Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vidvinkel till förstoringsapparat

Produkter
(logga in för att koppla)

idrougge

Aktiv medlem
Min förstoringsapparat står i ett linneskåp med ganska litet utrymme på höjden, så det är svårt att göra förstoringar större än A4. Har sett att det finns 40- och 35-millimeteroptik till förstoringsapparater, men är de bara till för halvformat eller går de att använda för att få större bildyta utan lika hög upphissning av apparaten?

det borde väll gå, men då kommer det ju bli böjningar i bilden (som med alla vidvinklar). Sedan vet man ju inte hur det blir med vinjeteringar. Man brukar köra med en normal (50mm, 90mm etc) avsedd för negativet har jag fått förklarat för mig.

Det är inte bara objektivet som vållar vinjettering, utan i förstoringsapparaten sitter en kondensor som ska samla ljuset till optiken, och om objektivet är alltför nära negativet kommer inte ljuset från de perifera delarna av bilden att vara lika starkt som i mitten. Bildvinkeln i sig innebär också att ljuset har längre väg att gå för att nå kanten än mitten, vilket också ger vinjettering, som ökar med kortare utdrag.

Förstoringsobjektiv är oftast ganska vältecknande, så distorsion borde inte vara något problem, men enklare objektiv har alltid en viss skärpeförlust ut mot kanterna, och det blir ju lite värre med kortare objektiv. Det brukar fixa sig med nerbländning, men nerbländning kan förvärra vinjetteringen.

Vinjetteringen kan man eliminera genom att lägga en mask någonstans i strålgången, för att strypa ljuset i mitten och släppa igenom mer ute i kanterna. En sådan mask kan man göra genom att exponera en bladfilm med objektivet med liten bländare, alternativt bara en skiva med hål, utan något negativ i förstoringsapparaten.

35 mm tecknar kanske inte ut formatet, men 40 mm borde göra det.

Senast ändrad:
Min apparat arbetar med diffusor, så då borde vinjetteringen inte vara något problem. Och raktecknande vidvinklar har väl funnits sedan 50-talet?

Dessvärre, apparater med diffusor har en tendens att vinjettera mer än de med kondensor; jag nämnde den, bara för att den måste vara anpassad till objektivets utdrag för att fungera som avsett. En kondensor ska idealiskt sett ge mer ljus ut mot kanterna. Med diffusor har man helt jämnt ljus, och då är det främst vinjetteringen genom varierande vinkel och avstånd som påverkar bilden. Också med diffusorapparat kan man behöva ett filter för att göra mitten av den diffuserade ytan något mörkare.

Ja, det där Rodenstock-WA är ju precis vad jag skulle behöva. Och Rodenstock är ju inte skit.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar