecknande vidvinkel som e mindre än det på en fullformatare men.. ja kan väl ha fel.

Tack för alla synpunkter och förslag! Jag hade glömt att 5d var en fullformatare så nu får jag tänka om. Jag har en Sigma 18-50Ex som jag är nöjd med. Någon som vet om den funkar till 5d? Funkar den så får jag ju sparat pengar till köpet av 5d.
MVH
Håkan

Tack för alla synpunkter och förslag! Jag hade glömt att 5d var en fullformatare så nu får jag tänka om. Jag har en Sigma 18-50Ex som jag är nöjd med. Någon som vet om den funkar till 5d? Funkar den så får jag ju sparat pengar till köpet av 5d.
MVH
Håkan

Nej, det gör den inte (undrar om jag hann först?)!

Köp ett Tokina 11-16/2,8. Ett utmärkt objektiv till 40D, som dessutom ger dig 16mm i fullformat.

Nja, för det första funkar den ju inte med 5D om Håkan nu skaffar den i framtiden, för det andra motsvarar väl 11 mm närmare 18 mm (17,6) i småbildsformatet. Petimetrigt, jag vet.

Jag har fotat väldigt mkt vidvinkel med 30D + Sigma 10-20 och 5D + Sigma 12-24.. å jag har sålt mitt Sigma 12-24, då jag även har 16-35/2,8 för 16mm räcker verkligen på fullformat!
Sen är ju inte sigma 12-24 världens skarpaste optik. Då upplevde jag sigma 10-20 skarpare!

Tycker du ska fundera på hur viktigt det är att vidvinkelzoomen passar både crop & FF eftersom det blir så dramatiskt olika bildvinklar. För crop-kameran krävs att brännvidden börjar på ca 10-12mm, vilket är sjuuuukt vidvinkligt på FF.

Nja, för det första funkar den ju inte med 5D om Håkan nu skaffar den i framtiden, för det andra motsvarar väl 11 mm närmare 18 mm (17,6) i småbildsformatet. Petimetrigt, jag vet.

Men det är ju just det den gör! 11-16 på en crop motsvarar ca 18-28 i småbild, så det har du alldeles rätt i. Det intressanta är dock att det går att använda objektivet på en småbildskamera i 16mm läget och då alltså få 16mm i småbild. Fungerar jättebra på min EOS 1V.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar