Annons

Vidvinkel till konsertfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Daniel Kangas

Ny medlem
Jag fotar mycket konserter(och ofta med ej så tillfredställande ljus). Tidigare har jag använt ett "vanligt" zoom-objektiv med 18mm f/3.5 som vidvinkel-alternativet. Men det jag är besviken på att det ofta inte är tillräckligt ljusstarkt, samt att skärpan ofta är halvtaskig.

Så nu letar jag efter en ny vidvinkel för detta ändamål! Det första som jag slog upp ögonen för är Sigmas 20 f/1.8. Nu undrar jag vad ni andra föreslår, rekomenderar, eller har att säga om detta objektiv till just typen konsertfotografering! Jag har läst mängder andra trådar om den, men aldrig blivit riktigt klock då svaren varit så olika! Och ingen har riktigt behandlat detta ändamål heller.

Min hus är en EOS 350D. Kantskärpan är inte så superintressant vid större bländaröppning, däremot skärpan i mitten. Självklart är ljusstyrkan också viktig. Det får gärna ha bra motljusegenskaper, pga spottar och övrig ljussättning. Storlek och tyngd spelar även mindre roll. En snabb och ljudlös fokusering är ju trevligt, men inget jag höjer till skyarna. Vad har vettigt folk att säga?

Jag tror att Sigmas 28mm 1,8 är finfin på en 350D.

Satsa på fast objektiv, ljusstarkt.

Jag personligen hade sparat på snuset och köpt
ett EF 35 1,4L USM till en full/semifullstor sensor. Den ligger redan i listan. Inte bara för konsert men högst blandade situationer.

Det hela beror ju mycket på hur mycket vidvinkel man önskar.

MVH Niclas,

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar