Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Vidvinkel???
- Trådstartare Dennon
- Start datum
Herr_Berg
Aktiv medlem
Jag vill med ha en vidvinkel till min D80 och är inställd på tokinas 12-24, har testat den och den känns riktigt bra på kameran. Den gamla versionen borde du kunna få billigt begagnat i NY på B&H eller nån av alla kameraaffärer. Jag fick ett "begagnat" 50 1.8 i originalförpackning för ca 600 kr så det finns möjlighet till kap!
bigbongo
Aktiv medlem
Många talar varmt om Tokina 11-16/2.8. Jag själv har Nikons 10-24. Den har inte f/2.8 som Tokinan men fördelen att gå upp til 24 mm. Jag uppskattar verkligen det stora brännviddsomfånget. Vid 24 mm är det inte så "hemskt" vidvinkligt om man har behov av att snabbt fota på det sättet. Jag använder min 10-24 vid just 10 mm och 24 mm. Däremellan är det inte ofta jag ligger. Man kan inte få allt i ett och samma objektiv, åtminstone inte till vettiga priser. Fundera över vad du tror du prioriterar; f/2.8, brännviddsomfång...?
Fredrik AVT
Aktiv medlem
Skall du till NY köp där. Beg på B&H eller Adorama tycker jag inte lönar sig så mycket. Förmodligen är Nikkor 12-24 eller 14-24 mest prisvärda kontra Sverige. Andra alt är Tokina 11-16/2,8 eller 12-24 (skulle i första hand föreslå den förstnämnda av dessa). Inte att förglömma, om man kan leva med lite sämre ljusstyrka, och kom ihåg att vidvinklar måste ändå bländas ner för kantskärpa så dålig ljusstyrka måste inte vara det handikapp man tror, är Sigmas nya 8-16 som fått bra recensioner. Skulle nog undvika Sigmas 10-24or och 12-24 (FX format) och skippa Tamrons.
wfrank
Aktiv medlem
Nya Sigma 8-16 om den är billigare än i Sverige. Har Canon men samma finns till Nikon, i Sverige lite dyrare t Nikon. Ber om ursäkt för att länka till egen bild men här är ett exempel som mitt tidigare Sigma 10-20 inte fixat: http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=2189068&target=
8 är roligare än 10, 11, 12 och vad nu de andra N-kompatibla objektiven kan ge. Det är stor skillnad på mm där nere.
8 är roligare än 10, 11, 12 och vad nu de andra N-kompatibla objektiven kan ge. Det är stor skillnad på mm där nere.
perstromgren
Aktiv medlem
Dennis har nog åkt redan...
Per.
Per.
Dennon
Aktiv medlem
Dennis har nog åkt redan...
Per.
Nej Dennis är kvar!!! Tack för era inlägg! Självklart blir det B&h!!