Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vidvinkel till Nikon - vilken?

Produkter
(logga in för att koppla)
Var hittar du detta? Blev nyfiken, men kan bara hitta Sigma AF 24mm 1.8, och det verkar mer i storlek som deras 28mm. Eller är det kanske en utgången optik?

Sigma 24mm 2.8 är utgånget men finns att köpa som begagnat på t.ex. Ebay.com Ebay.de etc
Varför det är utgånget vet jag inte, för om versionen med AF har samma optiska prestanda som den manuellt fokuserade så är det ett bra köp.

Vill gärna komma undan med ett lite mindre objektiv. Därför ett fast 24mm och inte en zoom (men man ska aldrig säga aldrig).
Har även sneglat på Zeiss, men det känns lite fel eftersom jag redan har ett gammalt manuellt Nikon 24mm/2,0 och jag tycker det är väldigt struligt att ställa skärpan manuellt på D300. Kanske en vanesak, men jag hade önskat mig en snittbild i sökaren.

Den gluggen är kalas tycker jag, och tänk på att fokus blir lättare att kontrollera med större sökare, som ju D700 har. Jag använder nästan uteslutande manuella gluggar idag och det fungerar riktigt bra efter lite träning.

/K

Jag har laddat upp lite sample-bilder tagna med Sigmat http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1030&message=35608802

D1H är min enda systemkamera. Men kanske byter jag upp mig till en D200 eller D700 så småningom.
Slänga ut en massa pengar på en D300 är för mig inget alternativ då det är FF-sensor (så att vidvinkelObjektiv förblir vidvinkliga när de väl används) jag är ute efter.
Då kan jag lika gärna gå dragandes med en D1H eller begagnad D200 till den dag jag får råd med en begagnad D700.

Men Ricoh kanske har något intressant på gång, som en sensor-modul till deras GXR, som kan ta objektiv från en rad tillverkare. Läs vad FFF skriver i följade tråd: http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1013&message=35262486

APS sensor blir det sannolikt i värsta fall. Men nästan idiotsäkert kommer det en version med FF för eller senare också. Den kan jag mycket väl tänka mig att köpa + en F-mount adapter.

Eftersom du funderar på en fullformatskamera kan jag inte annat än rekomendera 16-35 (Nikons).
Mycket bra glugg och bra omfång. Har kört med nikon D300 tidigare i kombination med Sigma 10-20 och senare Tokinas 11-16. Var nöjd med dessa gluggar framförallt Tokinan. Men de är helt chanslösa mot Nikons 16-35:a som dessutom har VR vilket medför att man kan på stillastående motiv handhålla på långa slutartider. 24-70:an är bra, men inte direkt någon vidvinkel. Räcker 24mm i vidvinkel så rekomenderar jag dig kanske att köpa denna istället. Dyr men bra

Mvh

Magnus

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar