Annons

Vidvinkel, tips någon?

Produkter
(logga in för att koppla)
Avtonade gråfilter?

Jag har aldrig läst om någon som har använt gradual-filter "baktill" på objektiv, varken på vidvinkelobjektiv med gelatinhållare eller teleobjektiv med "riktigt" filterhållare. Jag tycker dock att det borde fungera, under förutsättning att det går att få tag på gradual-filter i gelatin. Men bara för att testa om det funkar så borde väl en overheadfilm med laserprintad gradient klippt till rätt storlek fungera. Jag skulle prova det själv om jag bara hade ett objektiv med filterhållare...
 
Jag har aldrig läst om någon som har använt gradual-filter "baktill" på objektiv, varken på vidvinkelobjektiv med gelatinhållare eller teleobjektiv med "riktigt" filterhållare. Jag tycker dock att det borde fungera, under förutsättning att det går att få tag på gradual-filter i gelatin. Men bara för att testa om det funkar så borde väl en overheadfilm med laserprintad gradient klippt till rätt storlek fungera. Jag skulle prova det själv om jag bara hade ett objektiv med filterhållare...

Jag misstänker att det fungerar dåligt, och att det blir alldeles för tydlig "kant" mellan grått och ljust när man sätter filtret där.. Däremot fungerar det förstås utmärkt med alla möjliga filterhållare framtill också på Tamrons supervidvinkelzoom.

Som kuriosa kan nämnas att många äldre supertelen hade ett litet fack för insticksfilter (runda eller gel) och den optiska konstruktionen var gjord för att det alltid skulle sitta glas där - de blev alltså teoretiskt sämre utan filter. Jag tror inte moderna gluggar är byggda på det viset oavsett brännvidd dock.
 
Ja det satt ett uv filter. Det kunde bytas, främst med syftet om man skulle fotografera på längre avstånd o vill minska blåstick.
eller gul/röd för svartvitt.
OM jag nu har fått det rätt förklarat för mig.
 
Ja det satt ett uv filter. Det kunde bytas, främst med syftet om man skulle fotografera på längre avstånd o vill minska blåstick.
eller gul/röd för svartvitt.
OM jag nu har fått det rätt förklarat för mig.

Det kunde bytas och användas på precis samma sätt som andra filter, och inte "främst" för något (de monterades i en helt vanligt filtergänga). Också polfilter gick att sätta i samma hål, men då var man tvungen att ha ett speciellt filter och en speciell hållare så att det gick att vrida på filtret.

Detta är dock alldeles oerhört off topic eftersom det enda objektivet i tråden som använder bakre filter inte fungerar likadant, och dessutom bara passar på Canon. Nikons 14-24 har inte möjlighet att montera gelfilter baktill tyvärr.
 
Finns ett bra och relativt billigt alternativ: Sigma 12-24 DG HSM II. Halva vikten av Nikon 14-24/2.8 (som jag haft 2 ex av. Mycket bra glugg). Men Sigmat är fullt användbar vid 12 mmm och jag använder det på Nikon D800, men även med adapter på Sony A7R (Båda kamerorna har ju samma typ av sensor och 36mp),'

Här en länk till bildexempel på kant- mitt och midrängeskärpa vid 12mm som publicerades i en annan tråd.

http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=2008596&postcount=321

Jag har tagit massor av landskapsbilder med denna glugg och saknar faktiskt inte Nikon 14-24 längre.

Dock gäller det att man skaffar version 2 av denna glugg (med blank yta).

//Lennart
 
Jag misstänker att det fungerar dåligt, och att det blir alldeles för tydlig "kant" mellan grått och ljust när man sätter filtret där.. Däremot fungerar det förstås utmärkt med alla möjliga filterhållare framtill också på Tamrons supervidvinkelzoom.

Som kuriosa kan nämnas att många äldre supertelen hade ett litet fack för insticksfilter (runda eller gel) och den optiska konstruktionen var gjord för att det alltid skulle sitta glas där - de blev alltså teoretiskt sämre utan filter. Jag tror inte moderna gluggar är byggda på det viset oavsett brännvidd dock.

Jodå Anders, även moderna objektiv har filterhållare med ett "filter" som skall vara på plats.
Nikons nya 400/2,8 FL har det.
/Frode
 
Tamron SP 15-30 mm f/2,8 Di VC USD, den bästa vidvinkel-zoomen som Objektivtest.se har testat.

Och med bildstabilisering. Jag tror inte att det finns något bättre alternativ än Tamronzoomen just nu om man vill ha en vidvinkelzoom för småbild. Dessutom rejält billigare än den näst bästa vidvinkelzoomen (Nikkor 14-24/2.8).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.