Annons

Vidvinkel med bra motljusegenskaper

Produkter
(logga in för att koppla)

JoBac

Aktiv medlem
Som rubriken talar om är jag ute efter ett vidvinkelobjektiv med bra motsolsegenskaper. Gillar verklingen min 14-24 men just bra motsolsegenskaperna och möjligheterna att ha filter saknar jag, hade velat komplettera med något mellan 20-24mm. Ljusstyrkan har inte så stor betydelse kommer att bländas ner och mf fungerar lika bra som af.

Hur upplever ni förresten 24-70 motsolsegenskaper? Är inte speciellt imponerad på den heller men mycket bättre 14-24 såklart.

Mvh Johan
 
Ursäkta, jag kan tyvärr inte svara på din fråga, men heter det inte "Motljus" egenskaper och inte "Motsols"? Det är ju inte bara solen som kan ge dig linsöverstrålning.
 
Som rubriken talar om är jag ute efter ett vidvinkelobjektiv med bra motsolsegenskaper. Gillar verklingen min 14-24 men just bra motsolsegenskaperna och möjligheterna att ha filter saknar jag, hade velat komplettera med något mellan 20-24mm. Ljusstyrkan har inte så stor betydelse kommer att bländas ner och mf fungerar lika bra som af.

Hur upplever ni förresten 24-70 motsolsegenskaper? Är inte speciellt imponerad på den heller men mycket bättre 14-24 såklart.

Mvh Johan
Generellt brukar många och stora glasytor vara besvärligt vid motljus, så börja att titta efter en konstruktion med få element och lite lägre ljusstyrka. Det främre elementet brukar också sitta lite längre in på sådana konstruktioner vilket också förbättrar motljusegenskaperna eftersom ströljus inte kommer åt linsytorna på samma sätt. Det finns säkert undantag från detta men i huvudsak funkar det så.
 
Senast ändrad:
Som rubriken talar om är jag ute efter ett vidvinkelobjektiv med bra motsolsegenskaper. Gillar verklingen min 14-24 men just bra motsolsegenskaperna och möjligheterna att ha filter saknar jag, hade velat komplettera med något mellan 20-24mm. Ljusstyrkan har inte så stor betydelse kommer att bländas ner och mf fungerar lika bra som af.

Hur upplever ni förresten 24-70 motsolsegenskaper? Är inte speciellt imponerad på den heller men mycket bättre 14-24 såklart.

Mvh Johan

Det kanske är viktigare att lära sig hur man använder sina grejer än att försöka lösa alla problem med nya prylar.
Ditt sätt att beskriva problemet antyder att du inte är så insatt i fotografering.
I så fall är mitt råd.
Träna experimentera. Får du reflexer så kan du tex skugga frontlinsen med handen eller något annat. Problemet existerar i alla objektiv, det är hur du använder det som avgör resultatet.
 
Som rubriken talar om är jag ute efter ett vidvinkelobjektiv med bra motsolsegenskaper. Gillar verklingen min 14-24 men just bra motsolsegenskaperna och möjligheterna att ha filter saknar jag, hade velat komplettera med något mellan 20-24mm. Ljusstyrkan har inte så stor betydelse kommer att bländas ner och mf fungerar lika bra som af.

Hur upplever ni förresten 24-70 motsolsegenskaper? Är inte speciellt imponerad på den heller men mycket bättre 14-24 såklart.

Mvh Johan


Jag kan bara hålla med 14-24 har usla motsolsegeskaper och 24-70 klart bättre men inte i topp heller. Eftersom jag kommer från canon sidan så vet jag att canons är bättre på det och dom jag tänker på då är 16-35 version2 samt 24-70.
Däremot så var tex canons 70-200 2,8is usel i motljus o jag har inte hunnit testa min Nikon 70-200 2,8vr så jag kan säga om den är bättre eller sämre än canons dito.
 
70-200 är känslig för motljus...

Sen förstår jag inte vitsen med ett par inlägg upp att börja prata om "lära sig sin utrustning" när man efterlyser en specifik och mycket trevlig egenskap hos ett objektiv.
 
70-200 är känslig för motljus...

Sen förstår jag inte vitsen med ett par inlägg upp att börja prata om "lära sig sin utrustning" när man efterlyser en specifik och mycket trevlig egenskap hos ett objektiv.

Därför att jag många gånger upplever att vi tror att det är bättre utrustning vi behöver, när det i själva verket är mer träning och kunskap om densamma som krävs.

Jag hävdar att ett dåligt objektiv i händerna på en skicklig fotograf ger bättre bilder än ett bra objektiv i händerna på en oerfaren amatör.

Köp ny utrustning så blir dina bilder bättre!
Det är vad vi lär oss av smarta marknadsförare.
Det tror vi gärna på. Köp och bli lycklig!!!
 
Därför att jag många gånger upplever att vi tror att det är bättre utrustning vi behöver, när det i själva verket är mer träning och kunskap om densamma som krävs.

Jag hävdar att ett dåligt objektiv i händerna på en skicklig fotograf ger bättre bilder än ett bra objektiv i händerna på en oerfaren amatör.

Köp ny utrustning så blir dina bilder bättre!
Det är vad vi lär oss av smarta marknadsförare.
Det tror vi gärna på. Köp och bli lycklig!!!

Klart att kunskap är viktig men varför jämföra en dålig fotograf med bra objektiv mot en bra fotograf med skräputrustning? Den bra fotografen vet vilken utrustning som behövs i varje given situation. Du har rätt i att man blir glad av att köpa fina prylar, det gäller i alla fall mig. Tur att jag gått på marknadsföringsbluffen så jag slipper bli ledsen av att köpa nytt ;)

Vad gäller motljusegenskaper är det ju en sådan där sak som kan förstöra en bild. Om man inte har möjlighet att byta vinkel kan vissa situationer verkligen bli knepiga med vidvinkel i motljus. Tamron 10-24 verkar bra på detta men funkar ju tyvärr inte på FF.
 
Senast ändrad:
Klart att kunskap är viktig men varför jämföra en dålig fotograf med bra objektiv mot en bra fotograf med skräputrustning?

Därför att många dåliga och bra fotografer har lärt sig av marknadsförarna att det är med nya grejer som bilderna blir bättre.
Det som irriterar mig är att vi så lätt ger upp och söker lösningen i nya prylar.
Ofta när jag håller upp min hand framför kameran för att förhindra reflexer så kommer det fram någon och frågar vad jag håller på med.
Sen säger de ” inte underligt att du tar så fina bilder, du har ju en sån fin kamera”.
Varje gång jag i något forum försökt att förmedla vikten av den egna utvecklingen så blir jag ifrågasatt.
Det är inte lika roligt att träna som att köpa nya grejor.
Det är klart att trådskaparen skall köpa ett nytt objektiv. Allt annat är bara dumt.
Jag äger för övrigt ca tio objektiv. Dessutom tränar jag nästan varje dag; det har jag gjort i 50 år.
Ändå händer det att jag börjar tvivla på min utrustning. Det är inte lätt att komma ur de mäktiga käftarna.
 
om en optik har dåliga motljusegenskaper så har den det, du kan påverka det lika mycket som om en optik har dålig skärpa. Jag har ärligt talat aldrig ägt en optik som har sämre motljusegenskaper än 14-24 solen behöver inte ens vara med i bild så att man får ful flare. Det enda du kan göra om en optik är dålig i motljus är att dels försöka skymma inkommande ljus alternativ använda en bättre optik för ändamålet.
Du kan träna hur mycket du vill skärpan eller motljus egenskaper blir inte bättre för det. Har Nikon någon vidvinkel med bra motljusegenskaper?
 
Ofta när jag håller upp min hand framför kameran för att förhindra reflexer så kommer det fram någon och frågar vad jag håller på med.
Är det inte jobbigt att få en hand med i bilden när du fotograferar med solen i bild?

Skämt åsido, det finns inget sätt att avhjälpa dåliga motljusegenskaper om man vill ha solen med i bild.
 
Generellt brukar många och stora glasytor vara besvärligt vid motljus, så börja att titta efter en konstruktion med få element och lite lägre ljusstyrka. Det främre elementet brukar också sitta lite längre in på sådana konstruktioner vilket också förbättrar motljusegenskaperna eftersom ströljus inte kommer åt linsytorna på samma sätt. Det finns säkert undantag från detta men i huvudsak funkar det så.





visserligen så är 14-24 välvd men jag har även canons fisheye som jag använder till 360 bilder o den har fantastiska motljusegenskaper o har aldrig problem med flare med den optiken. Bland dom bästa optik jag haft i hänseende motjus så var vidvinkeln 55mm till pentax 6x7 (mellanformat) riktigt bra.
 
Är det inte jobbigt att få en hand med i bilden när du fotograferar med solen i bild?

Skämt åsido, det finns inget sätt att avhjälpa dåliga motljusegenskaper om man vill ha solen med i bild.



Exakt jag håller med, fast i 14-24 fall behöver inte ens solen vara med i bild för du ska få flare.
 
Klart att kunskap är viktig men varför jämföra en dålig fotograf med bra objektiv mot en bra fotograf med skräputrustning?

Därför att många dåliga och bra fotografer har lärt sig av marknadsförarna att det är med nya grejer som bilderna blir bättre.
Det som irriterar mig är att vi så lätt ger upp och söker lösningen i nya prylar.
Ofta när jag håller upp min hand framför kameran för att förhindra reflexer så kommer det fram någon och frågar vad jag håller på med.
Sen säger de ” inte underligt att du tar så fina bilder, du har ju en sån fin kamera”.
Varje gång jag i något forum försökt att förmedla vikten av den egna utvecklingen så blir jag ifrågasatt.
Det är inte lika roligt att träna som att köpa nya grejor.
Det är klart att trådskaparen skall köpa ett nytt objektiv. Allt annat är bara dumt.
Jag äger för övrigt ca tio objektiv. Dessutom tränar jag nästan varje dag; det har jag gjort i 50 år.
Ändå händer det att jag börjar tvivla på min utrustning. Det är inte lätt att komma ur de mäktiga käftarna.

Instämmer i ditt resonemang helt och fullt. Det finns bra och dåliga saker - självklart. Men jag tror att jakten på den perfekta bilden bör i de flestas fall sökas hos fotografen själv (jag är också inräknad). Massor av de bilder som blivit historiska och uppmärksammade är av usel teknisk kvalitet. Ingen bryr sig om en liten flare i de bilderna. Självklart är det annorlunda när man har ett uppdrag och förväntas leverera perfekta bilder, men det mesta går att lösa antingen i fotograferingen eller i efterarbetet.

En parallel, i början av min "golfkarriär" sög jag åt mig ALLT som stod i golftidningarnas annonser. Varje vår gick bollarna längre och rakare, likaså klubborna. Hur rakt kan det bli? Blev så småningom rutinerad och insåg att det är inte utrustningen som gjorde att jag fick leta bollar i skogen :) Nu spelar jag med 14 år gamla klubbor och det går hur bra som helst.

P.S bollarna är inte lika gamla för dom slog jag bort för längesedan :)
 
Det kanske är viktigare att lära sig hur man använder sina grejer än att försöka lösa alla problem med nya prylar.
Ditt sätt att beskriva problemet antyder att du inte är så insatt i fotografering.
I så fall är mitt råd.
Träna experimentera. Får du reflexer så kan du tex skugga frontlinsen med handen eller något annat. Problemet existerar i alla objektiv, det är hur du använder det som avgör resultatet.
Visst har jag mycket och lära vilket jag ser fram emot. Nu är jag ute efter en bild med solen i bilden så att försöka gömma den på något sätt är inte intressant.
 
om en optik har dåliga motljusegenskaper så har den det, du kan påverka det lika mycket som om en optik har dålig skärpa. Jag har ärligt talat aldrig ägt en optik som har sämre motljusegenskaper än 14-24 solen behöver inte ens vara med i bild så att man får ful flare. Det enda du kan göra om en optik är dålig i motljus är att dels försöka skymma inkommande ljus alternativ använda en bättre optik för ändamålet.
Du kan träna hur mycket du vill skärpan eller motljus egenskaper blir inte bättre för det. Har Nikon någon vidvinkel med bra motljusegenskaper?
Håller med och nu vill jag ha med ljuskällan(solen) i bilden. Läste att du i en annan tråd även tycker din zeiss 21:a har dålig egenskaper i detta avseende, är de bättre än 24-70?
 
Är det inte jobbigt att få en hand med i bilden när du fotograferar med solen i bild?

Skämt åsido, det finns inget sätt att avhjälpa dåliga motljusegenskaper om man vill ha solen med i bild.
:)

Martin, du vet ingen gammal manuellglugg som hade hjälpt mig om jag sträcker mig, att att öka spannet till 20-35mm.
 
:)

Martin, du vet ingen gammal manuellglugg som hade hjälpt mig om jag sträcker mig, att att öka spannet till 20-35mm.
Nja, jag plåtar inte så mycket i motljus, så jag kan inte på rak arm säga något. Men jag tycker nog att 28/2,8 AIS har bra motljusegenskaper, jämfört med mycket annat. Och så är det ju världens bästa objektiv i största allmänhet, så det är inget dåligt köp oavsett;-)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.