Annons

Vidvinkel för arkitektur?

Produkter
(logga in för att koppla)

Miso

Aktiv medlem
Hej, jag behöver lite goda råd.
Jag har tänkt köpa ett fast vidvinkelobjektiv till min Canon 5D för att kunna fota interiör och exteriör/arkitektur. På en rimlig nivå! Det är viktigast för mig att skapa intressanta motiv, inte att arkitekturen blir exakt, perfekt återskapad med alla vinklar 100% rätt etc etc.

Jag kan för all del tänka mig kanske en vidvinkelzoom också? Det finns ju t ex 16-35 L-serien, lite dyr... andra tips? Kanske andra märken? Sigma? Tamron?

Tack på förhand!
Jenny

Senast ändrad:
Mattssons Foto i Lund har en beg 16-35 MK2 i mycket bra skick, möjligen någonting för dig 046 148500

Sigma 12-24 ska vara bra. Nästintill fri från distorsion vilket är skönt vid arkitektur- och interiörfotografering.
http://www.photozone.de/nikon--nikk...24mm-f45-56-ex-hsm-dg-lab-test-report--review

håller med, nog bästa alternativet, men ljussvag, så stativ ska du ha. Kommer en ny förbättrad modell snart, men den gamla är okey, ca 4500 kr begagnad. Just att den är nästan distorsionsfri ger den ett övertag gentemot Canons varianter.

Hej, jag behöver lite goda råd.
Jag har tänkt köpa ett fast vidvinkelobjektiv till min Canon 5D för att kunna fota interiör och exteriör/arkitektur. På en rimlig nivå! Det är viktigast för mig att skapa intressanta motiv, inte att arkitekturen blir exakt, perfekt återskapad med alla vinklar 100% rätt etc etc.

Jag kan för all del tänka mig kanske en vidvinkelzoom också? Det finns ju t ex 16-35 L-serien, lite dyr... andra tips? Kanske andra märken? Sigma? Tamron?

Tack på förhand!
Jenny

ahh såg nu att du gav förslag på fast optik först och främst, då är väl 24/2.8 ett bra och billigt alternativ antar jag. (Kan inte canongluggarna så bra)

Alternativt en Canon 24/3,5 TS, fr ca 7500kr beg.
Sigma 15-30/3,5-4,5 om du kan hitta beg. fr. 2500kr

De två använder jag mycket själv. Kan ge bra resultat. 24, an har aningen för mycket ca och lite sämre skärpa än de bästa (t ex nya 24TS II för ca 20000kr. Men den fungerar fortfarande mycket bra i många situationer.

Sigma är skarpare än de flesta och distortionen är inte så värst besvärlig, utan går att korrigera hyffsat i de flesta fall. Däremot är den klart motljuskänsligare än de modernaste och polfilter går inte på pga den välvda frontlinsen. (Liknar nya tokina 16-28/2,8 till utseendet).

Kolla igenom alternativen på www.photozone.de

MVH, Niclas

Nya Sigma 12-24/4,5-5,6 version 2 kan nog bli ett ruskigt intressant alternativ just för landskap och arkitektur. Till viss del tåligare konstruktion och viss vädertätning enligt cyberphoto. Ska bli extremt spännande att se tester. 7500kr är inte så farligt i sammanhanget. Tyvärr verkar det dräja ett tag till innan den finns tillgänglig. Till sommaren kanske? Någon som vet?

Efter tsunamin vet ingen någonting med säkerhet (tillverkarna själva ej undantagna den här gången) ...

Tack alla! För jättebra tips och input. Verkar som att man ska titta närmare på Sigmas objektiv generellt. Jättetacksam för alla bra länkar :)
Jenny

håller med, nog bästa alternativet, men ljussvag, så stativ ska du ha. Kommer en ny förbättrad modell snart, men den gamla är okey, ca 4500 kr begagnad. Just att den är nästan distorsionsfri ger den ett övertag gentemot Canons varianter.

Har du en sådan? Jag "ägde" den gluggen en vecka ungefär, men köpte den aldrig då jag upplevde den som gräsligt oskarp överlag.

Om du provat/ägt den, hur var ditt exemplar?

/K

Nej, jag tror jag just började förstå det, kollade lite tester...

Hm, en fast 24 alltså.

Jag har ett 24-70 L nu, men jag antar att den fasta 24:an har mindre distortion!?

Tänkte att jag ville ha något runt 20? För att utöka mitt omfång lite...

Men jag tänker kanske fel.

Jenny

Nej, jag tror jag just började förstå det, kollade lite tester...

Hm, en fast 24 alltså.

Jag har ett 24-70 L nu, men jag antar att den fasta 24:an har mindre distortion!?

Tänkte att jag ville ha något runt 20? För att utöka mitt omfång lite...

Men jag tänker kanske fel.

Jenny

Det blir lite konstigt när folk rekommenderar ett 24:a till dig när du redan har det högklassiga 24-70mm.
Givetvis ska du satsa på en rejäl vidvinkel som komplement. Fast eller zoom.

Sigmas 12-24mm vet jag inte hur det är men den tecknar definitivt ut fullformat.
Nackdelen med Sigmas objektiv är att de ofta krånglar med felfokusering, men köper man nytt så åtgärdas det på garantin.

Här finns att läsa om det lilla utmärkta 17-40mm:
http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-EF-17-40mm-f-4.0-L-USM-Lens-Review.aspx

MVH J O

Själv använder jag en Sigma 10-20 för arkitekturfoto på en 40D. Och det är ganska ofta 10mm behövs. Så du behöver nog nånting neråt 16-17 till din kamera skulle jag tro. EF 17-40 skulle nog passa bra.

Jo men fast 24 är underbart i många lägen. Jag själv kör både med 24mm tiltshiften och ett 24-70 2.8. Underbart att köra exteriören med tiltshiften och likaså bilder med lite höjdskillnader, typ trappor, vindsvåningar och liknande.
24-70an är ju underbar vid stora ytor inom interiörfoto, bara att backa en bit och zooma in. En helt klart bättre atmosfär och stämning på bilderna då, men jag varvar fritt mellan båda objektiven.
Och ska du köra mäklarfoto behöver du definitivt inte mer vidvinkel än 24, allt som alla andra säger är bara larveri. Räcker inte 24mm, ta ett steg bak, räcker inte det så får man helt enkelt kompromissa. Många mäklarfotografer verkar enbart fokusera på möblerna, som att t.ex. få med heeela sängen inkl sängborden trots att rummet är förbaskat litet. Då är det bättre att skippa halva sängen och mer gå på en mysig känsla men ändå visa tre väggar utan vidvinkel.

jaja, hoppas jag inte svävade ifrån ditt ämne allt för mycket!
Lycka till

Glöm inte bort Canon TS-E 24/3,5 L version ett. Såg en nyss beg på antingen Scandinavian Photo eller Mattssons. Utan shift är den tämligen skarp. Sedan har den ju shiften för att undvika konvergerande vertikaler. Dessutom är shift användbart för att sy ihop två bilder till panorama då man korrigerar perspektivet innan ihopsättning.

Stort tack för alla inlägg!

I de tester jag hittat får Canons 17-40 ganska hård kritik, mycket distortion bl a.
Sigmas ska vara bättre, i det avseendet i alla fall.
Sigmas fasta EX 20/1,8 DG kanske vore något. Någon som känner till den?
/j

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar