Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vidvinkel till Nikon - vilken?

Produkter
(logga in för att koppla)

Simna

Aktiv medlem
Hej!

Har idag en D300 men planerar att köpa en D700 eller antagligen efterträdaren till D700, när den kommer. Alltså inget DX objektiv. Är nog mest intresserad av ett fast objektiv. Har kollat runt på nätet på 24/2,8D, men vet inte vad jag ska tro eftersom en del tycker det är ett bra objektiv, medan andra tycker det är dåligt.
Någon som har erfarenhet av detta objektiv?
Något annat förslag?

Mycket hänger väl på hur mycket du kan tänka dig att betala? Glöm inte Zeiss fasta vidvinklar, de nya, ZF2, har all elektronik utom autofokus.

/FW

Vill gärna komma undan med ett lite mindre objektiv. Därför ett fast 24mm och inte en zoom (men man ska aldrig säga aldrig).
Har även sneglat på Zeiss, men det känns lite fel eftersom jag redan har ett gammalt manuellt Nikon 24mm/2,0 och jag tycker det är väldigt struligt att ställa skärpan manuellt på D300. Kanske en vanesak, men jag hade önskat mig en snittbild i sökaren.

Jag är nöjd med mitt 14-24/2.8 men ett alternativ är såklart 16-35/4. Verkar vara bra. Annars är väl frågan om du behöver zoom eller ett fast objektiv. Klarar du dig med 24 mm så tror jag att 24/2.8 ska vara ok, fast rent optiskt verkar de båda zoomarna faktiskt vara bättre.

Jag köpte min D700 med 24 /2,8 just för att få ett lite mindre paket. Men jag blev inte helt nöjd. Svårt att sätta fingret på, kanske mer en känsla. Sedan testade jag 24 - 70 och fann att 17 lax var ett kap och sedan dess har jag aldrig saknat den fasta 24:an. Men visst var den liten, något man inte kan beskylla varesig 24-70 eller 14-24 för. 14-24 är naturligtvis grym, men om jag var du skulle jag snegla ganska mycket mot 16-35 som har ett mer användbart omfång, är mindre och har vr.

tja...

/björn

Jag använder 24/2,8 av den senaste modellen till D700 och D200. Jag tycker det fungerar alldeles utmärkt. Det är inte distortionsfritt, men det är skarpt och fint, och den distortion som finns är inte komplicerad. Jag har valt fasta objektiv för att slippa bli trött i ryggen av t ex den 17-35 som jag hade innan. Lite synd att den inte är snäppet ljusstarkare. Sigma finns ju alltid, men då blir det en rejäl klump igen.

Jag använder 24/2,8 av den senaste modellen till D700 och D200. Jag tycker det fungerar alldeles utmärkt. Det är inte distortionsfritt, men det är skarpt och fint, och den distortion som finns är inte komplicerad. Jag har valt fasta objektiv för att slippa bli trött i ryggen av t ex den 17-35 som jag hade innan. Lite synd att den inte är snäppet ljusstarkare. Sigma finns ju alltid, men då blir det en rejäl klump igen.

Är det denna 24/2,8 du använder: http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=1557259 ?

14-24/2,8 är utesluten pga att man inte kan ha filter på den. Skulle inte våga ha med den i väskan.
Hittar ingen test som kan övertyga mig om att köpa 16-35, så....kanske det får bli 24-70/2,8 ändå, fast det känns både för tungt och för dyrt. Har jag beslutsångest eller...?

14-24/2,8 är utesluten pga att man inte kan ha filter på den. Skulle inte våga ha med den i väskan.
Hittar ingen test som kan övertyga mig om att köpa 16-35, så....kanske det får bli 24-70/2,8 ändå, fast det känns både för tungt och för dyrt. Har jag beslutsångest eller...?

Prova nu 16 - 35 och se hur den känns. Om det inte känns bra så kommer du att leva lycklig tillsammans med 24 - 70 i många år framöver. Den är kalas på D700. Lite vikt är bara trevligt och ger en god anledning att skaffa några muskler!

/björn

Är det denna 24/2,8 du använder: http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=1557259 ?

När du sett resultatet av en 24-70/2,8 så känns kameraväskan lika lätt som plånboken. Den är helt enastående. Jag har inte ens en FF utan en D300 och det är svårt att lämnad den hemma ens på fjällvandringen, det är bara med enorm rationell övertalning som 16-85:an åker med istället :)

Kolla Nikons 18-35 också, den är hälften så stor som 16-35. Inte världens bästa ljusstyrka men det spelar inte så stor roll på D700. Kan du leva med distorsionen är den bra.

När du sett resultatet av en 24-70/2,8 så känns kameraväskan lika lätt som plånboken. Den är helt enastående. Jag har inte ens en FF utan en D300 och det är svårt att lämnad den hemma ens på fjällvandringen, det är bara med enorm rationell övertalning som 16-85:an åker med istället :)

Det finns en kille här på mitt arbete som har en 24-70/2,8.
Får väl försöka låna det av honom för en test.

Sigma AF 24mm 2.8 Macro. Jag har själv versionen med manuell fokus och är mycket nöjd. Hade tidigare ett Nikkor AF 24mm 2.8 (ej D-versionen) som jag var måttligt nöjd med och därav började kolla vad Sigma, tamron och de övriga hade att erbjuda. Snubblade till slut på det där Sigmat hos en lokal fotohandlare och slog till.
Just Sigmas 24mm ska inte förväxlas med vissa av deras övriga mediokra objektiv. t.ex. deras 28mm som inte är något vidare.
Jag provade även deras AF 24mm 1.8 men tyckte inte att det skiljde tillräckligt i optisk prestanda för att motivera bytet, samtidigt som det väger mer och är tyngre. 2.8an iaf den MF-versionen som jag har motsvarar Nikkor AF 50mm 1.8D i storlek.

Sigma AF 24mm 2.8 Macro. Jag har själv versionen med manuell fokus och är mycket nöjd. Hade tidigare ett Nikkor AF 24mm 2.8 (ej D-versionen) som jag var måttligt nöjd med och därav började kolla vad Sigma, tamron och de övriga hade att erbjuda. Snubblade till slut på det där Sigmat hos en lokal fotohandlare och slog till.
Just Sigmas 24mm ska inte förväxlas med vissa av deras övriga mediokra objektiv. t.ex. deras 28mm som inte är något vidare.
Jag provade även deras AF 24mm 1.8 men tyckte inte att det skiljde tillräckligt i optisk prestanda för att motivera bytet, samtidigt som det väger mer och är tyngre. 2.8an iaf den MF-versionen som jag har motsvarar Nikkor AF 50mm 1.8D i storlek.

Var hittar du detta? Blev nyfiken, men kan bara hitta Sigma AF 24mm 1.8, och det verkar mer i storlek som deras 28mm. Eller är det kanske en utgången optik?

Hej, är det okej att jag lånar denna tråd lite? Jag är också ute efter ett vidvinkelobjektiv men ett med zoom. Dessutom så har jag inte samma budget som föregående talare.

Sitter med en Nikon D40x så jag är också begränsad till vilka objektiv jag kan välja från.

De jag har tittat på är:

Tokina AT-X 12-24/4 DX II till Nikon
Sigma EX 10-20/4,0-5,6 DC HSM för Nikon
Tamron AF SP 10-24/3,5-4,5 Di II LD IF till Nikon AF

Eventuellt också denna men är lite osäker på om man kan hitta ett polariseringsfilter till 82mm:
Sigma EX 10-20/3,5 DC HSM för Nikon

Jag har tittat på så mycket olika recensioner att jag blir snurrig. Finns det någon som kan hjälpa mig med lite tips?

Om man vill ha ett litet objektiv till en billig penning ska man snegla på 18-35:3.5-4.5. Den presterar också rätt bra även om det inte är riktigt i klass med zoomarna som kostar över 10 000kr. En beg 18-35 får man för ca 3000-3500kr. Det tycker jag är prisvärt. Jag använder det själv på min D700.

Hej, är det okej att jag lånar denna tråd lite? Jag är också ute efter ett vidvinkelobjektiv men ett med zoom. Dessutom så har jag inte samma budget som föregående talare.

Sitter med en Nikon D40x så jag är också begränsad till vilka objektiv jag kan välja från.

De jag har tittat på är:

Eventuellt också denna men är lite osäker på om man kan hitta ett polariseringsfilter till 82mm:

Jag har tittat på så mycket olika recensioner att jag blir snurrig. Finns det någon som kan hjälpa mig med lite tips?

Jag har en Tokina AF 12-24/4 AT-X Pro DX (som väl är föregångaren till den Tokinan du nämner) som jag är mycket nöjd med. Bra kvalitet till ett bra pris. Efterföljaren, som du har kollat på, lär väl inte vara sämre.

De jag har tittat på är:

Jag hade ett Sigma 10-20 av den äldre modellen som jag var nöjd med. Det var roligt att fota vid 10 mm på DX, men nu kör jag 14 mm på FX :)

Just det, den nya ska ha bättre kantskärpa sägs det, men jag var nöjd med den gamla modellen som den var.

Ytterligare ett alternativ är ett bra ex av Tokina 11-16. Jag jämförde med mitt Sigma och tyckte att skärpan var lika, men att Tokinan hade mer CA.

Jag hade ett Sigma 10-20 av den äldre modellen som jag var nöjd med. Det var roligt att fota vid 10 mm på DX, men nu kör jag 14 mm på FX :)

Just det, den nya ska ha bättre kantskärpa sägs det, men jag var nöjd med den gamla modellen som den var.

Ytterligare ett alternativ är ett bra ex av Tokina 11-16. Jag jämförde med mitt Sigma och tyckte att skärpan var lika, men att Tokinan hade mer CA.

Jag har ett 18-55 (kitobjektiv) också så jag ska försöka att kolla ner så långt som möjligt med vidvinkeln. Ska titta lite på Tokina 11-16 också men jag tror att det börjar kosta lite mer redan där.

Sigman verkar helt okej! Sigma EX 10-20/4,0-5,6 DC HSM för Nikon ska väl fungera på min Nikon D40x antar jag?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar