Annons

vidvinkel 450d

Produkter
(logga in för att koppla)

moue

Medlem
Hej.

kitobjektivet avfärdade jag nästan direkt då det inte alls levererade, sedan dess har jag kört på 50mm f1,8 och 55-250 men känner att jag vill ha något då jag inte behöver stå så långt bort :)

funderar mellan Tamron AF SP 17-50/2,8 XR Di-II LD IF eller Canon EF 17-40/4L är det värt de extra stålarna för canon eller har ni några andra bra tips? lite vidvinkel hade vart kul är det något sånt på tamron?

Okej, av vilken anledning avfärdade du kitgluggen nästan direkt, levererar är rätt luddigt uttryckt?
Det har en ganska stor betydelse för vad du egentligen vill förbättra.

Tamrongluggen...
Skarp redan vidöppen men har en AF som är långsam och låter om en stenkross.
Mitt exemplar trivs inte ihop med min 450D av någon anledning.
Inte heller gillar den kompisens 450D.
På min 550D såväl som på dotterns 1000D går den som tåget.
Tamrongluggen har vidvinkel.
Det framgår liksom av brännvidderna som anges på den :)

17-40/4 kan jag inte uttala mig om.

Bildkvalitet.
Min kitglugg till 450D (18-55 IS) är en trevlig liten gynnare som jag tycker fått oförtjänt mycket skäll, främst på forum av olika slag. Canon har fått till ett riktigt bra par ekonomigluggar i 18-55 IS och 55-250 IS.
Så länge ljuset räcker klarar jag mig fint med dessa två i väldigt många situationer.

Stå så långt ifrån...
Med vidvinkeloptik kommer fler aspekter än bara avståndet till motivet i dagen.
Ta och gänga på din kitglugg, labba lite neråt 18mm och se om du tänkt på att vidvinklar förvränger motivet.
Dessutom gör olika vidvinkelgluggar olika saker med bilden.
Det kan vara värt att kolla på olika vidvinkelgluggar av just den anledningen så man hittar något man trivs med.

Ett objektiv jag kan rekommendera till 450D är EF-S 15-85/3,5-5,6 IS USM. Stort zoomofång för en normalzoom, speciellt mot vidvinkel. Utmärkt skärpa och objektivet ger bra bildkvalite med en 450D. Säljs för närvarande för under 6000 kr.
Ett ljusstarkare, men också dyrare, alternativ är EF-S 17-55/2,8 IS USM. Har dock sämre zoomomfång men är annars ett ypperligt alternativ.
Båda objektiven har USM-autofokusmotor och IS.

tack för svar.
när jag jämför mitt 18-55 mot mitt fasta 50mm så blir det så oskarpa bilder och dessutom så tappar det kontakt ibland med kameran så det är inte riktigt i form.

har inte riktigt koll på hur vidvinkel förvränger, vill ha det hyfsat naturligt.
t.ex. när jag tog den här bilden http://dl.dropbox.com/u/12170641/matsdropin.jpg så körde jag med mitt 50mm och det blev för nära så fick inte med toppen på berget. tänkte fota ganska mycket sport så en hyfsat snabb AF behövs nog.

EF 50/1,8 är ett objektiv som levererar bilder av bra kvalitet, betydligt bättre än det EF 18-55 som medföljde kameran. Tyvärr är version II av objektivet extremt plastigt men det är billigt och därmed prisvärt.
EF 18-55 finns med eller utan IS där versionen med IS är optiskt bättre. Till 450D har båda versionerna sålts som kit-objektiv.
Ett bra och lite dyrare zoomobjektiv mäter sig väl med EF 50/1,8, inte i ljusstyrka men i bildkvalitet.
Testa med de objektiv du har vilket brännviddsområde som är intressant för dig. Är du ute efter vidvinkel så är området 15-25 intressant på en 450D. Önskar du ännu mera vidvinkel så är EF-S 10-22/3.5-4.5 USM ett mycket bra val.

det är det gamla 18-55 utan is jag har men har nu fått tag på en Canon EF 35/2,0 så nog haffa det.

det är det gamla 18-55 utan is jag har men har nu fått tag på en Canon EF 35/2,0 så nog haffa det.

ingen vidvinkel, mer ganska lång normal på din kamera, men bra, så köp den. Annars, köp någon av Sigmas vidvinkelzoomar för crop, de är väldigt prisvärda och ok optiskt, 8-16 till och med väldigt ok.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto