ANNONS
Annons

Vidvinkel för vimmel

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag gillar mitt, that's for sure. Men skulle inte nog inte använda det för vimmel, f4 är i mörkaste laget både för fokusen och för slutartider. Kanske med en speedlight med ringblixtadapter.

Som jag skrev i inlägget innan, tillsammans med blixten som har focusassist och en lång slutartid så blir det nog bra ;-) Tack för ditt svar! :)

Som jag skrev i inlägget innan, tillsammans med blixten som har focusassist och en lång slutartid så blir det nog bra ;-) Tack för ditt svar! :)

Anledningen till att jag nog inte hade valt den är att man på så korta avstånd med så korta brännvidder, speciellt på en crop camera (även om din aps-h så klart är bättre än aps-c), får ett himla stort skärpedjup vid f4, något man brukar vilja undvika i just vimmel. Men att det är bra glas för bra pengar råder det inga tvivel om. :)

Men att den klarar av jobbet med blixt/ focusassist är så klart givet.

Bättre brusig bild än en bild där du använder basiso och blixt. Dra upp den till iallafall iso 800-1000 du vill ju få med lite omgivningsljus också, och inte bara lita på blixtljuset när du fotar vimmel.

Jag styr inte omgivningsljuset med ISO, utan med långa slutartider ;-)

Man använder båda delar för bästa effekt och blixt för att frysa motivet.
Räcker med ISO800, slutartider på 1/4s (effektberoende) och TTL blixt oftast med bouncer eller studs i taket. F:4 räcker gott och väl.
Vidvinkel borde göra susen. På
Min 7d har jag använt
Mig av Sigma 8-16 och Canon 17-55 mot de vidvinkliga området.
Så en Sigma 12-24 borde vara ett fint val om man inte har råd med 17-40/4L eller Tokina 16-28 om du hittar ett bra exemplar.

/Stefan R. Nilsson
Http://digitaliz.se
Http://blogg.digitaliz.se

Man använder båda delar för bästa effekt och blixt för att frysa motivet.
Räcker med ISO800, slutartider på 1/4s (effektberoende) och TTL blixt oftast med bouncer eller studs i taket. F:4 räcker gott och väl.
Vidvinkel borde göra susen. På
Min 7d har jag använt
Mig av Sigma 8-16 och Canon 17-55 mot de vidvinkliga området.
Så en Sigma 12-24 borde vara ett fint val om man inte har råd med 17-40/4L eller Tokina 16-28 om du hittar ett bra exemplar.

/Stefan R. Nilsson
Http://digitaliz.se
Http://blogg.digitaliz.se

Sigma 12-24 är väl bara för APS-C formatet tror jag.

Kom precis upp en annons om ett Canon EF 17-35mm f/2.8 USM L för 4000:- bland annonserna här nu (prenumererar via RSS, så jag får dem omgående :p), har skickat iväg ett mail till säljaren, nu ska jag bara få sålt mitt nedrans 70-200 oxå ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar