Annons

vidvinkelzoom... vilken?

Produkter
(logga in för att koppla)

hailstorm

Aktiv medlem
Hejsan... hoppas att titeln talar för sig själv. Jag ska köpa dels en 50/1.4 (min 1.8mk2 håller på att paja) och dels en ny zoom...

Jag har ef-s fattade 18-55 och den är ju minst sagt inget att hänga i julgranen (för priset är den jävligt fin men jag vill ha bättre)...

Ljusstyrkan är viktig så jag vill ha en ljusstark zoom... Zom jag ser det finns det några alternativ:

Sigma EX 17-35/2,8-4,0 DG HSM till Canon AF
Sigma EX 15-30/3.5-4,5 DG till Canon AF
Sigma EX 18-50/2,8 DC till Canon (allergisk mot aps-c optik)

Just nu lutar det åt Ex 17-35an HSM + ft mf... men kantskärpan är tydligen dålig på den... SNÄLLA!!! hjälp mig... finns det någon optik från någon annan tillverkare som är bättre än dessa för samma pris?

Avråder från Sigma 15-30, inte därför att bilderna blir skapta, men väl därför att filter inte låter sig monteras, bilderna blir ordentligt böjda samt att fokusmotorn låter som en stucken gris och motljusegensparena är förskräckliga. I övrigt är objektivet trevligt. Jag sålde mitt exemplar och köpte ett Canon EF-17-40/4L istället.

Sigma 12-24?
Funkar till fullformat (jag har dammat av min analoga bara för glädjen att fota med 122°) och jag tycker att den är väl så skarp som andra supervidvinklar.
Inte så ljusstark, men på en modern dslr kan man ju höja iso rätt bra. Litet skärpedjup får du ju i princip inte i alla fall vid dessa bränvidder.
Kanonbyggkvalitet, ljudlös HSM-fokus.

Carlos skrev:
Sigma 12-24?
Funkar till fullformat (jag har dammat av min analoga bara för glädjen att fota med 122°) och jag tycker att den är väl så skarp som andra supervidvinklar.
Inte så ljusstark, men på en modern dslr kan man ju höja iso rätt bra. Litet skärpedjup får du ju i princip inte i alla fall vid dessa bränvidder.
Kanonbyggkvalitet, ljudlös HSM-fokus.

mjooo... det är ett alternativ helt klart... dock lite lite mm i ytterläge...

Dålig kvalitet (varken optiskt eller byggmässigt) tycker jag def inte att det är på EF-S 10-22 mm faktiskt. Men kör du även analogt då är ju saken en annan förstås...

Uttryck skrev:
Dålig kvalitet (varken optiskt eller byggmässigt) tycker jag def inte att det är på EF-S 10-22 mm faktiskt. Men kör du även analogt då är ju saken en annan förstås...

jag har hört mycket gott om den optiken... men som sagt... analogist i själ och hjärta.

RolandM skrev:
Avråder från Sigma 15-30, inte därför att bilderna blir skapta, men väl därför att filter inte låter sig monteras, bilderna blir ordentligt böjda samt att fokusmotorn låter som en stucken gris och motljusegensparena är förskräckliga. I övrigt är objektivet trevligt. Jag sålde mitt exemplar och köpte ett Canon EF-17-40/4L istället.
Sätt på filterhållaren..? Den gör dessutom att motljusegenskaperna blir bättre. Testade mitt ex i motljus i helgen och sååå dåligt var det inte. Motorljudet är vasst, en den fokuserar snabbt. Gillar man inte böjda linjer ä det kanske fel objektiv, men detta är inget fel utan en smaksak. Jag föredrar böjda linjer framför uttöjda partier som man får med ett raktecknande objektiv. Skärpan är lika bra som 70-200mm f/2,8! Rekommenderas av mig.

/Pontus

Hej

Jag står i vågen att byta ut min 18-55 till en Sigma 17-35 eller 15-30

Vilken skulle ni rekomendera?

Sigmas 18-50 är inte ett val, då jag kör en del analogt mellan varven också

Testa gärna 15-30mm för att se om du kan leva med det vassa ljudet (som jag har börjat gilla...), den betydande storleken, de omryktade motljusegenskaperna som jag inte riktigt lyckats reproducera ännu och böjda linjer i kanten vid 24mm. Kan du det skulle valet vara lätt för mig. Det är en proffsglugg som enl FOTO var prisvärd för 8000kr. Kostar nu 3500kr ny! Rena klippet! Skärpan är så bra att jag inte trodde att det var möjligt med vidvinkelzoom! Men Roland var ju inte lika nöjd, så det kan ju vara bra att testa först...

17mm är en aning långt för mig. Jag vill ha motsvarande 24mm i småbild, dvs 15mm brännvidd, till min 20D. Annars vet jag inte mycket om den gluggen.

/Pontus

Tamron 17-35 verkar enligt alla tester och user-reviews jag läst vara betydligt bättre än Sigmas 17-35.

Om du är villig att offra lite vidvinkel är Canon 20-35 inget dåligt val.

Carlos skrev:
Sigma 12-24?
Litet skärpedjup får du ju i princip inte i alla fall vid dessa bränvidder.
Nja ! Litet skärpedjup går att få men då måste man ha riktigt stora bländaröppningar (>2.8). Detta kanske inte funkar men det bästa man får är Sigma EX 17-35/2,8-4 DG HSM för ca. 4700 kr på cyber.
Enda alternativet är fasta objektiv med största bländaren på 1.8 eller ännu hällre 1.4.

Mitt Sigma EX 30mm f/1.4 DC HSM ger ett riktigt kort skärpedjup (ca. 3-4cm).

Mvh Erik !

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar