Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Videotrenden.....

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag lyckas väldigt ofta starta videoinspelningen på min kamera för att knappen sitter på ett idiotiskt ställe. Inte går den att inaktivera heller. Så jo, video inkräktar på stillbildskameran.

Dessutom krävs givetvis en högre utvecklingskostnad för att implementera video och förmodligen behöver man snabbare processor. Jag måste alltså betala för något jag inte vill ha.

Om man tittar till hur få som absolut inte vill ha video, så hade nog kostnaden för den långsammare och mindre kompetenta processorn blivit högre än för den med som säljs i stora serier. Att knappen inte går att deaktivera kan man ju tycka borde vara en smal sak att fixa till för Sony.

/Karl

Om man tittar till hur få som absolut inte vill ha video, så hade nog kostnaden för den långsammare och mindre kompetenta processorn blivit högre än för den med som säljs i stora serier. Att knappen inte går att deaktivera kan man ju tycka borde vara en smal sak att fixa till för Sony.

/Karl

Vore väl trevligt om alla kameratillverkare tillät användaren att styra vad knapparna gör/inte gör i betydligt högre grad än idag.

Jag lyckas väldigt ofta starta videoinspelningen på min kamera för att knappen sitter på ett idiotiskt ställe. Inte går den att inaktivera heller. Så jo, video inkräktar på stillbildskameran.

Dessutom krävs givetvis en högre utvecklingskostnad för att implementera video och förmodligen behöver man snabbare processor. Jag måste alltså betala för något jag inte vill ha.

Deaktivera knappen till något ofarligt eller limma fast den då :)

Jag förstår hur du (TS) tänker, absolut!
Men jag fattar inte varför man vill avstå från videofunktionen!

Lite som att söka en Swiss Army Kniv och reta sig på korkskruven!

Vad man än ska ha kniven till, så kan det ju vara bra att ha en korkskruv ibland.

Resten av kniven är inte skit för att den har en korkskruv! <----------- Det blir lite så av det, tycker jag!

Kan någon förklara för mig varför varje systemkamera i dag förses med videofunktion.

För att det säljer. Det är inte svårare än så.

Med tanke på hur mycket beröm de stora märkenas modeller får i diverse tester så verkar inte bildkvaliteten påverkas negativt av att det finns videofunktion i kamerorna.

Att videofunktionen dessutom är så bra att den används vid professionell produktion motsäger dina teorier om att det skulle vara halvdana funktioner som erbjuds.

Största problemet när det gäller proffs-produktioner är väl att kameran i DSLRer "bara" stödjer fullHD.

FullHD räcker inte i dagsläget till biosallongerna och TV-serierna vill nog gärna kunna släppa en 4k-box så fort det börjar ta sig.

/Karl

4K är inget filmbranchen är redo/vill satsa $ på...finns inga biosalonger som kör 4k, och därför ingen efterfrågan. Ännu full hd duger gott till bio, och det har visats i flera exempel.

Terminator 4 är delvis inspelad med en Dslr, och det finns massor av andra exempel som typ act of valor.

Dock skall man komma ihåg att dessa prylar används för ganska specifika tillfällen en sålänge,
typ i små utrymmen, krashkameror m,m i stora produktioner.

I tv är det en annan femma där kör man hela produktioner med dessa.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar