Annons

Videotrenden.....

Produkter
(logga in för att koppla)

Rolf Olsson

Medlem
Kan någon förklara för mig varför varje systemkamera i dag förses med videofunktion.
Om man köper en systemkamera för 30-40000 kr är man väl huvudsakligen ute
efter ett konstnärligt instrument optimerat för stillbild ?
Är man en utpräglad filmare köper man knappast en systemkamera med begränsningar
i videofunktionen ?

Det är som med året-runtdäck. De blir inte riktigt bra på någonting.
En eländig kompromiss.

Tänk er att någon på Steinway & Sons plötsligt får för sig att seriemässigt bygga in en
konsumentsynt i sin bästa konsertflygel modell D nästa år. Som ett litet
tillbehör,för den som vill lira pop mellan sonaterna.
Eller omvänt - Roland tar sin prestigesynt och förser den med ett litet koreanskt
piano på ett ställe där det verkligen stör de viktiga funktionerna - som att spela t.ex.
Jag är övertygad om att artister och köpare skulle bojkotta firmorna till ruinens brant.
Dessa hyss förekommer i instrumentbranschen men endast hos sämre
konsumentinriktade märken eller som rena PR - jippon.

Men hur är det i kameravärlden ?


Tokspel någonstans eller...
 
Innebär videofunktionen att kamerans stillbildsfunktioner påverkas negativt? Innebär videokapacitet mer än en marginell prisökning?
 
Kan någon förklara för mig varför varje systemkamera i dag förses med videofunktion.
Om man köper en systemkamera för 30-40000 kr är man väl huvudsakligen ute
efter ett konstnärligt instrument optimerat för stillbild ?
Är man en utpräglad filmare köper man knappast en systemkamera med begränsningar
i videofunktionen ?
Kanske inte om man är filmare och har utrustning till det. Men jag tror att många stillbildsfotografer får mer och mer frågor om rörlig bild, och för dem är detta ett verktyg de känner till. (Tidningar vill ha rörliga bilder till sina webbsidor.)

En eländig kompromiss.
Vad gäller kompromiss så vet jag inte om jag håller med dig när det gäller stillbildsegenskaperna. Varken Nikon och Canon har kompromissat när det gäller stillbildsegenskaperna i sina topp-kameror, de är på den punkten lika lätta att använda som tidigare men med mycket bättre bildegenskaper …

Men hur är det i kameravärlden ?
Tokspel någonstans eller...
Det kanske är en smaksak, men jag tror att det bara blir bättre. Tror inte det är något tokspel.
Är du ensamarbetande frilansandereporter/fotograf så innebär dagens verktyg att du kan ta enastående stillbilder samt göra TV-reportage med ett och samma kit. Du behöver inte ha en videoväska + en stillbildsväska med dig. Allt ryms i en väska och du håller redskapet i din hand när du vill byta arbetsmetod. Investeringskostnaden är dessutom mer än halverad, även om du satsar på Nikon D4 med objektiv, så kommer man undan billigt jämfört med att köpa både ett system för stillbild och ett videosystem som håller Broadcast kvalitet.
 
Det är fortfarande så att hitta en videokamera med samma sensorstorlek, ISO-prestanda och objektivurval som en CaNikon så får du öppna plånboken mångfaldigt mer.

Jag fotar i stor sett bara stillbilder, men vill ha videofunktionen och byter enbart därför ut min D700 mot en D800 nu.

/Karl
 
Videotrenden....

Ni har goda och underbyggda argument allihop.
Tack för responsen.

Det är inte det jag vänder mig mot.

Huruvida funktioner inkräktar på varandras områden, råder det nog delade meningar om..

Att D4 skulle hålla i broadcastsammanhang är nog önsketänkande.
Annat än som backup.
Där används helt andra saker.

Men några kameror kunde väl vara "fredade" ?

Som konsument vill man ju ha valmöjligheter.

Men finns det överhuvudtaget någon systemkamera utan videofunktion i dag ?
Någon som vet ?
 
Ni har goda och underbyggda argument allihop.
Tack för responsen.

Det är inte det jag vänder mig mot.

Huruvida funktioner inkräktar på varandras områden, råder det nog delade meningar om..

Att D4 skulle hålla i broadcastsammanhang är nog önsketänkande.
Annat än som backup.
Där används helt andra saker.

Men några kameror kunde väl vara "fredade" ?

Som konsument vill man ju ha valmöjligheter.

Men finns det överhuvudtaget någon systemkamera utan videofunktion i dag ?
Någon som vet ?

Men varför? Använd inte video-funktionen och du har en kamera utan video.

Det går att sätta vinterdäck på en Ferrari men blev det en sämre bil för det? Framförallt måste man inte göra det bara för att det går!
 
Men varför? Använd inte video-funktionen och du har en kamera utan video.

Det går att sätta vinterdäck på en Ferrari men blev det en sämre bil för det? Framförallt måste man inte göra det bara för att det går!

Tror att Ferrarin blir en avsevärt sämre bil med vinterdäck.
I synnerhet om du monterar standarddäck.


Men åter till frågan

Finns det systemkameror utan videofunktion?
 
Tror att Ferrarin blir en avsevärt sämre bil med vinterdäck.
I synnerhet om du monterar standarddäck.


Men åter till frågan

Finns det systemkameror utan videofunktion?

Nikon D700 och Ferrari blir garanterat bättre på vinterväg med vinterdäck. fast det var ju inte det som var grejen men mitt exempel.
 
Tror att Ferrarin blir en avsevärt sämre bil med vinterdäck.
I synnerhet om du monterar standarddäck.


Men åter till frågan

Finns det systemkameror utan videofunktion?

Jag har inte helt koll på hur det ser ut precis i dagsläget, men jag antar att det också finns någon eller några kameror som inte har videofunktion. Videofunktionen var en finess som kunde läggas till utan förlust när kameran har direktvisning, vilket gör att de flesta kameror som har direktvisning också tar video. Dock inte alla.
 
Jag är nyfiken på var du hittar kompromisserna?
Kameror för 30-40000 är inte konstnärliga instrument, det är arbetsredskap.
Leica har ingen videofunktion, och du får nog skynda dig om du ska hitta något billigare utan det.
Har du tur så kan du nog få tag på en Nikon d700 innan dom tar slut, den saknar all den där nya tekniken som gör att man kan ta bättre stillbilder som i sin tur möjliggör filmning :)

Det är bättre minne, snabbare processorer och programvara. Det är ingenting som ligger i vägen för stillbilderna. Så den enda skillnaden hade blivit att dom märkt om en knapp och avaktiverat programvaran och sedan höjt priset för jobbet.
 
Att D4 skulle hålla i broadcastsammanhang är nog önsketänkande.
Annat än som backup.
Där används helt andra saker.

Som tidigare nämnts används DSLRs t.o.m. till Hollywood filmer med budgetar i miljardklassen.

Har själv sett TV team med DSLR både i Sverige och utomlands, självklart duger de för broadcast, även äldre/sämre modeller än D4.

För Top Gear (ett av världens mest sedda program?) duger t.o.m. GoPro kameror.
 
Jag är nyfiken på var du hittar kompromisserna?
Kameror för 30-40000 är inte konstnärliga instrument, det är arbetsredskap.
Leica har ingen videofunktion, och du får nog skynda dig om du ska hitta något billigare utan det.
Har du tur så kan du nog få tag på en Nikon d700 innan dom tar slut, den saknar all den där nya tekniken som gör att man kan ta bättre stillbilder som i sin tur möjliggör filmning :)

Det är bättre minne, snabbare processorer och programvara. Det är ingenting som ligger i vägen för stillbilderna. Så den enda skillnaden hade blivit att dom märkt om en knapp och avaktiverat programvaran och sedan höjt priset för jobbet.

Det ska väl vara en kamera utan live-view om det ska vara kompromisslöst. Leican är nog det som gäller...
 
House har väll ett eller flera avsnitt inspelade med 5D?

MkII i så fall, men jag har också sett sådana påståenden. Jag undrar om det inte var något trädgårdsprogram på SVT som också var inspelat med likande doningar. Det var en orgie i obegripliga korta skärpedjup som mest gjorde mig irriterad när jag råkade se ett avsnitt.

Fast nu är ju sanningen att för att kunna filma och göra det bra så krävs mer än bara kamerahuset. Det behövs en rigg att sätta kameran i, bland annat.
 
Tror att Ferrarin blir en avsevärt sämre bil med vinterdäck.
I synnerhet om du monterar standarddäck.


Men åter till frågan

Finns det systemkameror utan videofunktion?

Går säkert att "hacka" programvaran i kameran så att videofunktionerna försvinner från menyerna.
Då har du din önskade kamera.
 
Kan någon förklara för mig varför varje systemkamera i dag förses med videofunktion.
Om man köper en systemkamera för 30-40000 kr är man väl huvudsakligen ute
efter ett konstnärligt instrument optimerat för stillbild ?
Är man en utpräglad filmare köper man knappast en systemkamera med begränsningar
i videofunktionen ?

Det är som med året-runtdäck. De blir inte riktigt bra på någonting.
En eländig kompromiss.

Tänk er att någon på Steinway & Sons plötsligt får för sig att seriemässigt bygga in en
konsumentsynt i sin bästa konsertflygel modell D nästa år. Som ett litet
tillbehör,för den som vill lira pop mellan sonaterna.
Eller omvänt - Roland tar sin prestigesynt och förser den med ett litet koreanskt
piano på ett ställe där det verkligen stör de viktiga funktionerna - som att spela t.ex.
Jag är övertygad om att artister och köpare skulle bojkotta firmorna till ruinens brant.
Dessa hyss förekommer i instrumentbranschen men endast hos sämre
konsumentinriktade märken eller som rena PR - jippon.

Men hur är det i kameravärlden ?


Tokspel någonstans eller...

Det finns några som inte köper det i konstnärligt syfte, i den prisklassen lär det mest vara proffs eller semiproffs som köper.

Och säkert några som tänker köpa kameran för primärt filmning.

Finns det något som antyder att SLR med video är en kompromiss som gör att stillbild inte blir så bra som det skulle kunna bli?

Tittar man på de nya Nikonmodellerna verkar det snarare vara tvärtom. Tom D4 har video.
 
Jag är nyfiken på var du hittar kompromisserna?
Kameror för 30-40000 är inte konstnärliga instrument, det är arbetsredskap.
Leica har ingen videofunktion, och du får nog skynda dig om du ska hitta något billigare utan det.
Har du tur så kan du nog få tag på en Nikon d700 innan dom tar slut, den saknar all den där nya tekniken som gör att man kan ta bättre stillbilder som i sin tur möjliggör filmning :)

Det är bättre minne, snabbare processorer och programvara. Det är ingenting som ligger i vägen för stillbilderna. Så den enda skillnaden hade blivit att dom märkt om en knapp och avaktiverat programvaran och sedan höjt priset för jobbet.

Tack för ditt svar.

Tror nog att om en kamera är ett arbetsredskap, är den nog samtidigt ett
konstnärligt instrument. I synnerhet då.
Tror inte att en yrkesfotograf skulle ta avstånd från den konstnärliga
aspekten i sin verksamhet. Men det är en annan diskussion.
Som jag förstått saken tillkommer funktioner i och med videomöjligheten
som gör att man plötsligt får gå in i menyer och krångla i stället för att ha
ett mera direkt handhavande med enkla reglage.
Är D700 ensam om att vara ren stillbildskamera ?
 
Tack för ditt svar.

Tror nog att om en kamera är ett arbetsredskap, är den nog samtidigt ett
konstnärligt instrument. I synnerhet då.
Tror inte att en yrkesfotograf skulle ta avstånd från den konstnärliga
aspekten i sin verksamhet. Men det är en annan diskussion.
Som jag förstått saken tillkommer funktioner i och med videomöjligheten
som gör att man plötsligt får gå in i menyer och krångla i stället för att ha
ett mera direkt handhavande med enkla reglage.
Är D700 ensam om att vara ren stillbildskamera ?

Ärligt talat, kan du ange något skäl till att du vill ha kameran utan videofunktion i stället för att välja fritt mellan modellerna och helt enkelt låta bli att använda videofunktionen?

Jag ser det som en rätt meningslös diskussion om du inte kan ange något vettigt skäl.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.