Jag har ju en Crop kamera så hade tänkt mig något mellan 5-15 och får gärna vara zoom.
Jag hoppas du är medveten om att en så kort brännvidd som 5 mm på ett APS-C hus är
väldigt extrem, det är mycket svårt att inte få med sig själv i bild med ett sådant objektiv.
Det är i dagsläget nog bra Sigma som har något sådant i sitt sortiment i form av
Sigma EX 4,5/2,8 DC HSM, objektivet är ger inte ett normalt perspektiv utan är ett fisköga (fisheye) som ger en cirkelrund bild i mitten av bildytan (resten är svart). Väldigt speciellt, inget för normal användning således.
Men jag gissar att du egentligen inte var ute efter ett fisköga, utan ett normalt raktecknande (rektilinjärt) objektiv. Då är 8 mm det kortaste som går att köpa i form av
Sigma 8-16/4,5-5,6 DC HSM, 8 mm är dock fortfarande en väldigt extrem och svåranvänd brännvidd som har en bildvinkel på 121 grader.
Personligen tror jag att du har mer nytta av ett objektiv med ett brännviddsomfång på c:a 10-20 mm, du får då ett omfång som går från ganska extrem vidvinkel (10 mm) till lätt vidvinkel (20 mm). De flesta tillverkare har objektiv med detta omfång, så du kan välja efter din egen plånbok.
Har funderat på att uppgradera mig till en 7D i jul så objektivet ska passa galant till den också!
Allt som passar din 1000D kommer passa en 7D.
Min budget ligger någonstans mellan 1-3 tusen behöver ej vara canon.
Som jag har skrivit är din önskade brännvidd ganska extrem, därför är också objektiven ganska dyra. Du får nog räkna med ett nypris från 4500 kr, men det borde inte vara helt omöjligt att få tag i ett begagnat för kanske 3000 kr men lägre än så kommer du förmodligen inte.
Vill du komma billigare undan får du titta på helmanuella objektiv (ingen autofokus eller automatisk nedbländning) med fast brännvidd (ej zoom), egentligen inte något jag skulle rekommendera till en nybörjare. Då finns det ett 14 mm objektiv,
Samyang 14/2.8 MF, som kostar runt 3200 kr nytt.
Jag vet inte riktigt vad de här aspherical (Stavning?) är men gissar på att de e när bilden blir lite rund! Snälla en Amatör sitter bakom datan och jag behöver DIN hjälp!
Aspherical (din stavning var korrekt) eller asfärisk (på Svenska) har inget med hur bilden ser ut, du tänker nog på fisköga (fisheye) som ger "runda" bilder. När objektivet är asfärisk har det helt enkelt en lins i objektivet som är specialslipad på ett lite mer komplicerat sätt (ytans krökning varierar) och därför ger objektivet bättre bildkvalitet än om en enklare normalslipad lins hade använts. Egentligen inget du behöver bry dig om, även om många tillverkare använder ordet för att få deras objektiv att verka lite märkvärdigare än de egentligen är.
För 20-30 år sedan var det väldigt svårt att tillverka asfäriska linser, objektiv med sådana var då mycket dyra och märkvärdiga men idag sker tillverkningen med datorstyrda maskiner till låg kostnad varför allt fler objektivkonstruktioner använder sig av asfäriska linser.