Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Videotrenden.....

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack för ditt svar.

Tror nog att om en kamera är ett arbetsredskap, är den nog samtidigt ett
konstnärligt instrument. I synnerhet då.
Tror inte att en yrkesfotograf skulle ta avstånd från den konstnärliga
aspekten i sin verksamhet. Men det är en annan diskussion.
Som jag förstått saken tillkommer funktioner i och med videomöjligheten
som gör att man plötsligt får gå in i menyer och krångla i stället för att ha
ett mera direkt handhavande med enkla reglage.
Är D700 ensam om att vara ren stillbildskamera ?

Ingen proffsfotograf jag känner kallar sina kameror för konstnärliga instrument och de tar inte heller avstånd från någon konstnärlig aspekt. Kameran är ett verktyg men låt oss släppa det.

Nej man måste inte in i menyer och krångla. Jag filmar aldrig och har inte störts av de extra knapparna/reglageinställningarna på D800/D4. Det är bara att låta bli att trycka på dem/välja dem :)

Edit:

Tänker du möjligen på AF-inställningen som blivit en knapp plus hjul istället för bara ett vred? Det har nog inte med filmningen att göra utan fler AF val så att ett vred blev olämpligt. Och tack för det, då fick LV en egen knapp.
 
http://www.dpreview.com/reviews/nikon-d800-d800e/images/comparedtod700.jpg

Där ser du skillnaden mellan D700 och D800, säger ju sig självt att du tar betydligt bättre bilder med en D700 där du slipper den lilla röda knappen på toppen och liveview knappen på baksidan..

Annars är väl mellanformatskameror än så länge befriade från filmning.

Kommer nog där också...
Och med den upplösning de har så lär det bli 4k-filmning.

Rätta mig om jag har fel men alla digtala kameror som har live-view har i princip förmågan att filma. Det är bara programvaran som behöver uppdateras eller hackas.
Finns en 3-parts programvara som gör att man kan filma med en gammal Canon 400D som inte är ämnad för det.
 
Kommer nog där också...
Och med den upplösning de har så lär det bli 4k-filmning.

Rätta mig om jag har fel men alla digtala kameror som har live-view har i princip förmågan att filma. Det är bara programvaran som behöver uppdateras eller hackas.
Finns en 3-parts programvara som gör att man kan filma med en gammal Canon 400D som inte är ämnad för det.

D700 har Liveview och kan inte filma.
 
Ärligt talat, kan du ange något skäl till att du vill ha kameran utan videofunktion i stället för att välja fritt mellan modellerna och helt enkelt låta bli att använda videofunktionen?

Jag ser det som en rätt meningslös diskussion om du inte kan ange något vettigt skäl.

Men inte så meningslös att du låter bli att svara :)

En sak jag lärt mig i livet är att aldrig finna andras frågeställningar
meningslösa.
 
Finns det möjligtvis en kamera att köpa idag utan liveview? Jag stör mig som fan på att jag kan se bilden direkt efter tagning. När jag ändå är igång upplever jag det som väldigt irriterande att inte kunna dra fram filmen manuellt som på den gamla goda tiden. En spak tack! Slutligen eftersöker jag minneskort som inte överstiger 36 bilder så att jag äntligen kan få känna på begränsningen och börja ta riktigt bra bilder igen. När ska utvecklingen börja gå baklänges igen? Funktionsbonanzan måste få ett värdigt slut ;)!
//Bakåtsträvarn
 
Finns det möjligtvis en kamera att köpa idag utan liveview? Jag stör mig som fan på att jag kan se bilden direkt efter tagning. När jag ändå är igång upplever jag det som väldigt irriterande att inte kunna dra fram filmen manuellt som på den gamla goda tiden. En spak tack! Slutligen eftersöker jag minneskort som inte överstiger 36 bilder så att jag äntligen kan få känna på begränsningen och börja ta riktigt bra bilder igen. När ska utvecklingen börja gå baklänges igen? Funktionsbonanzan måste få ett värdigt slut ;)!
//Bakåtsträvarn

Köp en Leica utan ljusmätare.
 
http://www.dpreview.com/reviews/nikon-d800-d800e/images/comparedtod700.jpg

Där ser du skillnaden mellan D700 och D800, säger ju sig självt att du tar betydligt bättre bilder med en D700 där du slipper den lilla röda knappen på toppen och liveview knappen på baksidan..

Annars är väl mellanformatskameror än så länge befriade från filmning.

En ganska handfast jämförelse. Nu vet jag inte om du är ironisk mot mig :)
Det finns ju en viss jargong i detta forum..

Det blir nog en D700. De är ju billiga nu.

Mellanformat har jag nog inte mage att kosta på mig.
Läste någonstans att D800 skulle konkurrera i mellanformatsklassen
på grund av sitt höga pixeltal.
Men det är väl ändå skillnad.

Tack så mycket allihop för upplysande svar !
 
En ganska handfast jämförelse. Nu vet jag inte om du är ironisk mot mig :)
Det finns ju en viss jargong i detta forum..

Det blir nog en D700. De är ju billiga nu.

Mellanformat har jag nog inte mage att kosta på mig.
Läste någonstans att D800 skulle konkurrera i mellanformatsklassen
på grund av sitt höga pixeltal.
Men det är väl ändå skillnad.

Tack så mycket allihop för upplysande svar !

Inte bara pixeltal utan även gällande DR.

D700 är en underbar kamera, hade inte bytt nu om den hade haft filmning.

/Karl
 
Tja, du kan ju t.ex. jämföra Nikon D300 med D300s!

Skillnaden mellan dem är att D300s kan filma och att den har bättre ergonomi på vissa punkter och har lite snabbare serietagning. Nästan allt annat är detsamma!

Du får välja vilken du vill :)
 
Tja, du kan ju t.ex. jämföra Nikon D300 med D300s!

Skillnaden mellan dem är att D300s kan filma och att den har bättre ergonomi på vissa punkter och har lite snabbare serietagning. Nästan allt annat är detsamma!

Du får välja vilken du vill :)

Det där att d300s skulle ha "bättre ergonomi" än d300 är allt bra individuellt. Jag håller inte med alls. Jag tyckte joysticken på d300 var grymt bra jämfört med d300s.
 
Det där att d300s skulle ha "bättre ergonomi" än d300 är allt bra individuellt. Jag håller inte med alls. Jag tyckte joysticken på d300 var grymt bra jämfört med d300s.

Men LiveView-knappen och info-knappen är ju iallafall ljusår bättre! Jag tycker allt att joysticken är bättre den också.
 
Men LiveView-knappen och info-knappen är ju iallafall ljusår bättre! Jag tycker allt att joysticken är bättre den också.

Som sagt; individuellt. Varken lv eller info på d300 är dåligt placerade. Visst tar det tid att byta till lv vid jämförelse. Men fotar man med liveview var 500ade bild som jag så är det verkligen ointressant om det tar 0,1 eller 1 sekund att aktivera. Infoknappen fanns ju likaså på d300an och var inte heller dåligt placerad. Det är ju inte så att man använder nyckelknappen samtidigt. Men joysticken. Nä, har man problem att trycka rakt ner så förstår jag att man tycker den är jobbig. Men den är betydligt mer snabbmanövrerad än ex. Joysticken på d700.
Det tråkigaste är att den tar mer plats så greppet för högerhanden blir mindre. Något som jag själv tycker är den största nackdelen ergonomiskt.

Så som sagt; individuellt.

Batteriluckslösningen är ju inte heller "bättre". Bara annorlunda.
 
När det gäller knappars placering och utformning så finns det nog lika många åsikter som handstorlekar. Jag tycker är oftast en bra sak att lägga med i meningar om mjuka värderingar.

/Karl
 
Jag lyckas väldigt ofta starta videoinspelningen på min kamera för att knappen sitter på ett idiotiskt ställe. Inte går den att inaktivera heller. Så jo, video inkräktar på stillbildskameran.

Dessutom krävs givetvis en högre utvecklingskostnad för att implementera video och förmodligen behöver man snabbare processor. Jag måste alltså betala för något jag inte vill ha.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.