Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vidvinkel???

Produkter
(logga in för att koppla)

Dennon

Aktiv medlem
Ska åka till New York över nyår och behöver en vidvinkelglugg? Har ingen sen tidigare och behöver lite tips från er? VAd har ni för erfarenheter?

Dennis

Jag vill med ha en vidvinkel till min D80 och är inställd på tokinas 12-24, har testat den och den känns riktigt bra på kameran. Den gamla versionen borde du kunna få billigt begagnat i NY på B&H eller nån av alla kameraaffärer. Jag fick ett "begagnat" 50 1.8 i originalförpackning för ca 600 kr så det finns möjlighet till kap!

Rekommenderar Tokinas 11-16/f2.8, om du har ett hus med DX-format! En MYCKET trevlig glugg, som tål tuffa tag i New York! Prisvärd, jämfört med Nikons motsvarigheter och ett bra omfång om du har en vettig normalzoom sedan tidigare....

Många talar varmt om Tokina 11-16/2.8. Jag själv har Nikons 10-24. Den har inte f/2.8 som Tokinan men fördelen att gå upp til 24 mm. Jag uppskattar verkligen det stora brännviddsomfånget. Vid 24 mm är det inte så "hemskt" vidvinkligt om man har behov av att snabbt fota på det sättet. Jag använder min 10-24 vid just 10 mm och 24 mm. Däremellan är det inte ofta jag ligger. Man kan inte få allt i ett och samma objektiv, åtminstone inte till vettiga priser. Fundera över vad du tror du prioriterar; f/2.8, brännviddsomfång...?

Nikon AF-S 14-24/2,8 G ED - ett objektiv som tom jag som Canonist fundert på...
Om man vill snåla lite så skulle jag kika på Tokina 11-16/2,8 inte för ljusstyrkan utan för de optiska kvalitéerna.

Jag har tidigare ägt Tokinas 11-16/2,8 och kör du DX är det en mycket bra glugg till rimlig peng. Nu har jag Nikons 14-24/2,8 och den är svårslagen.

En 14-24:a vore ju en dröm. På FX. På DX också kanske. Men när det gäller bildutsnitt så är det icke försumbar skillnad på 10/11 mm och 14 mm. Det måste man ju överväga, om 14 mm på DX är tillräcklig kort brännvidd. Kostar ju en slant också. :)

Jag kan varmt rekommendera Sigma 10-20. Ett riktigt roligt objektiv, med fina resultat.

Jag har förresten ett till salu för en billig penning :)

Hade jag kunna använda det på min D700, så skulle jag aldrig sälja det.

Skall du till NY köp där. Beg på B&H eller Adorama tycker jag inte lönar sig så mycket. Förmodligen är Nikkor 12-24 eller 14-24 mest prisvärda kontra Sverige. Andra alt är Tokina 11-16/2,8 eller 12-24 (skulle i första hand föreslå den förstnämnda av dessa). Inte att förglömma, om man kan leva med lite sämre ljusstyrka, och kom ihåg att vidvinklar måste ändå bländas ner för kantskärpa så dålig ljusstyrka måste inte vara det handikapp man tror, är Sigmas nya 8-16 som fått bra recensioner. Skulle nog undvika Sigmas 10-24or och 12-24 (FX format) och skippa Tamrons.

"Över nyår". Så han kanske inte alls har åkt. O för övrigt så funkar fotosidan.se även på andra sidan jorden. :p
Men annars kan även jag rekomendera Tokinan. Min bror har en sån och den funkar klockrent.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar