Annons

Vidvinkel med adapter- Canon 500D?

Produkter
(logga in för att koppla)

M-Nilsson

Aktiv medlem
Jag har 18-55 till min Canon 500D men vill ha mer vidvinkel. Tycker många objektiv ligger ganska högt i pris för min plånbok, men har hört att det finns nån form av adapter till olika kameror som ger mer vidvinkel. Vet inte om det finns till just min kamera...har kollat runt lite men hittar inget, så tacksam för tips!

Det finns en del försättslinser, sök på "wide angle adapter".
Kvaliteten blir inte lysande, spara ihop till ett vidvinkelobjektiv istället.

Du har ju också maj-rabatt hos Cyberphoto på Samyang.
14mm för 2690:-
8mm för 2290:-

Mer vidvinkel för pengarna är nog svårslaget.

Försök hitta en begagnad Sigma 10-20 (mycket bra) eller Canon EF-S 10-22 (allra bäst men dyrast) eller Tamron 10-24 (billigast men inte fullt så bra) eller Tokina 12-24 (inte kollat men anses bra).

Begagnatpriser bör ligga på ca 2500 för Tamron, 3000 för Sigma och Tokina och lite mer för Canon.

Såg nu att det finns två Sigma 10-20/4-5,6 till salu här på Fotosidan. Jag har själv ett sånt och är mycket nöjd med det.

Var inte rädd för att köpa begagnat. Hela min nuvarande fotoutrustning är köpt begagnad, inga problem med det alls. Fotosidan är säkrare än Blocket. Vill man ha garanti så har t ex Scandinavian Photo och Rajala begagnatförsäljning, men det blir lite dyrare än privatköp. Jag har erfarenhet av både dessa firmor och privatköp för begagnat.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto