Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vidvinkel till Nikon FM2?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jesper Lindeblad

Aktiv medlem
Hej!

Min syster har en Nikon FM2:a och har tänkt införskaffa en vidvinkel.

Problemet är att hon inte vet vilka linser sompassar och jag är helt novis vad gäller Nikon.

Vi vore tacksamma för tips om vilka linser som passar och vilka som är att föredra.

/Jesper

Om hon bara har en femtia skulle jag nog föreslå ett 28 mm. Inte vidare i alla fall. Nikkor 28/2,8 AI-S är mycket bra och går säkert att hitta för en tusing idag.

Skulle nog rekommendera 24 eller 28 mm.

Både manuella F- (bör vara AI eller AIS modeller) och AF-objektiv passar på kameran, dock utan AF-funktion såklart.

AF-gluggarna är lite billigare om ett nytt objektiv ska köpas. De kan kännas lite plastigare än de gamla hederliga manuella gluggarna. Dock brukar den optiska kvalitén vara lika.

En fördel med att köpa ett AF-objektiv är också att om hon i framtiden kanske köper en digital nikon systemkamera så passar även objektivet utmärkt till den.

Exempelvis nypris hos Scandinavian Photo
Nikon AF Nikkor 24mm/2.8D - 4695:-
Nikon AF Nikkor 28mm/2.8D - 2395:-

Ett annat tips är att köpa beggagnat, kolla då hos exempelvis.

www.kameradoktorn.se
www.schoenherrsfoto.se

/Danne

Instämmer i ovanstående. Har en själv som är en stor favorit. Närgräns på 0,2 m från filmplanet. Eller varför inte en 24/2,8?

Allt som heter Ai eller Ais passar. Även AF om de har bländarring. Men de är inte lika bra känsla i, om det inte är riktigt dyra grejer.

Det finns massor som passar. Dock inte G-optik som saknar bländarring. De riktigt gamla objektiven från 60 och 70 talen kopplar inte heller till ljusmätningen.

Det finns äldre sigma & tokina 28 & 35:eek:r fån 80-talet som presterar mycket bra, lika bra & ibland t.o.m. bättre än originalgluggar enligt tester som tidningen foto gjorde.

Fördelen med dessa är att du, om du söker, kan hitta dem för en spottstyver. Typ 150-300 kr är inte ovanligt.

//Larsa

Jag ar valdigt nojd med Nikon E-series 35 och 28 mm. Lite plastigare an proffsobjektiven fran samma tid, men lattare och smidigare. Fas ofta for nagra hundralappar vardera.

Erik

Fast jag måste säga att det är rätt stor skillnad på E-serie- och Ais-28an. E-serien är visserligen helt ok, men är en enklare konstruktion, både optiskt och mekaniskt. Närgränsen är också sämre, 0,3m. Jag upplevde att jag bytte upp mig ordentligt när jag köpte Ais.

Jesper Lindeblad skrev:
Tusen tack för alla svar!

Fins det några vidvinklar man asolut bör se upp med?

/Jesper

Tycker alla Nikon Ai/Ais-gluggar vidvinklar från 20-35 är bra!
Så där behöver man nog inte se upp! :)
Prövat de flesta.

Men jag är nog litet eeeeextra svag för 2,8/28 mm...
tycker den e fin!:)
/B

Se upp och se upp, men om hon av någon anledning skulle vilja ha en AF 35/2 så ska hon kolla att bländarlamellerna inte är oljiga. Dels syns det på dem och dels kan man testa och se att bländaren inte hänger sig när man drar i den lilla nedbländningshaken (eller vad man ska kalla den). Sen har väl den optiken inte det allra bästa ryktet, även om den säkert är bra ändå. Den manuella är bättre.

Fast har hon bara en 50 skulle jag köpa något vidvinkligare än 35 till att börja med, helt klart. Det är nästan samma sak.

Här kommer en sammanfattning av mina egna objektiv som jag har haft genom tiderna och testat.
- Nikkor 2,8/28mm AiS:
Jag har köpt ett sådant för 6 månader sedan för 500 spänn. prestandan är outständing, skarp, rakteknande, ingen vinjettering, väldigt lite reflexer i motljus. Detta är absolut att rekommendera
- Nikkor 2,8/24 Ai och AiS.
Jag har båda versioner, inte mycket sämre än 28:an, lite mer reflexer, ändå mycket bra i motljus, lite distorsion, obefintlig vinjettering. AiS-versionen är mer lättjobbat, men gör lite mer reflexer i motljus.
- Nikkor 2,8/28 AF
mycket sämre än manuella, såväl optiskt och mekaniskt.
- Nikkor 2,0/35mm
Sämre skärpa än 24 och 28mm. Jag har tre stycken, och hos två av dom har linserna gått isär i objektivet (objektivet har två paket av ihoplimmade linser som separerar). Detta borde undvikas
- Nikkor 2,8/35mm Ai
samma prestanda som 35/2,0, men troligtvis bättre hållbarhet.
- Tokina 2,8/28
Kass, objektivet har grymt mycket kromatisk aberration (blåa och gula kanter på kantstrukturer på bilden)
- Tamron 2,5/ 28mm
Totalt kass. Jag hade två ex som var lika dåliga båda två. Jag har aldrig upplevt ett sådand resultat innan, ingen, verkligen ingen skärpa alls i en ringformig zon. Bildmitten var ok, kanten också, men däremellan kunde man inte urskilja några detaljer, det var bara en färgade sörja som syntes på bilden.
- Nikkor 3,5 /35-70mm 72mm filterdiameter.
grymt bra zoom, bättre än Nikons 35 mm fasta objektiv men rätt så svårt att få tag i.
- Samma med 62mm filterdiameter
ännu bättre, framför allt pga att den har mindre närgräns
Nikkor-objektiv kan man bra köpa begagnat över Tradera eller blocket eller varför inte här på fotosidan. Dom stora handlarna som säljer över internet borde du undvika, dom är alldeles för dyra.
Är Du ingen konstig sammlare som jag kan Du gärna köpa ett välanvänt objektiv med många bucklor. Har det några skrapmärken på frontlinsen gör det absolut ingenting, det blir bara billigare när Du köpa det.(Däremot ska baklinsen ser bra ut. Skrapmärken där kan bli konstigt på bilden.) Ett sådant objektiv kan Du köpa för nån hundralapp och Du får ändå mycket bra resultat.

AF28/2,8D är bra. Det är inte samma objektiv som AF28/2,8 eller någon av de manuellt fokuserade.

F35/2AIS har jag haft ett sedan det var nytt för knapt 20 år sedan. Det är helt okej bildkvalitet om än inte fantastisk. Inget problem med byggkvaliteten på det! De flesta objektiv har limmade linspaket och de som lossnar gör troligen det pga att man tappat objektivet. Tillverkningsfel i en batch skulle kunna vara en annan orsak.

/Erik

När begagnatpriserna är så bra som de är för AI-S-objektiv tycker jag inte att du ska nöja dig med mindre än det bästa. Jag sålde nyligen två slitna objektiv, 35mm f/1,4 och 24mm f/2 för 1400kr tillsammans. Du ska kunna hitta ett snyggt ex för 1000kr. Kanske lite mera för 35mm f/1,4. Båda dessa är mycket bra och rekomenderas varmt.

/Pontus

F35/2AIS har jag haft ett sedan det var nytt för knapt 20 år sedan. Det är helt okej bildkvalitet om än inte fantastisk. Inget problem med byggkvaliteten på det! De flesta objektiv har limmade linspaket och de som lossnar gör troligen det pga att man tappat objektivet. Tillverkningsfel i en batch skulle kunna vara en annan orsak.

Jag pratatde med Nikon-Service i Hamburg i går om det här. kamerateknikern sa, att det var ett känt fel på objektivet, men framför allt på Ai-serien. Felet beror troligtvis på stora temperutursvängningar som objektivet utsätts för.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar