Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vidvinkelobjektiv för landskap (Nikon)

Produkter
(logga in för att koppla)

Perfn

Ny medlem
Hej hej,

Sitter planerar ett inköpt av ett vidvinkelobjektiv för fotografering av landskap och arkitektur. Idag har jag en Nikon D90 med ett Tamron 17-50/2.8 och vill utöka lite men har som sagt fastnat.

Vad bör man kolla efter? Är ett fast objektiv eller en vidvinkelzoom smartast när det kommer till kvalité/pris? Eller kan det vara så att mitt objektiv räcker till så pass att det inte är någon större mening att kosta på sig ett nytt "vanligt" vidvinkelobjektiv utan istället börja kolla lite på fisheye?

Ca 5000 spänn har jag tänkt mig att lägga ut och jag har kollat ganska mycket på Tokina 11-16/2.8, både nytt och begagnat. kan det vara ett lämpligt objektiv? Jag kan tänka mig att pressa budgeten lite om det skulle behövas. För jag köper hellre ett riktigt bra objektiv än att jag ett år senare ska känna att jag växt ur grejerna och vill ha nåt bättre. Fast det kanske man alltid gör :D

//Erik
 
Har alltid enbart haft objektiv med fast bländare tills jag fick tag i ett Nikon 16-85 VR nästintill gratis, men stör mig alltid på att det ej är fast bländare.

Jag har alltid känt så också men jag har ingen aning varför. Fast bländare har alltid känts som ett kvalitetstecken för mig men det är kanske bara nåt jag har intalat mig. :)


Det fanns mycket intressant på sidorna. jag har dessutom planer på att köpa ett Cokin Z-Pro system och att inte alla hade filtergänga fanns inte i min tanke. Det sätter ju lite gränser för brännvidden också eftersom systemet klarar ner till 20 mm på fullformat vilket jag får till ca 13 mm för DX. Även fast Sigma 8-16 såg ut som ett bra alternativ kanske man blir lite limiterad om man vill använda sina filter.

Både Sigma 10-20 eller ett begagnat Nikon 10-24 ser ju ut som bra alternativ. Man får både bra användning av dom om man vill fota med filtersystemet och man har bra möjligheter gå ner i riktigt låga brännvidder om man vill.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.