Annons

vidvinkelobjektiv till Sony

Produkter
(logga in för att koppla)

Pollock

Aktiv medlem
Hej,
Jag tittar på gamla minolta objektiv (kan även tänka mig andra märken). Ville bara höra vilka objektiv som är bra och prisvärda? vad är ett bra pris på minolta 20mm eller 35mm?

*jag kan betala upp till 5-6000 kr

Mvh
 
Senast ändrad:
Hej,
Jag hade först ett tamron11-18 som jag var jättenöjd med. Av någon dum anledning så sålde jag detta och köpte ett sigma 12-24 för att det skulla vara bättre enligt vissa tester. Sigmat är coolt på FF, men annars onödigt i min mening. Ett beg Tamron eller KM är ett bättre köp om du har APC-storklek. 17-35 2,8-4 (D) (eller G) tycker jag annars är ett mycket vettigt alternativ om man vill ha lite längre brännvidd. Jag tycker det funkar till i princip allt. Men du kanske bara är ute efter fasta brännvidder? Tänk på att äldre optik oftast inte har samma ytbehandling och till viss del är ganska övervärderade (i min mening). Om du missat denna sida så finns det jättemycket tester på sony och km http://www.kurtmunger.com/lens_reviews_id21.html

Mvh
Björn
 
Ytbehandling på linserna menar jag. En del gammal optik har problem med CA (lila skimmer runt kontrastrika delar) men det beror på hur man fotograferar. Kolla sidan som jag tipsa om, han gör en massa fototester där man kan se hur optiken presterar på just denna punkt. Jag är ingen expert på ytbehandling, men kolla hans tester så ser man i alla fall vad jag menar. Över lag så tycker jag mig se detta fenomen mer på äldre optik. Jag hade nog med din budget kikat på ett "Sigma EX 20/1,8 DG" eller liknande.

Mvh
Björn
 
Cool! tack for tipset (har inga svenska bokstavar po denna dator, bor i holland). Vad tycker du ar ett bra pris for ett Sigma 20mm i vanligt gott skick?

Mvh
 
Med din budget så får du det nytt sigma :)
Sonys egna 20 2,8 skall också vara bra, men jag har inte provat dessa objektiv själv så jag kan inte råda dig. Kör du APC eller FF?
Om du inte kör Full Frame så har 20 mm ganska begränsat användningsområde. Jag hade själv satsat på en zoom eller 28 mm som enligt många tester ofta är skarpare. Själv kör jag 50mm fast för porsträtt och detaljfoto osv. Bästa tipset är nog att du tar dig till en välsorterad fotoaffär och ber att få testa objektiven på plats, så ser du ju själv.
Vad har du tänkt dig att anväda objektivet till?

Mvh
Björn
 
tack! va ar ett bra pris for detta objektiv? det var ett par repor po frontglaset... har det stor inverkan po bilderna (forstor att det varierar)?

Mvh
 
köp mitt sigma istället

Tja, den här gick ju för 1025:- t ex, så det var väl ett bra pris :)
Jag vet inte riktigt hur repor påverkar kvaliteten på ett 20mm. På ett macro kan det vara "katastrof" men på vidvinkel antar jag att det inte gör lika mkt. Svårt att säga.
Jag har lagt ut mitt 12-24 till försäljning, köp det istället ;-)

Mvh
Björn
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.