Annons

Vidvinkel EOS 400D

Produkter
(logga in för att koppla)

Martenzi

Ny medlem
Jag ska köpa ett vidvinkel och är nybörjare med en studentekonomi. Jag kan lite om objektiv men lär mig konstant. Behöver både riktlinjer, gärna specifika modeller som är bra och prisvärda. Tacksam för all hjälp!

Canon EOS 400D.
 
Jag slår nog ett slag för Sigmas 10-20 också om man har lite begränsad ekonomi och inte kan eller vill köra canons 10-22.

Jag är nöjd med min, fungerar klockrent.
 
Tokina

Köpte själv ett Tokina 12-24 f4 och är helnöjd. Objektivet känns verkligen "lyxigt" och gediget och bilderna blir grymma med extrem vidvinkel. Runt 5 papp.
 
Om jag skulle köpt ett Canon, vilket skulle det varit då. Vad är generellt skillnaden mellan bra och dåligt objektiv?
 
Om jag skulle köpt ett Canon, vilket skulle det varit då. Vad är generellt skillnaden mellan bra och dåligt objektiv?

Ska du vara märkestrogen gäller nog Canon 10-22. En utmärkt vidvinkelzoom som folk verkar nöjda med. Själv köpte jag Sigma 10-20 för enligt photozone.de så är det minst lika bra (bättre skärpa bl.a) än Canon och till nästan halva priset. Nypris ca 4100, beg säkert 3000+ i fint skick.
 
Jag kommer fota landskap och arkitektur för det mesta. Hur ser ni på fast vidvinkel?
 
Senast ändrad:
Så 18 mm med kit objektivet är för lite vidvinkel för dig ?

Jag har själv en Sigma 10-20 jag gillar.
Hör mycket goot om Tokina 12-24.

Tanmron kommer snart med ett 10-24 som verkar intressant.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.