** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Vidvinkel-objektiv till mäklaruppdrag

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har en Nikon D3200 och är intresserad av att börja fotografera åt en mäklare.
Jag är fortfarande student och har en tajt ekonomi.
Har standard objektivet 18-55 VR och en TAMRON SP DI II VC 70-300/4-5,6.

Jag håller på att titta in objektivet "Nikon AF 28mm f/2,8 D" som verkar vara ganska prisvärd.
Kan man använda den till mäklar uppdrag?

Finns det någon som har jämförelsebilder på "Nikon AF 28mm f/2,8 D" och "Nikon 18-55 VR"?
Tänkte så att man kan se skillnaden.
Som sagt jag vill ha en prisvärd vidvinkel objektiv som jag kan börja fotografera lägenheter och hus.
Har senare tänkte uppgradera mig.

Jag har ingen erfarenhet av mäklarfotografering men, ditt kitobjektiv har 18 mm som "bredaste" vidvinkel jmf att du tittar på ett 28 mm objektiv. Hade jag velat ha en vidvinkel som komplement hade jag nog kollat på 10-20mm eller 12-24mm.

Jag har ingen erfarenhet av mäklarfotografering men, ditt kitobjektiv har 18 mm som "bredaste" vidvinkel jmf att du tittar på ett 28 mm objektiv. Hade jag velat ha en vidvinkel som komplement hade jag nog kollat på 10-20mm eller 12-24mm.

Tack Michaela, funderar då starkt på Sigma EX 10-20/4,0-5,6 DC HSM.
Tror du det är ett bra köp i mitt fall?

Tack Michaela, funderar då starkt på Sigma EX 10-20/4,0-5,6 DC HSM.
Tror du det är ett bra köp i mitt fall?

Det är en mycket bra glugg som bör fungera fint till mäklarfoto. Jag har haft en sån och använde den mycket till interiörbilder. Men tänk på ljus och perspektiv när du plåtar. Välj en dag med diffust ljus för att inte få jobbiga skuggor, eller kräma på rejält med blixtar och strunta i dagsljuset. Håll kameran exakt horisontellt i alla riktningar så blir det inte så mycket att rätta till i efterbearbetnningen. Perspektivupprättning i LR, PTlens, eller vad man nu har blir nästan alltid nödvändigt ändå men underlättas om kameran är helt i våg. Om du placerar kameran exakt på halva takhöjden kanske du kan klara dig helt utan korrektion.

Det är en mycket bra glugg som bör fungera fint till mäklarfoto. Jag har haft en sån och använde den mycket till interiörbilder. Men tänk på ljus och perspektiv när du plåtar. Välj en dag med diffust ljus för att inte få jobbiga skuggor, eller kräma på rejält med blixtar och strunta i dagsljuset. Håll kameran exakt horisontellt i alla riktningar så blir det inte så mycket att rätta till i efterbearbetnningen. Perspektivupprättning i LR, PTlens, eller vad man nu har blir nästan alltid nödvändigt ändå men underlättas om kameran är helt i våg. Om du placerar kameran exakt på halva takhöjden kanske du kan klara dig helt utan korrektion.

Tack för tipset Mats :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar