Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Vidvinkelobjektv för statsmiljöer
- Trådstartare Phiton68
- Start datum
Phiton68
Medlem
Vad rekommenderar ni
Glömde ju skriva att jag har en Canon EOS 500 D =)
apersson850
Aktiv medlem
Jag använder också EF-S 10-22mm f/3,5-4,5 USM. Fungerar bra. Sigman har jag inte provat.
T.Westerberg
Aktiv medlem
Jag har tokina 11-16mm 2,8. Sjukt bra objektiv. Jag är mycket, mycket nöjd med det!!! Om du inte vill ha canons egna som kostar mycket mer. (som antagligen är snäppet bättre också). Så säger jag lätt tokina. Sigma och jag har aldrig varit kompisar.
Jag vill alltid använda Nikons eller Canons egna gluggar till respektive kamera, dom är mycket bättre. Fast med Tokina gjorde jag ett undantag jag inte ångrar för en dag. =) Hoppas det hjälper.
Jag vill alltid använda Nikons eller Canons egna gluggar till respektive kamera, dom är mycket bättre. Fast med Tokina gjorde jag ett undantag jag inte ångrar för en dag. =) Hoppas det hjälper.
mapem
Aktiv medlem
Eller Sigma 10-20. Finns i två varianter. En med bländare 4-5,6 och en nyare (och dyrare) med konstant bländare 3,5. Den första är skarpare men har lite mer distorsion.
Sigma 10-20/4-5,6 har jag egen erfarenhet av. Den är skarp i centrum men något oskarp i hörnen fullt öppen mellan 10-14mm. Om man bländar ner till 5,6 eller helst 8 blir det skarpt över hela bilden. I resten av omfånget är den mycket skarp även på full glugg. Distorsionen märks men stör normalt inte så mycket. Jag tycker det är ett mycket bra objektiv.
Sigma 8-16 har jag aldrig provat. Den verkar ju lovande, men är kanske lite kort uppåt. Jag tycker 10-20 är rätt bra omfång (motsvarande 16-32 i småbildsformat) som gör att jag tror man använder den mer. Det är sällan jag önskat mig kortare brännvidd än 10mm. Canons 10-22 har ett ännu bättre omfång förstås, men den är betydligt dyrare. Tamron har en 10-24 men den presterar inte så bra skärpemässigt tyvärr, annars har den ett ännu trevligare omfång (motsv 16-38 mm).
Sigma 10-20/4-5,6 har jag egen erfarenhet av. Den är skarp i centrum men något oskarp i hörnen fullt öppen mellan 10-14mm. Om man bländar ner till 5,6 eller helst 8 blir det skarpt över hela bilden. I resten av omfånget är den mycket skarp även på full glugg. Distorsionen märks men stör normalt inte så mycket. Jag tycker det är ett mycket bra objektiv.
Sigma 8-16 har jag aldrig provat. Den verkar ju lovande, men är kanske lite kort uppåt. Jag tycker 10-20 är rätt bra omfång (motsvarande 16-32 i småbildsformat) som gör att jag tror man använder den mer. Det är sällan jag önskat mig kortare brännvidd än 10mm. Canons 10-22 har ett ännu bättre omfång förstås, men den är betydligt dyrare. Tamron har en 10-24 men den presterar inte så bra skärpemässigt tyvärr, annars har den ett ännu trevligare omfång (motsv 16-38 mm).
superboy77
Aktiv medlem
För stadsmiljöer skulle jag rekommendera Canon TS-E 17/4.0 L. Vad jag sett från det får hakan att falla.
perstromgren
Aktiv medlem
För stadsmiljöer skulle jag rekommendera Canon TS-E 17/4.0 L. Vad jag sett från det får hakan att falla.
... och plånboken med den! 23 700:- på Cyberphoto.
Per.
mapem
Aktiv medlem
Visst, det är det bästa man kan ha, men helst då på en FF eller möjligen APS-H för att få tillräckligt stor vidvinkel. Men jättedyrt som sagt.
Jag har ägnat mig en hel del åt arkitekturfoto och stadsmiljöer rent allmänt och har nyligen plåtat en del i Stockholm för en bok. Då har jag mest använt Sigma 10-20 och ibland Canon EF 50/1,8. Med de funktioner som finns i LR3 och DxO Pro för att trixa med perspektivet klarar man sig bra utan tilt/shift-glugg (eller restitutionsobjektiv som jag en gång lärde mig att det hette, fanns till Hasselblad bla och var populärt inom arkitekturfoto).
Har man inte något dessa program kan jag rekommendera PTLens. Det fungerar mycket bra och är lättanvänt. Men DxO Pro kostar inte så värst mycket mer att ladda ner och då får man en superbra råkonverterare också. LR3 är snuskigt dyrt, om man inte är student eller lärare. Konstig prissättning.
PS. Man kunde trixa före datorerna också. Det var bara att luta på förstoringsapparaten eller fotopapperet för att räta upp grodperspektivet.. Med stor bländare fick man smalt skärpeplan, med liten bländare i stället stort skärpedjup och det var väl vad man oftast ville ha för stadsmiljöer.
Senast ändrad:
T.Westerberg
Aktiv medlem
Nämn Tokina lite mer! Jämför tester mellan Tokina och Sigma? Jag vet inte vad du har för budget iof. Tokina 11-16 ligger på 7000:-.
Heikkinen
Aktiv medlem
Nämn Tokina lite mer! Jämför tester mellan Tokina och Sigma? Jag vet inte vad du har för budget iof. Tokina 11-16 ligger på 7000:-.
Jag har också kollat en del på Tokina 11-16 och den verkar ha fått väldigt bra betyg och är inte allt för dyr